Podle toho, do jaké míry je student postižený, by měl mít odlišné podmínky ve srovnání s ostatními spolužáky. Žáci s takzvanými uzpůsobenými podmínkami by podle vyhlášky ministerstva školství měli psát testy v samostatné učebně a to z toho důvodu, že mají na vypracování testů delší časový limit a musí používat různé kompenzační pomůcky, někteří se dokonce neobejdou bez osobního asistenta.
Postiženým studentům může být časový limit zvýšen o 25 až 100 procent celkového času. Vyhláška počítá také tím, že si studenti mohou sami stanovit libovolný počet individuálních přestávek o libovolné délce. Individuální přestávky nemohou mít studenti jen při poslechu didaktického testu z cizího jazyka.
Tělesně postižení
Tělesně postižení studenti, kteří nemají potíže se psaním ani čtením budou mít časový limit zvýšený o 75 procent a budou moci používat kompenzační pomůcky. Ti, co mají problémy s psaním a čtením budou mít na vypracování úloh dvojnásobný čas na rozdíl od ostatních spolužáků. Ministerstvo školství chce, aby některé nevhodné úkoly mohly být nahrazeny jinými a aby studenti mohli zapisovat řešení přímo do testovacího sešitu. Žáci s těžším tělesným postižením budou mít k dispozici ještě asistenta.
Zrakově postižení
Stejné časové navýšení platí podle vyhlášky i pro zrakově postižené, tj. o 75 a 100 procent. Studenti mohou mít zvětšené písmo o velikosti 14, 16, 20, 26 bodů, případně mohou mít elektronickou verzi, či text v Braillově písmu. Je také možné, že klíčová slova budou výraznější. Ministerstvo školství je pro to, aby tito znevýhodnění žáci mohli řešení zapsat přímo do testového sešitu a používat kompenzační pomůcky. Ti, co to potřebují, budou mít k ruce i asistenta.
Sluchově postižení
Sluchově postižení mohou mít buď 50, nebo 100 procent času navíc. V prvním případě používají studenti kompenzační pomůcky a jsou osvobozeni od poslechu z cizího jazyka. V druhém případě jim navíc může i nemusí pomáhat asistent. Ti, co mají sluchové postižení velmi těžké, budou moci využít tlumočení znakového jazyka, tvrdí vyhláška ministerstva školství.
Studenti s dyslexií, dysgrafií, dysortografií, hyperaktivitou a dyspraxií
Studenti s dyslexií, dysgrafií, dysortografií, hyperaktivitou a dyspraxií mohou mít navíc 25, 50 nebo 100 procent času. Ti, kteří mají dvojnásobek času, musí podle vyhlášky trpět kombinovanými poruchami. Do této skupiny patří hlavně žáci s těžkými narušenými komunikačními schopnostmi, kteří mohou využít služeb asistenta.
Ministerstvo školství počítá s tím, že nová maturita bude probíhat od dubna příštího školního roku. Didaktické testy a písemnou společnou část maturit by studenti absolvovali v termínech od 12. do 20. dubna 2010, přesný termín by určil ředitel školy. Ústní část maturit by se potom skládala v době od 24. května do 4. června. Studenti si však nejprve budou muset k maturitě podat přihlášku, a to nejpozději do 15. listopadu 2009 přímo řediteli školy.
Máte doma podobně handicapované dítě? Myslíte si, že jsou tyto úlevy adekvátní?
Nový komentář
Komentáře
maše děti jsou zdravé bohu dík,mám jen postiženou kamarádku obrnou,a ta to neměla v životě lehké
taky máme postiženého syna, chodí na uč.obor a maturita ho čeká příští rok. Bohužel (bohudík?) není postižený tímto směrem, takže úlevy ho nečekají. Ale jestli nedostane rozum co nejdřív, tak ho stejně k matuřitě nepustí
Postižené dítě doma mám,ale maturita je pro nás něco tak nepředstavitelného,že těchto úlev určitě nevyužijeme.
Konečně naši zákonodárci udělali něco užitečného