Vajíčka se najdou snad v každé domácnosti. Pokud z nich používáte jen bílek a žloutek, ale skořápka letí do koše, děláte velkou chybu. Kromě toho, že se skvěle hodí k vybělení prádla, mytí velmi zašpiněného nádobí, nebo jako hnojivo pro rostliny, můžete je užívat coby prevenci řídnutím kostí či paradontózy a pomohou také s urychlením hojení ran. To všechno a mnohé další má totiž v těle za úkol vápník. Skořápky bez problému nahradí, ba dokonce i předčí ten v drahých tabletách z lékárny. I když některé jsou vyráběny právě z tohoto produktu od slepic.

Foto: Shutterstock

Co ve skořápce najdete?

Vaječná skořápka se totiž skládá z naprosté většiny (94 %) z minerální látky nazvané uhličitan vápenatý (94 %), který je nejčastější sloučeninou vápníku v přírodě. Další jedno procento pak tvoří uhličitan hořečnatý (1 %) a další minerály jako je fosfor, selen, zinek, měď či molybden. Tři procenta obsahu připadají na bílkoviny a kromě vody tu najdete i stopové množství lipidů a sacharidů. Takže nic, co by vašemu tělu neprospělo. A právě tyto další složky se podle některých studií starají o to, abychom vápník z drcených skořápek přijímali lépe, než ten komerčně vyráběný, čištěný. Vyhazovat bychom neměli ani blánu, která na skořápce ulpí. I ta je plná zdravý prospěšných látek - kromě jiného také kolagenu nebo kyseliny hyaluronové.

K pokrytí poptávky těla po vápníku vám postačí denně polovina skořápky - dospělý, zdravý člověk potřebuje denně dávku 1 000 mg tohoto minerálu. U těhotných, dospívajících a starších lidí může být tato potřeba až dvojnásobná. Samozřejmě však platí, že dobrého pomálu.

  • I vápníkem se totiž můžete předávkovat. Pokud ho do těla vpravujete dlouhodobě mnohem více, než je nutné, vede to k rozvoji arteriosklerózy kvůli zbytněný cévních stěn, vzniku ledvinových a žlučníkových kamenů či kalcifikaci měkkých tkání.
Nezapomeňte při tom ale ani na vitamin D, který napomáhá vstřebávání vápníku. Teď v létě úplně stačí, když ho budete čerpat ze slunce. Někdo doporučuje přidávat k drceným skořápkám také citronovou šťávu.

Vždy rozdrtit

Asi by vás ani nenapadlo konzumovat skořápku v celku. Je ostrá a mohla by vaše zažívací ústrojí dost poranit. Stačí ji ale rozdrtit na prášek, a ten přidat do pokrmu či nápoje.

Pozor na salmonelózu

Jak jistě víte, na skořápce slepičích vajec se mohou vyskytovat nebezpečné bakterie. Často se hovoří hlavně o té způsobující salmonelózu. Proto nikdy nesmíte zapomínat skořápku vyčistit a uvařit. Můžete si připravit i vápník do zásoby. Jen předtím nechte uvařené skořápky důkladně uschnout.

Čtěte také:

Reklama