„Rodiče často odmítají sedačky kupovat s tím, že jsou drahé,“ říká Petr Kotek z ústředního automoto klubu, „co je ale cennějšího, než život dítěte?“
Zákon je ovšem pouze jakýmsi minimem bezpečnosti – umožňuje například přepravovat třetí dítě na zadním sedadle pouze s běžným bezpečnostním pásem, pokud se jedná o typ auta, do kterého se třetí autosedačka nevejde. Bez autosedačky může cestovat dítě také taxíkem. Navíc není zákonem přesně stanoveno, jaké sedačky mají být pro jaké děti používány – je v něm pouze poněkud vágní formulace o tom, že autosedačka má odpovídat hmotnosti a tělesným rozměrům dítěte. Zákon také stanovuje řadu výjimek, platných do 1. 5. 2008 – například pokud je ve voze méně sedadel s pásy než dětí, může být některé z dětí nepřipoutáno.
1. Sedačka musí odpovídat hmotnosti a výšce dítěte
Existují různé sedačky, od kategorie 0, přes 0+ až po kategorii 3. Každá z nich je určena pro jinou hmotnost a velikost dítěte. Měli bychom nakupovat ve specializované prodejně, v nímž nám poradí, která sedačka je pro naše dítě nejvhodnější. V kategorii 2 a 3 přitom existují i kvalitní sedačky, které mohou „růst“ s dítětem – mají některé nastavitelné díly.
Velikosti sedaček Skupina 0 – od narození do 10 kg Skupina 0+ - od narození do 13 kg Skupina 1 – od 9 do 18 kg Skupina 2 – od 15 do 25 kg Skupina 3 – od 22 do 36 kg |
2. Sedačka musí mít homologaci
Každá homologovaná sedačka musí být opatřena nálepkou o její homologaci. Nálepka obsahuje:
• jméno výrobce a jméno produktu,
• nápis Universal na značce znamená, že schválená sedačka je použitelná téměř v každém autě,
• váhový rozsah a rozsah použití,
• E a číslo v kroužku je zkušební symbol a kód země (např. E4 - Nizozemí, E8 – ČR) – tento symbol označuje, že sedačka prošla bezpečnostními testy,
• ECE a číslo – předpis Evropské hospodářské komise OSN, který sedačka splňuje.
Při přepravě dětí váhové kategorie 0 a 0+ je nutné sedačky vždy upevnit proti směru jízdy vozidla, protože těžká dětská hlavička a slabší krční svaly by mohly v případě nehody vést ke zranění. Všechny sedačky mohou být umístěny i na místě spolujezdce, v případě těch obrácených v protisměru však platí, že pokud je místo spolujezdce vybaveno i airbagem, je bezpodmínečně nutné jej před usazení sedačky deaktivovat. Pokud se tak nestane, může vystřelený airbag dítě smrtelně zranit. Některá vozidla jsou vybavena přímo speciálním vypínačem, v ostatních případech je nutné navštívit odborný autoservis, kde deaktivaci provedou, a tuto skutečnost zaznamenají do technického průkazu.
Místo spolujezdce – ano či ne? Podle Jaroslava Pospíšila z Besipu nelze stoprocentně potvrdit, že sedadlo spolujezdce je nebezpečnější než ostatní sedadla. Statisticky je na něm více úrazů, to ale zkresluje fakt, že sedadlo spolujezdce bývá v poloprázdném autě častěji obsazováno. Umístění dítěte do sedačky na místě spolujezdce může v případě, že v autě není kromě řidiče nikdo jiný, zajistit větší klid řidiče i dítěte – a tím i větší bezpečnost přepravy. |
Nejčastější důvod selhání autosedaček je jejich špatné upevnění. Návod na upevnění sedačky je obvykle nakreslen jak na ní, tak v přiloženém manuálu. Nezapomeňme, že co je pro vás samozřejmostí, může být pro tetičku nebo dědečka, kterým dítko svěříme, čímsi komplikovaným, co nezvládnou. Luxusnější autosedačky jsou vybaveny buď systémem Isofix – pokud jej má i auto, lze do něj sedačku „zacvaknout“, nebo se k nim dá koupit jakýsi podstavec, napevno připevněný k sedadlu – i pak se sedačka upíná snadno. Jinak se k upínání využívá bezpečnostních pásů.
U těchto výrobků není známa jejich minulost, a proto nelze na první pohled zjistit, zda neprošly dopravní nehodou. Přitom po nehodě je obvykle třeba sedačku vyměnit, protože materiály se při nárazu mohou poškodit a při další havárii selhat. Nákup z druhé ruky má i další riziko, spočívající v možnosti skryté vady, která se projeví fatálním selháním sedačky právě v okamžiku nehody. Tyto sedačky jsou navíc často prodávány bez návodu k uchycení, čímž hrozí riziko špatného upevnění a z toho plynoucí nedostatečné funkčnosti a ochrany.
Při koupi sedačky bychom si také měli uvědomit, jak dlouho v ní dítě bude a kdy ji budeme potřebovat – existují sedačky polohovatelné, s dobrým odvětráváním a z potu odolných materiálů, stejně jako sedačky, které lze upevnit na korbu kočárku či snadno přenášet. Dobré je také vyzkoušet, jestli sedačka pasuje do vašeho auta – to není samozřejmost. Existují i sedačky, které lze upevnit na středový dvoubodový pás a do středního až většího auta tak dostanete na zadní sedadlo i tři autosedačky. Cena autosedaček se přitom pohybuje od cca 1.500 až po 7.000 korun.
Několik důvodů, proč používat autosedačku • Nezajištěné děti v autě umírají při nehodě 7x častěji než děti zabezpečené v autosedačce! • Dítě nedržte v náruči – při nárazu ho nikdy neudržíte, ale naopak ho rozmačkáte tíhou vašeho těla. • Při rychlosti 50 km/h a při váze dítěte 10 kg byste museli udržet ve svých rukou 300 kg! • Náraz při rychlosti 50 km/h bez dětské sedačky odpovídá pádu z výšky 10 m (3. poschodí budovy). • Bez odpovídající autosedačky nestačí dítě připoutat bezpečnostním pásem – ten může malé dítě zaškrtit. |
Zdroj: Tisková konference
Vozíte své dítě autem? Máte autosedačku? Jela jste někdy s dítětem autem bez autosedačky? Kolik byste byla ochotna do autosedačky investovat? Nebo kolik jste už investovala? Co vidíte jako problém používání autosedaček? A co říkáte na dítě na místě spolujezdce?
Nový komentář
Komentáře
Mám dvě děti a denně je vozím v autě, staršího syna vozí i manžel, takže máme dvě sedačky pro stašího a jednu pro mimčo. Na sedačkách jsme rozhodně nešetřili a vybírali jsme podle výsledků testů, takže nebyly nejlevnější, ale aspoň máme aspoň trochu pocit, že k něčemu jsou.
Renatka22: prece existuji podsedaky pod zadek, dite se zvysi a nemusi mit sedacku. Ale nevim, do kolika kil jsou.
Renatka22: Buďto jak píše a...., nebo si přečti ten zákon
Renatka22: Nač sedačku? S touhle váhou ji nech běžet za autem
Renatka22: Tak to je každá rada drahá. Ale něco snad existovat musí, Ne?
Pro mě a moje dítě je autosedačka samozřejmostí a překvapuje mě, že na jejich kvalitu lidé tak málo dbají. Cena 3500,- je za kvalitní sedačku dost normální, stačí projít crash testy a potom vybírat. Autosedačka je jediná věc, kterou bych dítěti nikdy nekoupila používanou!!!
Jeremi: pozlacené ne, ale asi hodně bezpečné.
Ono stačí projet zahraniční nárazové testy na různé sedačky, někde včetně videa. viděla jsem test na sedačku, která se prostě při nárazu vahou dítěte rozlomila. Já taky pátrala po testy prověřené hodně bezpečné sedačce a nebylo mi líto za ni dát dost peněz.
holubka: službu ano, jde o to, jak se zachová při nárazu. ty draší pak mívají i zvýšenou ochranu proti bočnímu nárazu atd, ale to už je věc názoru a priorit.
holubka: souhlasím a bez sedačky bych taky nikam nevyjela.Nejsem hazardér!!!!
Mám dvě vnučky,ale ty už v současné době sedačky nepotřebují.
tak ten kdo ji nepoužívá je jasně .....Jestli dám 3 a víc do sedačky nabo si radši dopřeju víc jídla????Když mám dítě tak proto že jsem ho chtěla tudíž bezpečnost dítěte je nejdůležitější.Nechápu lidi,kteří mají děti a ne autosedačku
Autosedačku beru automaticky, respektivě ji v autě máme a přijde mi to normální. Ten, kdo nepoužívá je nenormální. Ale těch už dle mého názoru moc není.
Jeremi: taky jsme měli za 3500Kč.
Nika76: Pro mimino vajíčko za čtyři tisíce? To jste koupili nějaké pozlacené?
Děti nemáme,ale až budou vnoučata,tak na autosedačce rozhodně šetřit nebudeme.
Anouk: já si totiž nedávno pouštěla film na videu...
vzpomeneš si : spadlo letadlo na dům který chtěli koupit a Helen řekla, že to se podruhé nestane, tak tam budou v bezpečí
Alfová : Tak na letadlo si nevzpominam, asi me tak silne nepoznamenalo
Anouk: no, jak jsem si tak našla pár ukázek ... podle Irvinga je nebezpečný život sám o sobě
To by člověk musel spáchat sebevraždu, kdyby ho bral vážně
Anouk: myslíš taky na to letadlo před nastěhováním v garpovi???
Meander: Ano, zapomnela jsem dodat, ze to je jen jedna z autorovych uchylek
Anouk: Irving má úchylku na cokoliv. Chceš něco fujtajbláckého? Ptej se u Irvinga.