188047845-312999013749784-4916887722836578602-n.jpg
Foto: redakce

Uzavřen před okolním světem Siegfried Herz tvoří desítky let obrazy, které vypráví příběhy skutečných lidí. S upřímností předává pocity, které jsou plné bolesti, lásky a touhy. Nevyhýbá se v poslední době tolik diskutovaným tématům spojeným s ženstvím. Na rozdíl od současných umělců reflektujících tato témata je poměrně napřed. Obraz menstruující ženy schoulené v bolesti namaloval už v roce 2012.

„Nejvyšší bolest stejně jako nejvyšší rozkoš je pak v stále hlasitějším světě bezhlesná. Znovunabytí jejich hlasitosti je jednou z tendencí mé tvorby. Skutečná dramata druhých totiž není možné vymýšlet.“  S. H.

187119557-187470063246650-3518251842614033528-n.jpg
Foto: redakce

Galerie Dox poprvé ukazuje malby, kresby, fotografie čtyřiatřicetiletého umělce z Plzně, o kterém se od té doby mluví jako o mimořádném objevu. Ještě před velkou výstavou v povědomí veřejnosti vůbec nebyl. Podobně jako hypersenzitivní Japonci vyznávající hikikomori, žije v izolaci od rušného a chaotického světa.

Nejdominantnějším kouskem celé výstavy je obraz Hrob, na kterém umělec zachytil svou postel. V té totiž tráví kvůli zdravotním problémům spoustu času. Pozornost však upoutá i část expozice, ve které se nachází obrazy s tématem ženství.  Ať jde o spící ženy, ženu odhalující explicitně svou vulvu, ženy toužící, prostitutky, ale i vysoká malba znázorňující menstruující dívku schoulenou v bolestech.

185903103-472093137412637-1887324458763501874-n.jpgFoto: redakce

Inspiraci autor čerpá z filmů režisérů Andreje Tarkovského, Ingmara Bergamana, Davida Lynche i z klasické hudby. I přes to, že se výstava setkává s velkým úspěchem, umělci život podle kurátora Otta M. Urbana vůbec nezmění.

„Herz sleduje náš každodenní shon z jiné perspektivy, jeho čas plyne jinak, má odlišný rytmus a řád. V souvislosti s jeho tvorbou pak pojmy jako nový či aktuální ztrácejí jakýkoli význam a uvažovat v podobných termínech přestává dávat smysl. Nové také stále častěji neznamená lepší. Prožívaná skutečnost je pro Herze základním inspiračním zdrojem a přítomnost vidí v daleko širší perspektivě. Jeho vnitřní svět je mnohem rozsáhlejší, stále častěji nachází témata i v antické filosofii a umění,“ napsal kurátor výstavy Otto M. Urban.