34551d14058be-obrazek.jpg
Foto: Shutterstock

Prostor mezi floridským městem Miami, portorickým San Juan a Bermudskými ostrovy tvoří tajemný trojúhelník opředený mnoha záhadami. Dodnes nejsou uspokojivě vysvětleny a přitom se jedná o mizení celých letadel, nebo posádek lodí.

Hřbitov Atlantiku

O podivnostech tohoto prostoru již psali středověcí mořeplavci. Například sám Kryštof Kolumbus ve svých denících tvrdí, že „přestala fungovat střelka kompasu, navigační přístroje se zbláznily.“ A to nebyl jediný. Od pradávna se lidé domnívali, že je tato oblast v rukou neznámých mocností, oblud či dokonce mimozemšťanů. Dnes je známo, že bermudský trojúhelník je jedním z míst, kde se střelka magnetického kompasu náhle otočí k pravému zeměpisnému severu místo k magnetickému, jak je jejím zvykem všude jinde. Odchylka? Kolem hodnoty 24°! Lodě odkázané pouze na kompas zde snadno zabloudí. Důvod bláznění kompasů? Enormně silné geomagnetické pole.

2f8e0edc39787-obrazek.jpg
Foto: Shutterstock

Tento region ovšem dostal své dnešní jméno až v srpnu 1964, kdy novinář Vincent Gaddis nazval hlavní článek pro magazín Argosy, který informoval o ztraceném Letu 19, „Záhada bermudského trojúhelníku“. Tak byla odstartována popularita tohoto místa, jeho dalšími názvy jsou ďábelský trojúhelník, moře duchů a smrti, nebo hřbitov Atlantiku.

Let č. 19

Legendárnost bermudského trojúhelníku bude již navždy svázána s osudovým letem, který se odehrál 5. prosince 1945. Letouny odstartovaly z letadlové lodi ve floridské pevnosti Lauderdale. Pět bombardérů typu TBM Avenger se čtrnácti muži na palubách. Jejich úkolem bylo obletět trojúhelníkovou trasu s bombovým cvičením.

V té době ještě neexistoval systém GPS, letadla se orientovala podle kompasů a ukazatelů rychlosti.

4963b48847bb5-blobid0.jpg
Foto: Podobný let pěti letounů Grumman TBF Avenger
Lt. Comdr. Horace Bristol, U.S. Navy photo 80-G-427475, Public domain, via Wikimedia Commons

Oba kompasy v letounu velitele se však porouchaly, přestaly mu jít i hodinky. Nad oceánem žádné orientační body nejsou, zvláště, když vás z nenadání obklopí svítící mračna. Velitel vydal rozkaz, že všech pět letadel musí přistát na mořské hladině. Od té doby je nikdy nikdo neviděl. I když byl bezprostředně poté vyslán záchranný tým letadel, nenašla se jediná stopa. Stala se však další záhada. Stejným způsobem se ztratilo jedno z letadel záchranné perutě. Loď, která se v době zmizení tohoto letadla právě nacházela na moři v dané oblasti, informovala, že viděla ohromnou ohnivou kouli. Poté se na hladině objevila naftová skvrna. Oficiálně toto letadlo vybuchlo, jeho konstrukce prý nebyla bezpečná. Američané zastavili výrobu těchto letadel v roce 1949. Počet tragicky ztracených mužů toho dne činil 27 a o 75 let později vše stále zůstává nevyřešenou záhadou. 

Zmizení lodi Cyclops

Americká nákladní loď Cyclops zde beze stopy zmizela 4. března 1918 s nákladem manganové rudy a s 309 členy posádky. Loď byla vybavena vysílačkou, avšak nebyl zaznamenán žádný pokus o radiové spojení nebo volání o pomoc. Často se uvádí, že počasí bylo v době zmizení příznivé a vítr mírný, to však pravděpodobně neodpovídá pravdě.

f41a7a7520e5b-obrazek.jpg
Foto: USS Cyclops (1910-1918); kotví na řece Hudson u New Yorku.
Photograph was taken by the New York Navy Yard., Public domain, via Wikimedia Commons

Zmizení lodi Marine Sulphur Queen

Nákladní loď Marine Sulphur Queen o délce 142 metrů s nákladem 15 000 tun roztavené síry zmizela beze stopy začátkem února roku 1963. Na palubě lodi byla v době zmizení posádka 39 mužů. Nebyl zaznamenán žádný pokus o radiové volání o pomoc. Pátrání pobřežní hlídky skončilo bezvýsledně, nebyly objeveny ani zbytky po lodi, nebo někoho z členů posádky.

Kde je loď Qeen Elizabeth?

V dubnu 1973 se loď Qeen Elisabeth plující rychlostí 35 uzlů ztratila při nájezdu do Bermudského trojuhelníku ze stínítek pobřežních radarů, ačkoli byla viditelná pouhým okem, přičemž jí vynechaly tři kotle a zhroutila se celá dodávka elektrické energie.

Od druhé světové války zde zmizelo bez vysvětlení 20 lodí nebo samotných posádek!

Možná vysvětlení

  • Jedním z často uváděných vysvětlení je setkání s UFO a návštěvy kosmických lodí cizích vesmírných civilizací, které unášejí lidi pro výzkumné účely. Je pravda, že počet hlášení o pozorování UFO z této oblasti je statisticky vyšší než z okolních částí USA nebo Mexika. Existuje i domněnka, že mimozemšťané mají v hloubce zdejšího moře svoje základny, z nichž UFO startují na průzkumné lety.
  • Příznivci parapsychologických vysvětlení tvrdí, že v této oblasti existuje okno do jiné časoprostorové dimenze, kam mohou mizet pohřešované lodě, letadla a lidé. Vysvětlují tím i občasná hlášení o podivných časových posunech pozorovaných posádkami letadel nebo hlášení o zmizení letadla z obrazovky radaru a jeho opětné objevení po nevysvětlitelně dlouhé době.
  • K zvláštnostem území bermudského trojúhelníku přispívá také to, že je to místo s výskytem několika nejhlubších podmořských příkopů na světě. Většina mořského dna leží v hloubce přes 5 791 metrů, nejníže je jižní cíp příkopu Puerto Rico Trench - 8 229 metrů pod úrovní mořské hladiny.
  • Působení silného Golfského proudu. Fakt, že na místě údajného ztroskotání lodě či pádu letadla nebyly nalezeny žádné trosky ani pozůstatky posádek, by mohl objasnit právě tento proud. Ten totiž společně v kombinaci s nepředvídatelným karibsko-atlantickým podnebím vytváří nepříhodné počasí jak pro plavbu, tak pro let.
  • Může za to methan. Ten totiž vyvěrá z mořských hlubin a vyprchává na hladinu moře, odkud nadále stoupá do ovzduší. Plyn ve větším množství snižuje hustotu vody až do takového stavu, kdy se většina pevných objektů, tedy včetně lodí, začne propadat do vody. Posádka tak nemá žádnou šanci loď opustit, protože se plavidlo během několika sekund zcela potopí. Methan, který vzejde z podmořské hladiny, nadále stoupá do ovzduší. Je-li jeho množství dostatečné, může způsobit společně s nedostatkem kyslíku poruchu leteckých motorů. Nižší koncentrace jsou však ještě mnohem nebezpečnější. Směs methanu se vzduchem je vysoce výbušná, tudíž by mohla letadla bez zdánlivé příčiny explodovat.

    Oficiální zdroje (státní orgány, vědecké instituce, pojišťovny) však nic zvláštního neprokazují, neexistují ani oficiální statistiky, které by potvrzovaly zvýšený výskyt nehod neobvyklých nebo nevysvětlených. Oblast je prý mimořádně dopravně frekventovaná, počet nehod je tudíž automaticky vyšší než v oblastech s nižším provozem. Jak je to doopravdy, tudíž dodnes nevíme.

Zdroj informací: Wikipedie, tiskové informace Prima ZOOM, Největší záhady historie, Kukal Z.: Záhada bermudského trojúhelníku. Horizont, Praha 1986