Energie jsou dnes velké téma a vyznat se v nabídkách dodavatelů není snadné. Proto jsme vám na stránkách Žena IN ve spolupráci se společností Centropol zprostředkovali setkání s odborníky na energetiku, kteří vám poskytnou srozumitelná vysvětlení, doporučení i konkrétní postupy. Pomohou vám zorientovat se v aktuální nabídce a poradí, jak získat výhodné podmínky pro dodávku elektřiny i plynu.

64d91f0ca3e69-obrazek.jpg

Co by mělo být důvodem pro změnu dodavatele? Řada lidí má dlouhodobě uzavřené smlouvy a neví, proč by to měli měnit.

Na energetickém trhu jsou dodavatelé tradiční, dodavatelé malí a pak Centropol. Ten je největším ze všech dodavatelů, kteří své klienty takzvaně „nezdědili“ po původních energetických společnostech z devadesátých let. Centropol je silný dodavatel elektřiny i plynu s více než 22letou historií, dlouhodobě má v péči kolem 300 tisíc odběrných míst a v době energetické krize jako jediný ani na okamžik nepřestal přijímal klienty, které jejich obchodníci zklamali a uvrhli je do režimu dodavatele poslední instance na násobně vyšší ceny. Pokud vám váš stávající dodavatel v posledních 24 měsících nenabídl nový produkt, neváhejte požádat o nabídku Centropol. Můžete to udělat kdykoli a kromě stabilní dodávky energií získáte i celou řadu zákaznických benefitů, jako je například výrazná sleva na nákupy moderních a úsporných spotřebičů značky Samsung.

Určitě se vyplatí alespoň rámcově znát vaše stávající podmínky dodávky elektřiny či plynu a občas je podrobit srovnání s tím, čím dodavatelé aktuálně oslovují potenciální nové zákazníky. Změnu dodavatele provádějte vždy v souladu se stávající smlouvou: u smluv na dobu určitou až po uplynutí sjednaného období, u smluv na dobu neurčitou platí tříměsíční výpovědní lhůta.

Důvodem ke změně může být výhodnější cena, lepší podmínky, stabilita nového dodavatele nebo jeho nabídka benefitů. Zákazníci obvykle reagují na pokles cen, zajímají se o bonusy a další výhody nebo doplňkové služby. Namístě je však obezřetnost, kromě ceny za komoditu porovnat i výši stálého měsíčního platu a také si například s využitím internetových recenzí prověřit, jakou má dodavatel reputaci. Vždy si důkladně prostudujte veškerou poskytnutou dokumentaci a podívejte se i na svou stávající smlouvu, zda je vedena na dobu určitou nebo neurčitou. Předčasné ukončení smlouvy na dobu určitou může vést k sankcím.

Jak se změna dodavatele prakticky provádí?

Pokud se setkáte s výhodnější nabídkou, prostě nového dodavatele oslovte. Současně je vhodné informovat o vašem zvažování změny také vašeho stávajícího dodavatele. Ten často zareaguje protinabídkou a vy získáte lepší podmínky, aniž byste k novému dodavateli skutečně přešli. Když stávající dodavatel protinabídku nepředloží, vede cesta k výhodnějším podmínkám přes změnu dodavatele. Vždy si ale ověřte, že vaše stávající smlouva takovou změnu v dané chvíli umožňuje, tedy že se nacházíte v období, kdy vám končí závazek na dobu určitou, nebo máte smlouvu na dobu neurčitou.

Zákazník obvykle s podpisem smlouvy udělí novému dodavateli plnou moc a ten za něj vyřídí veškeré formální úkony včetně výpovědi u stávajícího dodavatele. U smluv na dobu neurčitou platí tříměsíční výpovědní lhůta, u smluv na dobu určitou je nutné dodržet celé období závazku. Férový dodavatel vždy ověří stav stávající smlouvy a informuje klienta o případných sankcích. Proces může být velmi rychlý i poměrně dlouhý – záleží na typu závazku u stávajícího dodavatele.

Spotřebitelé, kteří mají zafixovanou cenu elektřiny nebo plynu, mají díky takzvanému Indexu zajištění obchodníka od října novou možnost, jak ukončit smlouvu s dodavatelem. Závazek mohou vypovědět, pokud pro ně nemá zajištěných minimálně 70 % jejich očekávané spotřeby energie.

Index zajištění obchodníka je ukotven v novele energetického zákona známé jako Lex OZE 3 a je jedním z legislativních opatření, které Centropol navrhoval zavést už v roce 2021 po pádu dodavatelů spadajících zejména do skupiny Bohemia Energy. Ti tehdy končili činnost právě z důvodu nedostatečného zajištění při skokovém nárůstu cen energetických komodit.

Nyní musejí obchodníci příslušný údaj dvakrát ročně – k 31. březnu a 30. září – povinně stanovit a jednak jej poskytnout Energetickému regulačnímu úřadu (ERÚ) a také index zveřejnit na svých internetových stránkách. V případě, že je hodnota Indexu zajištění obchodníka vyšší než 70 %, nemusí dodavatel zveřejňovat konkrétní číslo, stačí pouze informace, že je zajištěn na zákonné minimum. Pokud ale máme zafixovanou cenu elektřiny nebo plynu a dodavatel pro nás na toto období nemá dopředu alespoň 70 % energií zajištěno, můžeme smlouvu s ním ukončit. Výpověď můžeme podat i v případě, že obchodník svůj index nezveřejní v zákonném termínu. Tuto možnost mají nejen spotřebitelé z řad domácností, ale i podnikající fyzické osoby. Vzor výpovědi je k dispozici na webu ERÚ a výpovědní doba končí posledním dnem kalendářního měsíce, následujícího po doručení oznámení.

6f16597fa515d-obrazek.jpg

Nemusí mít klient ze změny dodavatele nějaké obavy? Pokud ano, jaké?

Pokud zvolí stabilního spolehlivého dodavatele, je změna snadnou a bezpečnou záležitostí s minimálními nároky na klienta. Důležité je pouze ujistit se, že je možné stávající smlouvu skutečně vypovědět bez sankcí. A od budoucího dodavatele požadovat detailní informace o všech podmínkách nového smluvního vztahu. Doporučujeme ověřit si například s využitím internetových recenzí pověst uvažovaného nového obchodníka i jeho historii a pečlivě projít smluvní dokumentaci. Nespěchat, vše si přečíst, nejednat ukvapeně a nepodléhat žádnému nátlaku. Energetický trh v České republice funguje, konkurence je široká a určitě je z čeho vybírat. Věřte, že seriózní dodavatelé vás nikdy nebudou nutit nic podepisovat v časové tísni, takové postupy nemají zapotřebí.

Ceny energií snižujeme, kdykoli to jde.

A teď se vyplatí fixovat! Přidejte se k nám a ušetříte. 

Více najdete ZDE

TÉMATA:
CENTROPOL ENERGIE