Nadšená omladina, naštvaní rodiče a zavřená vrata škol. Tak to bude zítra vypadat nejen v metropoli, ale i ve většině měst a obcí v celé České republice. Čeští školáci se totiž zítra nebudou učit, protože jejich učitelé stávkují. Kantoři se k tomuto kroku odhodlali proto, že se jim mají příští rok zvednout platy jen o pouhých 1,5 %, což by vzhledem k očekávané pětiprocentní inflaci znamenalo pokles jejich reálných mezd. Po čtyřech letech se tak odboráři a učitelé opět rozhodli dát hlasitě najevo svou nespokojenost s vládní politikou.
Podle pedagogů však nejde jen o platy, ale na pováženou je především celkové směřování českého školství. „Jak a kde máme do školy získávat špičkové specializované učitele, když nastupují s platem 15 470 korun hrubého a po třiceti letech praxe se vyšplhají na částku 23 280 korun?“ ozývá se častá otázka z řad pedagogických pracovníků.
Školský rozpočet letos počítá se 118,3 miliardy korun. Odboráři však chtějí, aby se navýšil o tři miliardy korun. Z nich by 490 milionů korun mělo jít na učebnice, učební pomůcky a 2,5 miliardy korun na platy všech zaměstnanců regionálního školství. Poslanci ale zatím počítají jen s tím, že jim přidají necelou miliardu korun. Rozhodnou o tom ve středu ve sněmovně při hlasování o státním rozpočtu. Mnozí ředitelé připomínají, že jejich požadavky by měli podpořit hlavně rodiče školáků a studentů, protože právě oni by měli mít největší zájem na kvalitním vzdělání svých dětí.
Myslíte si, že je práce pedagogů v Česku hodnocena odpovídajícím způsobem? Je správné, že se plat nastupujícího učitele po skončení fakulty pohybuje kolem 11tisícové částky? Co se vám na českém školství líbí a co ne ve srovnání s ostatními okolními státy?
Nový komentář
Komentáře
al.do: Asi jsem se spatne vyjadrila, nechapala jsem proc mindulinka operuje s tim, ze ucitele neustale zvelicuji sve zasluhy, zatimco na me to pusobi presne tak, jak pises ty nize
al.do: Pardon!!! Tys me spatne pochopila, ja to myslela zcela pozitivne!
mindulinka: No vidíš, jaká jsi šikulka
.
A když jsme u vybavenosti škol: mám vlastní zkušenost se školkami: loni jsem pečlivě vybírala školku: vybrala jsem si 14MŠ v Pb - po renovace dětských koupelen a wc, dřevění obložení skla na chodbách, jídelna třídí odpad, sběr baterií, pěkně upravená zahrada s prolézačkami. Třídy vybavené novými hračkami - na ty si školka např. snaží vydělat sběrem kaštanů nebo vánočním jarmarkem, kde se prodávají věci vyrobené maminkami apod. Na příští prázdniny se plánuje - nová střecha a okna (peníze již paní ředitelka sehnala). A mimochodem velmi příjemné paní učitelky. A tato školka dnes nestávkovala. Pro srovnání 12MŠ, která je starší a do které jsem chodila i já - tak za těch 28 let se vůbec nezměnilo - zahrada v katastrofálním stavu, žádná oprava budovy se neplánuje - že by to měl za vinu stát svým přílivem peněz??? Já bych spíš řekla, že je to o schopnosti a neschopností paní ředitelky.
risina: argumenty uvádím, aby učitelé byli soudní a konečně připustili, že stávkují jen a jen pro PENÍZE
. Ale asi je to pod jejich úroveň si to přiznat. viz. článek, že pedagogům nejde jen o platy
. Většině stávkujícím jde pouze o platy, ale proč to neschovat
za kolonku: chci peníze pro školu.
A nemyslím si, že peníze na školství nejsou - ono spíš záleží na vedení školy. Je spousta škol - většinou dost starých - proč novější mají na novou fasádu, opravu střechy a výměnu oken a dříve postavených se neopravilo vůbec nic??? Ono to bude asi schopností ředitele vědět na co má nárok a jak to získat. A tak je to i s vybavením školy - jsou tady výborně vybavené školy - od počítačů počínaje po čipový systém vydávání obědů konče (mluvím o základní škole, kterou znám). Sama EU nás kritizuje, že čerpáme velmi nízké procento dotací z celkového množství na které máme jako stát nárok (nejen školství). Tak kde je chyba???
a....: Moje poznamka o platovem ohodnoceni nesmerovala k rozliseni pracovniku s VS, nybrz k dle memu neadekvatnimu srovnani ucitele a delnika v tovarne.
mindulinka: Vetsina argumentu o narocnosti ucitelskeho povolani se odebira ve stylu al.do 305.
mindulinka: Neudělal jsi chybu (leda v tom, že někteří z ostatních VŠ jsou placeni podle tabulky v příloze 3, zatímco učitelé podle tabulky z přílohy 2 (http://www.msmt.cz/uploads/soubory/zakladni/SPsb184_06.pdf) , ale nevím, co tím chceš dokázat, tedy proč tyhle argunemty uvádíš.
risina: a jak se jich to týká??? Že by v družině přibylo hraček??? Já chodila do družiny a družinářka si tam pletla a koukala jak si hrajeme.
A když tedy budu srovnávat jen vysokoškolské profese a vysokoškolská místa ve státní správě:
učitelé: ostatní VŠ:
psychická náročnost ANO ANO
malý plat ANO ANO
zodpovědnost ANO ANO
více dovolené ANO NE
samostdium ve volném čase ANO ANO
přesčasy ANO ANO
pokud jsem někde udělala chybu, tak mě opravte, nebo pokud jsem na něco zapomněla
mindulinka: Taky chtějí, aby šlo ze státního rozpočtu do školtsví víc peněz.
risina: tak to jsi jedna z mála, ale většina argumentů se tímto směrem odebírá. A ještě by mě zajímalo proč stávkují i družinářky???
a....: Tenhle kompliment-nekomlimetn mě docela nadzvedl. Nazančovat, že učitelé obecně jsou "neosvícení", mi připadá stejně nepodložené, jako když chlapi říkají, že všechny ženy jsou nešikovné, nelogické, špatné řidičky atd... (nebo jako když ženy říkají, že muží jsou nemožní při domácích praccehc, v péči o děti apod.)
mindulinka: Mluvíš obecně, ale odpovídáš mně, tak považuju za nutný ti připomenout, že jsem několikrát (v téhle debatě i jinde a naposledy v příspěvku 301) řekla, že nepovažuju učitelsku profesi za nějak výjimečnou a nadřazenou ostatním.
risina: víš, ani jednou jsem neřekla, že nemají učitelé stávkovat, mě vadí jakým způsobem si to argumentují. Já sama jsem VŠ - mám odbornou školu s pedagogickým minimem a z fleku bych mohla jít učit na SŠ. Pro informaci dělám ve státní správě - ta se řídí stejnýma tabulka a platy rostou stejně mizerně, ale nemyslím si, že je moje práce něco víc a že je nadřazená jenom proto, že mám VŠ a vysokoškolské místo. A zdůrazňuji, že svojí práci dělám, protože mě baví, jo holt má svoje nevýhody jako je malý plat, velká zodpovědnost, samostatnost a rozhodnost, ale jako argumenty ke stávce v tom nevidím. Stávkujte za platy - jsou málé - to opravdu rozumný důvod, ale nevyvyšujte svojí profesi nad ostatní např. lékaře, když už někomu vadila ta továrna - jen tak mimochodem - v továrně dělají i VŠ a také pracují na směny a podřizují se pracovní době.
Anouk: Když se podíváš na platové třídy, tak to ohodnocení podle vzdělání uvidíš. Ovšem rozlišování jen podle vysokoškolského vzdělání, to bychom se mohli taky dostat tam, že někdo začne křičet, že školy mají různou váhu, jejich úroveň je odlišná. Pak by třeba náročnost pedagogické fakulty mohla být srovnávána s náročností studia medicíny a to by pro učitele nedopadlo dobře
tobě bych ten vyšší plat přála
Lidé by měli být především ohodnoceni podle náročnosti své práce. Pokud někdo studoval jen proto, že si myslel, že dostane lepší peníze, tak to udělal vážně chybu. Já jsem vcelku srozuměna s tím, že mě svými příjmy převálcuje nějaký středoškolák, který úspěšně podniká. Jenomže já svou práci dělám, protože mě celkem baví a to, co dělá on by mě asi netěšilo. A zrovna ze stejného důvodu jsem studovala, prostě jsem si chtěla rozšířit obzory.
risina: Na to, že jsi učitelka jsi dost osvícená
risina: Ja vubec nechci rict, ze je ucitelska prace narocnejsi, jen mam casto pocit, ze mnozi si mysli ze je zcela nenarocna
A tak nejak se domnivam, ze ted jiz zijeme ve spolecnosti, kde by platove ohodnoceni melo byt umerne vzdelani (samozrejme nejenom).
Anouk: Já si nemyslím, že by moje práce byla nějak náročná oproti ostatním profesím, jak píše mindulinka, a jsem víceméně spokojená s tím, že mám ten průměrný plat. Jen mě trochu zaráží, že ho má muž cca 10 let, když vlastěn podle toho, že už tak dlouho pracuji, by mi měl stoupat (když uže teda máme tu výhodu, že jsme paceni státem podle počtu odpracovaných let), a taky bych ráda, aby aspoň průměrný zůstal.
Mimochodem, mám kamarádku, která je vyučená, pracuje v továrně na 3 směny (částečně je placená v úkole) a bere víc než já - a myslím, že si ty peníze sakra zaslouží.
mindulinka: Ty asi trpis mylnou predstavou, ze ucit muze kazdy, ze? Podle vzoru do skoly jsme chodili vsichni, vsichni tomu rozumime. Ucitel je prumerna profese??? On prumerny obcan CR ma VS vzdelani??? Proc srovnavas praci v tovarne na smeny s praci ucitelskou???
mindulinka 297: Pokud někdo tohle všechno dělá, neprojeví se mu to na odměně a on je s tím spokojený, je to v pořádku. Pokud s tím spokojený není, má (stejně jako učitelé nebo třeba loni zaměstnanci Škodovky) právo vyjednávt se zaměstanvatelem o zvýšení platu, případně se uchýlit až ke stávce jako krajnímu prostředku.
Opakovat, že ta stávka není jen o platech, asi nemá cenu...
Víš, co mi není jasný? Když je to učtelství podle mnohých tak snadné a skvěle placené povolání, proč se do něj nehrne tolik lidí, aby bylo možné si vybírat ty dobré a se špatnými se rozloučit?
Jo a ještě někde byl argumetn, že jim přibývá papírování. On 1.4.2004 co jsme vstoupili do EU přibylo papírování snad úplně všem - jak ve státní správě, tak v podnikatelské sféře, takže stížnost opět není na místě.