Stále větší počet světových obchodníků slyší výzvy zdravotníků a politiků a přizpůsobují se trendu. Ten káže, že nejen vyzábliny na módních molech nejsou žádoucí a nepřirozeně hubené figuríny jsou out.

O výzvě europoslanců jsme na Ženě-in psali v článku Vyzáblé modelky budou asi bez kšeftu. Odborníci spolu s politiky už bouchli do stolu v souvislosti s nezdravou reklamou s vyzáblými modelkami vyzvali reklamní agentury, aby pečlivě zvažovaly najímání extrémně štíhlých žen pro propagaci produktů. Zdá se, že jejich apel dopadá na úrodnou půdu.

Že jde o vážný problém, naznačilo i několik nedávných úmrtí doslova vyhladovělých modelek.
O anorexii, jejím vzniku a vývoji se už nějakou dobu mluví a píše. O něco méně o jejích příčinách, impulsech předcházejících samotnou nezdravou až sebevražednou sebekontrolu.
 
Příčiny byly pojmenovány například na loňské konferenci Gender a marketing, kde zaznělo, že v reklamách ženy často bývají krásnější, než realita umožňuje. Dívky jsou reklamou vedeny ke snaze podobat se těm, nad nimiž chlapci a muži „slintají“. A poruchy příjmu potravy, komplexy plynoucí z pocitů nedokonalosti velmi často vedou k nemalým psychickým problémům.

Jak dokazuje následující příklad, nemusí jít zdaleka jen o nezdravě hubené modelky, ale i o celebrity, třeba mužské, které prezentují špatný přístup k vlastnímu tělu a zdraví. Připravila jej společnost STOB (STOp oBezitě).

Daniel Hůlka: příklad špatného hubnutí

Pro začátek pár citátů:

3. května 2008, deník Lidové noviny
Které jídlo byste si dal, kdyby mělo být vaše poslední?
„Jsem od přírody masožravec a mám rád pořádnou flákotu. Takže bych si zašel do restaurace Zahrada v Opeře, kde teď dělají opravdu výborný biftek „foie gras“. To je veliký kus toho nejlepšího masa z brazilského býka plněný pečenými kachními jatýrky. Tahle kombinace křehkého masíčka a kachních jatýrek zalitá lanýžovým olejem a silnou redukcí z červeného vína mě opravdu dostala. Před časem jsem tam taky chutnal biftek ozdobený jedlou orchidejí. Neměl jsem k tomu moc důvěru, ale bylo to vynikající! Doufám, že těch bifteků ještě sním pěknou hromadu, než si dám ten svůj poslední.“

29. října 2008, deník Blesk
Zpěvák Daniel Hůlka už je štíhlý jako proutek. Podařilo se mu za šest týdnů shodit devatenáct kilo, a dokonce chce pokračovat dál. „Ještě bych tak šest kilo chtěl dolů. To ale už jen pro pocit, abych se cítil,“ řekl Blesku Hůlka. Zpěvák se vracel do své životní role Draculy, která mu byla nabídnuta za předpokladu, když rapidně zhubne. A Hůlka zhubnul ještě mnohem více, než měl. Druhé převážení, které ho mělo čekat 30. listopadu, tak už rozhodně nebude potřeba.

K doplnění je třeba znát onen zázračný recept, který dopomohl panu Danielu Hůlkovi od devatenáctikilogramového přívažku za pouhých šest týdnů. Je třeba před ním varovat, začíná se šířit pod názvem „Hůlkova dieta". Není nutno mít hromadu titulů, abychom odhalili nerozumnost a chyby u tohoto způsobu (ne)stravování.

Hůlkova dieta

1. týden
■ bez příjmu potravy, jen minerální voda
2. týden
■ pouze pokrmy ze zeleniny v neomezeném množství 
3.–6. týden
■ pravidelná strava s omezeným příjmem tuků 

Tak takhle ne! 
Předně si řekněme, že oba popsané způsoby stravování jsou extrémní, nešťastné a od základu špatné. Na jednu stranu doufat, že ještě někdy sním hromadu bifteků plněných husími játry – a na druhou stranu hladovět? To se pak není čemu divit, když se zpěvák svěřuje bulváru tímto způsobem:
„Když jsem se rozhodl, že budu držet dietu a začnu hubnout, tak jsem týden nic nejedl. Měl jsem tak znečištěné tělo, že jsem ho musel vyčistit od základu,“ sdělil deníku Aha! zpěvák, který musel ze svého jídelníčku vyškrtnout skoro vše, co měl rád.

Nebezpečí Hůlkovy „diety“

1. týden půst
Daniel Hůlka potřebuje rychle zhubnout do role. Odborníci sice brojí proti rychlému hubnutí, ale pokud je to někdy nutné, jsou rozumnější cesty, než je hladovka. Léčba obezity je jiná než léčba alkoholiků, kdy nejde o kontrolované pití, ale o abstinenci. U jídla to nejde – tělo má rádo rovnováhu.

Zdánlivou výhodou hladovek je, že dochází k dočasným značným hmotnostním úbytkům a po vícedenní hladovce mizí pocit hladu. Člověk může mít pocit „odlehčení“, když není zatěžován trávicí trakt. Pro někoho je na určitou dobu snazší nejíst vůbec, než se průběžně kontrolovat, lidé nemusí myslet na tvorbu jídelníčku.

Jednodenní půst lze tolerovat, ale vícedenní již hrozí velkými zdravotními riziky. Tělu nedostatek živin, vitaminů, minerálů a stopových prvků rozhodně nikterak neprospívá. Úbytky dosažené hladovkou jsou dočasné a výkyvy ve váze se podílejí na zvyšování % tuku v těle. Obézní se touto metodou nenaučí změnit své nevhodné jídelní návyky.

1. a 2. týden
Panu Hůlkovi zcela chybí základní živiny, zejména bílkoviny, které jsou jednou z nejdůležitějších složek naší potravy. Stejně tak jako pro stavitele je nejdůležitější stavební materiál, pro lidské tělo jsou tímto stavebním materiálem právě bílkoviny. Příjem kvalitních zdrojů bílkovin je důležitější o to více právě v případech redukční diety, kdy, pokud máme snížený energetický příjem, tělo v případě nutnosti využije k pokrytí energetických potřeb vlastní bílkoviny.

Tělo je navíc velmi chytře vybaveno šetřícími mechanismy pro případy sníženého energetického příjmu, kdy postupně přepíná na úsporný režim a zpomalí svůj bazální metabolismus. Dalším velmi důležitým faktorem je činnost svalové hmoty. Svaly čerpají spousty energie ke své funkci, a to pro tělo při sníženém energetickém příjmu není žádoucí, proto se tělo snaží odbourávat svalovou hmotu, čímž opět sníží své celkové energetické nároky. V případě, že deficit energie bude dlouhodobý, může a často se tomu tak stává, že tělo začne odbourávat svalovou hmotu i ze životně důležitých orgánů, takže může dojít i k úbytku srdečního svalu.

2. týden a la tukožroutská polévka
Připomíná kdysi rozšířenou tukožroutskou polévku. Lidé potřebují magično. Pokud propagujeme 5x denně zeleninu v rámci vyváženého jídelníčku, nefunguje to tak, jako když Daniel Hůlka řekne, že jí týden jenom zeleninu a zhubne o několik kilogramů.

Když rychlodieta, tak s bílkovinami
Pokud naše snažení o trvalou, příjemnou a celoživotní změnu nepadlo zatím u některých na úrodnou půdu a neodoláte tzv. rychlodietám, dbejte alespoň na to, abyste měli dostatečný příjem bílkovin.

První týden, výměnou za hladovku, vyzkoušejte nízkoenergetické bílkovinné diety (Diet Plus, Guareta)  a místo druhého týdne si alespoň naordinujte např. polévku Krotitel tuků, kde je kromě zeleniny i libové hovězí maso, takže přijmete i kvalitní bílkovinu.

Takto je to správně!
Neexistuje žádný univerzální recept na rychlé hubnutí, kromě rozumného a vyváženého stravování doplněného pravidelnou (alespoň obden) pohybovou aktivitou. Ti, kteří chcete hubnout trvale a bez JOJO efektu, který pravděpodobně například pana Hůlku čeká a nemine – svěřte se odborníkům.

Jakou dietu jste kdy zkoušela vy? Slyšela jste o té Hůlkově? Co na ni říkáte?