Jakmile je vajíčko oplodněno, nastává v děloze „velký třesk“. Plod se velmi rychle vyvíjí, k čemuž potřebuje kvalitní živnou půdu. A tu bychom mu měly nachystat ještě před tím, než se do jeho početí pustíme. Pokud tedy zvažujete, že se v blízké době chcete stát maminkou, položte si následující otázky.

Foto: Shutterstock

Užíváte léky?

Pokud musíte pravidelně užívat nějaké medikamenty, poraďte se s lékařem, zda se slučují s početím miminka a těhotenstvím. U některých léků je třeba léčbu ukončit, u jiných změnit. Vždy je ale nezbytné vše konzultovat s odborníkem.

Čeká vás nějaký zákrok?

Ještě před tím, než otěhotníte, měla byste si vyřídit vše okolo svého zdraví. Čeká vás očkování? Potřebujete nějaký invazivní zákrok? To všechno může být pro miminko nebezpečné. Navštívit byste měla i zubaře, zvláště pokud vám bude chtít dělat rentgen.

Holdujete kouření nebo alkoholu?

Pokud chcete dát dítěti život, dbejte na to, ať je bezproblémový. Neohrožujte jeho zdraví tím, že si nedokážete odepřít cigaretu či sklenku něčeho ostřejšího. Lékaři jsou zajedno: V těhotenství by žena neměla kouřit ani pít alkohol, protože to miminku škodí. Tak s tím přestaňte už ve chvíli, kdy ještě nemáte zodpovědnost za další bytost.

Máte nadváhu, či podváhu?

Ani jedno není pro těhotenství zrovna žádoucí. Už jen z toho důvodu, že pro vás může být větší problém miminko vůbec počít. Na vině je hormonální nerovnováha, kterou v těle obezita či výrazná podváha spouští. Riskujete také, že během těhotenství či porodu dojde ke komplikacím. Orientační ideální váhou pro nastávající maminku je hodnota BMI kolem 20 až 25. 

Pracujete v bezpečí?

Pokud vykonáváte povolání, kde jste ve styku s nebezpečnými chemikáliemi a jinými zdravotními riziky, je na čase poohlédnout se po bezpečnější alternativě. Přece jen uběhne nějaká doba, než zjistíte, že jste v očekávání. A plod je k poškození nejnáchylnější během prvních týdnů od početí.

Myslíte na pestrou stravu?

Jestli se můžete pochlubit předpisovým jídelníčkem, pak je vše v pořádku. Ale pokud ne, je vhodné začít zhruba tři měsíce před plánovaným otěhotněním užívat vhodné doplňky stravy. Myslete na to, že miminko bude vše potřebné čerpat z vašeho organismu. Velmi důležité je doplňovat kyselinu listovou. Doporučené množství je 0.4 mg denně v období před otěhotněním a 0,6 až 0,8 mg během těhotenství. Chybět nám může také vitamin D, zvláště teď v zimě. Oba tyto vitaminy jsou nesmírně důležité pro zdravý vývoj plodu.

Čtěte také:

Reklama