63d26e8feb7c2obrazek.jpg
Foto: Shutterstock

1. Ještě než vyjedete

Zamrzlá skla nebo sněhová čepice na autě není nic příjemného, zvláště když někam spěcháte. Vždy si ale udělejte na jejich důkladné odstranění čas. Nejen proto, že pak bude vaše jízda bezpečnější pro vás i okolí. Za neočištěné auto byste totiž mohli dostat i pokutu – na místě až 2 000 Kč, ve správním řízení ještě o 500 Kč více. Důkladnou očistu vozu jedoucího v silničním provozu totiž nařizuje zákon a kontroluje policie. Snaží se tím zamezit zbytečným dopravním nehodám. Námraza na sklech brání dostatečnému výhledu a sněhová čepice za jízdy odlétává na ostatní vozy, ale může také sjet na čelní sklo do řidičova výhledu. Odpadlé zledovatělé kusy sněhu pak mohou poškodit jiný vůz.

2. Odložte si

Řídit v objemné bundě nám nedává příliš mnoho prostoru pro složité manévry, k nimž může na kluzké vozovce snadno dojít. Stejně tak považují odborníci za rizikovou čepici v případě, že při krizové situaci sjede do očí. A řídit bychom neměli ani v rukavicích. Kromě toho, že ruka v nich může z volantu sklouznout, nemá v nich ani potřebný cit.

3. Rozjeďte se na dvojku

Pokud na silnici leží vrstva sněhu nebo je namrzlo, rozjeďte se opatrněji, než máte ve zvyku. Ozkoušíte si, jak se vůz chová. Jestliže kola při rozjezdu prokluzují, zkuste zařadit rovnou druhý rychlostní stupeň. „Nízké otáčky při vysokém převodovém stupni usnadňují jízdu vpřed na kluzké vozovce – pneumatiky mají lepší přilnavost,“ vysvětluje německý autoklub ADAC.

Pokud se nemůžete ze sněhové peřiny vyhrabat, zkuste vůz jemně rozhoupat střídavým popojížděním dopředu a dozadu.

4. Nespěchejte

Přiměřenou rychlost udržujte i po rozjezdu. Měli byste jet jen takovou rychlostí, při níž dokáže vůz na zasněžené nebo zledovatělé silnici ovládat. Na rovné silnici, kde nemíjíte žádné jiné auto, zkuste například párkrát razantněji přibrzdit – uvidíte, jak se vůz chová. Připravte se i na to, že se sjízdnost může na různých úsecích měnit. Například na mostech se povrch vozovky rychleji ochlazuje a snadno namrzá. Pozor i v lesních úsecích, kde je stín.

Důležitá je také dobrá viditelnost. „Pokud je během sněžení viditelnost nižší než 50 metrů, nejezděte rychleji než 50 kilometrů za hodinu,“ varuje německý autoklub ADAC.

5. Myslete na rozestupy

Na suché silnici je bezpečná vzdálenost od před vámi jedoucího vozu 28 m při rychlosti 50 kilometrů v hodině. Pokud jedete 90 kilometrů v hodině, je to už 50 metrů. Při 130 kilometrech za hodinu pak 72 metrů. To se za volantem těžko počítá, proto můžete zkusit tuto pomůcku.

Všimněte si, kdy auto jedoucí před vámi mine nějaký pevný bod. Třeba značku, strom a podobně. Od toho okamžiku začněte počítat. Dojeli jste k onomu bodu dříve než za dvě sekundy? Pak nedodržujete bezpečnou vzdálenost, zpomalte.

Jenže na sněhu nebo ledu byste měli udržovat ještě větší rozestupy. „Držte se za auty před vámi minimálně dvakrát dál než na suchu. Snažte se co nejvíce předvídat a v hlavě si představujte, co všechno se může stát. Mám kam uhnout, když auto v protisměru dostane smyk? Stihnu zabrzdit, když to řidič přede mnou zašlápne?“ radí Cebia, česká společnost zaměřená na prověřování a zabezpečování vozidel.

6. Jeďte plynule

Vyvarujte se při jízdě prudkým pohybům volantem a brždění. Tak byste se snadno dostali na kluzkém povrchu do smyku. Při zrychlování pak sešlapujte plyn velmi pozvolna. Hlavně v zatáčce by mohlo dojít k protočení kol a auto by nekontrolovatelně mířilo bokem do protisměru. Při zatáčení plyn ani brzdu raději nesešlapujte.

Jestliže jedete z kopce nebo do kopce, udržujte auto stále v pohybu. Pokud by mělo zablokovaná kola brzděním, může se začít nekontrolovatelně sunout dolů.

7. Když dostanete smyk

Obecně lze podle Policie České republiky použít pravidlo: nebrzdit, vyšlápnout spojku a vyrovnávat jízdu volantem. Je ale také dobré vědět, jaký náhon vaše vozidlo má.

„Jiný smyk dostane automobil s předním náhonem a jiný smyk bude řešit řidič s náhonem zadním. Většina odborníků se ale přiklání k všeobecnému pravidlu. Brzdit se má před zatáčkou, v ní už ne. Do zatáčky se tedy vjíždí pomalu, projíždí se při pravém okraji silnice a dokončí se výjezd. Při smyku, ať už přední nebo zadní nápravy, se doporučuje okamžitě ubrat plyn a nebrzdit. Se zablokovanými koly se automobil hůře ovládá. Výhodu má řidič, který má svůj dopravní prostředek vybaven ABS (antiblokovacím systémem brzd), ESP (elektronickou stabilizací podvozku) nebo TCS (protiskluzovým systémem kol),“ uvádí policisté.

Jak zvládnout smyk přední nápravy (vůz dostatečně nezatáčí):

  • ubrat plyn
  • nepoužívat brzdu
  • volantem pouze vyrovnávat, aby vůz zůstal na silnici
  • sešlápnout spojku do doby, než se podaří smyk vyrovnat

Jak zvládnout smyk zadní nápravy (auto se točí kolem své osy tzv. „hodiny“):

  • ubrat plyn
  • nikdy nebrzdit
  • natočit volant proti vybočení zádi a sešlápnout spojku (když se záď auta natočí doprava, točte volantem doleva a naopak - dráha vozu by se měla vyrovnat a měli byste zůstat na silnici)

Zdroj: Policie ČR

8. Pozor na sůl v brzdách

Pokud je silnice posolená, může se sůl dostat po čase mezi brzdové kotouče a destičky, čímž sníží jejich účinek. „Proto je lepší preventivně občas přibrzdit, i když to jinak není zapotřebí,“ doporučují odborníci ze společnosti Cebia.

Zdroj informací: ADAC, Cebia, Policie ČR, Bezpečné cesty

Čtěte také: