Už se v SOS stalo předvánoční tradicí realizovat průzkum ochoty a vstřícnosti vybraných obchodů, zda umožňují výměnu nevhodných vánočních dárků, přestože jim to zákon nenařizuje.
Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) v letošním roce oslovilo 15 vybraných obchodů s nejrůznějším zbožím, které působí po celé České republice. Přestože v předvánočním shonu měli všichni dost napilno, podařilo se získat vyjádření od 12 z nich. Kompletní výsledky průzkumu naleznete v příloze.
Jak vyplývá z výsledků průzkumu, obchodníci se často snaží vyjít svým zákazníkům vstříc a umožňují výměnu nevhodných vánočních dárků. V některých případech jsou dokonce ochotni vrátit peníze, pokud si zákazník žádné náhradní zboží nevybere. Někteří obchodníci tuto službu nabízejí pouze v období vánočních svátků a krátce po nich, ale většina z oslovených takto vychází vstříc zákazníkům v průběhu celého roku. Liší se zpravidla lhůta na možnost vrácení a podmínky, za kterých je zboží možné vrátit. Petra Vaňková ze SOS spotřebitelům doporučuje: „Je vždycky dobré se ještě před zaplacením zboží informovat na možnost výměny. To platí obzvlášť, pokud nakupujete dárek, kterým si nejste tak úplně jisti.“
Do průzkumu jsme záměrně nezařadili internetové obchody, neboť u nich je situace poněkud odlišná. Spotřebitel má zákonem stanovené právo zboží zakoupené přes internet vrátit do 14 dnů bez udání důvodu, resp. odstoupení od smlouvy musí být do 14 dnů doručeno prodávajícímu. To neplatí pro zboží, které je zmíněno v § 53 občanského zákoníku v odstavci 8. Jedná se např. o CD a DVD s porušeným obalem apod. Prodávající musí nejpozději do 30 dnů od odstoupení od smlouvy vrátit peníze a nesmí po spotřebiteli požadovat žádné sankce za odstoupení.
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky (SOS), založené v roce 1993, je nezávislé a neziskové občanské sdružení hájící zájmy spotřebitelů. Provozuje svá Spotřebitelská informační centra ve dvanácti krajích ČR, webové stránky www.spotrebitele.info, vydává tištěný časopis Štít spotřebitele a realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů. Je členem evropské spotřebitelské organizace BEUC i celosvětové Consumers International. Od roku 2003 je signatářem Etického kodexu občanských spotřebitelských organizací; rejstřík signatářů je přístupný na adrese kodex.spotrebitele.info. |
Nový komentář
Komentáře
tak doufám,že toto mě nepotká
my jsme se všem do dárků trefili
Obyčejně reklamace proběhne do 30-ti dnů, i přes kyselé pohledy prodavaček.
U dětské obuvi to bylo dokonce do deseti dnů.
zatím mámjen s reklamacemi dobrý zkušenosti
také jsme reklamovali u internet. obchodu, vše v naprostém pořádku a ještě nám opravené zboží zaslali zpět na své náklady.
Chewwy: to ale nebyla vaše povinnost... Ty náklady má nést ten obchod (máte nárok tu částku vymáhat) a to zaslání měl zajistit taky...
reklamovali jsme u internetového obchodu a katastrofa - museli jsme to poslat do Francie i když jsme to kupovali tady DHL - 2100,- a už 6 týdnů se nic neděje
Ještě se mi nestalo,že bych něco vracela ......
Než jednat s nepříjemnýma prodavačkama,tak do dám hluboko do skříně,ale snad nadešla jiná doba.
snažím se kupovat takové dárky at jsou originální
souhlasím s Martíškem
nic jsem zatím nevracela,ale je dobré vědět,že ta možnost tu je...
Nevraciam darčeky,už len preto,že ten kto mi niečo dal si spomenul,hľadal a utratil za to.Takže ak sa mi príliš nepáči,dám ho niekam do krabice,ale nevyhadzujem nepredávam ďalej a nevymieňam.
Dárky nevracím,většinou se dárci strefí.V nejhorším méně vhodný dárek věnuji později někomu jinému
Já nic nedostanu, tak nemusím nic vracet.
je to dobrý nápad, hl. u těch chudáků živých dárečků..než aby to pak pouštěli po lese ty hady sa tak haha
zatím jsem dárek nemusela vracet
uz aby byla vymena nebo vraceni penez samozrejmosti vsude!!!!!
zatím jsem nevhodný dárek nedostala
dobré je vědět, díky