Funkční dyspepsie alias poruchy trávení
ib1.jpg

V dnešní uspěchané době lidí s poruchami trávení rychle přibývá. Neřešení zažívacích problémů mnohdy dožene pacienty až do ordinací gastroenterologů. Pokud lékař na základě různých vyšetření vyloučí jakékoli jiné orgánové onemocnění, diagnóza většinou zní jako potíže s trávením. A ty jsou různé. Dyspepsie horního typu se nejčastěji projevují refluxem, častým říháním, nevolnostmi po jídle nebo naopak nechutenstvím či bolestmi žaludku. Mezi příznaky dyspepsie dolního typu pak patří nadýmání, plynatost, pocit plnosti, zácpa či průjem.

Hlavní spouštěče poruch trávení
  1. Špatná životospráva
  2. Dlouhodobý stres
  3. Nadměrná konzumace alkoholu a kouření
  4. Sedavé zaměstnání
  5. Nedostatek pohybu
  6. Diety
  7. Nevhodně zvolené potraviny

Jak účinně bojovat s poruchami trávení
  1. Zařaďte pravidelný pohyb
  2. Omezte konzumaci tučných a kořeněných jídel
  3. Dejte pozor na některé druhy syrového ovoce a zeleniny
  4. Dbejte na dostatečný pitný režim
  5. Dbejte na pravidelný pohyb
  6. Vsaďte na účinné pomocníky

Špatná životospráva a stres – častý původ poruch trávení

Jasnou příčinu funkčních poruch trávení je mnohdy velice těžké stanovit. Narušení funkce trávicího ústrojí vede ke zvýšené citlivosti na různé druhy potravin a samozřejmě se podílí i na zvýšení nebo snížení pohyblivosti střev, která pak často vede k plynatosti nebo nadýmání. Faktorů, které se na vzniku funkčních poruch trávení zásadně podílejí, je celá řada. Nejčastějšími viníky jsou však dlouhodobý stres, špatná životospráva a nevhodně zvolená potrava. Příčinou ale můžou být například i drastické diety a nedostatek pohybu.

ib3.jpg

Jídlo jako lék

Funkční poruchy trávení nemusí být chronické. Způsob, jak s nimi bojovat, existuje. Často k němu vede pouhá úprava jídelníčku. Zkuste chvíli pozorovat, která jídla nebo potraviny vám vadí. 

Celkově eliminujte kořeněná, přesolená, příliš tučná a smažená jídla. Na špatné trávení však může mít vliv i syrová zelenina nebo ovoce. Vyloučit z jídelníčku je nemusíte, zkuste je před konzumací nejprve tepelně upravit. Vedle jídelníčku je také dobré hlídat si dostatečný pitný režim. Dospělý člověk by měl denně vypít dva litry tekutin, ideálně vody. A také nezapomínejme na 62330925f2db4ib4.jpgpravidelný pohyb, ten je dobrý pro střevní peristaltiku. Už 30 minut svižné chůze má na pohyb střev velký vliv.

Mějte po ruce pomocníky, které uleví

Poruchy trávení mnoho lidí přehlíží a snaží se je přecházet. Pravda je, že sice často samy odezní, ale je zbytečné se jimi nechat omezovat. Babských rad a tipů, jak s nimi bojovat, je několik. Někdo vsází na účinky máty v podobě čaje po jídle, někdo nedá dopustit na lékořicové bonbóny. Málokterý pomocník ale dokáže vyřešit více zažívacích problémů najednou. Duální účinek mají například bylinné kapky Iberogast. Unikátní kombinace devíti léčivých rostlin dokáže působit na horní i dolní část zažívacího traktu najednou.

Kdy zajít k lékaři

Zažívací potíže s pomocí účinného léku většinou samy odezní. Pokud nepříjemné příznaky přetrvávají nebo nedochází ke zlepšení stavu během 7 dnů od zahájení léčby, pak je nutné navštívit lékaře a podrobit se vyšetření.

Pro více informací a zajímavé inspirace navštivte Iberogast.cz

Čtěte pečlivě příbalovou informaci. Iberogast je léčivý přípravek k vnitřnímu užití. Je složený z tekutých extraktů různých částí bylin
CH-20220308-60
623308664ed1fimage.jpg