Foto: Shutterstock

Plavání má ale i svá proti. Ač je doporučováno jako sport vhodný téměř pro každého, vyvarovat by se ho měli lidé s narušenou pokožkou – při diabetické gangréně, s rozškrábanou vyrážkou nebo otevřenou ránou, která by se ve vodě mohla zanítit. Plavání je také riskantní, pokud člověk trpí bolestmi svalů. „Největším omylem je představa, že plaváním rozhýbeme například bolavá záda. Rybníky, řeky i veřejná koupaliště mají vodu chladnější než je teplota lidského těla, takže nepříjemně zatuhlé svaly či bolestivé blokády se ve vodě ještě víc sevřou a problémy se mohou spíš zhoršit,“ varuje fyzioterapeutka Iva Bílková z FYZIOkliniky.

Aby plavání bylo pro tělo 100procentním přínosem, platí tři jednoduché zásady:

1. Vodorovná páteř

Plavání tělu prospívá, pokud se při něm nehrbí a nerotuje páteř. „Z plaveckých stylů tedy nejlépe vychází kraul, ovšem s dýcháním do vody a střídavým nádechem na obě strany, anebo znak, při kterém je páteř krásně napřímená,“ uvádí Iva Bílková. Pokud lidé plavou stylem prsa s hlavou vystrčenou nad hladinu, velmi zatěžují krční páteř a bedra. Ani tento svérázný styl především starších ročníků však není nutné úplně opouštět. „Je možné plavat i prsa stylem paní radová, ale je dobré prokládat to odpočinkem na zádech ve znaku. Kdo si nerad potápí uši, může si hlavu podepřít pěnovou destičkou, která ji bez námahy a napětí šíjových svalů udrží nad hladinou,“ dodává.

2. Dýchání do vody

Udržet vodorovnou páteř při plavání stylem kraul nebo prsa nelze bez pravidelného dýchání do vody. „Nejhorší chybou, kterou vidím zvlášť u mladých chlapců, je plavání stylem kraul s házením hlavy při každém záběru ze strany na stranu. Díky dýchání do vody se nejenom uleví krční a bederní páteři, která je ve vodorovné poloze, ale také si plavec s každým výdechem proti odporu vody posiluje mezižeberní svaly a bránici. To může být výborné cvičení mimo jiné i pro astmatiky,“ popsala fyzioterapeutka.

3. Kruh jen pro zábavu

V Česku hojně oblíbený plavecký kruh se hodí na dovádění ve vodě a jako pomůcka pro nadnášení malých neplavců, kteří jsou pod neustálým dohledem. Naučit se správně plavat však kruhy a křidélka dětem spíš znesnadňují. „Jsou pomůckou proti utonutí, ale ne na výuku správného plaveckého stylu. Křidélka navléknutá na paže omezují v rozsahu pohybu, když dítě dokončí záběr rukama, nemůže je připažit k tělu. Stejně tak kruh – zatímco tělo by při plavání mělo být položeno na hladině, kruh nutí děti viset svisle dolů. Vhodnější je plavecký pás s odnímatelnými pěnovými kostkami, který se utáhne kolem hrudníku dítěte. Na trhu jsou k dostání i pásy se dvěma protilehlými deskami, ty však tolik neobepnou tělo a přední deska může dítě tlačit při pohybu do brady,“ vysvětlila Iva Bílková.

Reklama