Ne každé dítě, které má špatné známky, trpí poruchami učení. Vypadá to samozřejmě, ale pro mnoho rodičů tomu tak není.
"Mnoho rodičů má tendenci říkat mi, že jejich dítě, které nosí trojky a tu a tam čtyřku, za to vlastně nemůže, protože má poruchu učení," tvrdí Monika Koubková, učitelka druhého stupně základní školy. Sama je přitom u většiny těchto žáků přesvědčena, že zkrátka nejsou dost chytří, případně pilní na to, aby nosili jen jedničky a dvojky.
"Bohužel, získat potvrzení o podobné poruše je někdy hodně snadné. Pak se na druhou stranu stává, že i na dítě, které některou z poruch učení skutečně má, se učitelé zprvu dívají skrz prsty, protože si mohou neprávem myslet, že i v jeho případě jde o pouhou výmluvu," dodává učitelka. Naštěstí pro žáky, dobrý učitel si v tom záhy dovede udělat jasno a odlišit, kdy dítě mizerně čte proto, že je to nad jeho síly, a kdy proto, že ho čtení nebaví, nezajímá, rodiče ho k tomu nevedli a podobně.
Pozor! ale ani rodiče dětí dyslektických, dysortografických a těch s dalšími problémy by neměli brát jejich potvrzení jako poukaz na omlouvání a úlevy ve škole. Cílem by nemělo být to, aby dítě pokud možno školou nějak proplulo a ze stejné chyby mělo mírnější známky než nepostižení spolužáci. Jde o něco jiného: "Učitelé a rodiče by měli najít způsob, jak dítěti vše podat tak, aby to pochopilo a posléze zvládlo," vysvětluje učitelka Koubková. Dítě může mít kupříkladu svůj vlastní studijní plán pro vybrané předměty.
Mezi lidmi se traduje i mýtus, že děti, kterou jsou hyperaktivní nebo trpí pouchami učení, bývají vesměs nadprůměrně inteligentní. "To ale není pravda," říká psycholožka Kateřina Thorová. Podle ní je rozložení inteligence u dětí s poruchami učení a chování stejné jako v běžné populaci a najdou se tedy děti průměrné, mimořádně chytré, i ty, z kterých nikdy géniové nebudou, a porucha sama v tom nehraje žádnou velkou roli.
Je nicméně škoda, aby se na poruchu nepřišlo a rodiče se i u dítěte se zjevnými potížemi s učením některého z předmětů spokojili s vysvětlením, že "není studijní typ" - je lepší ponechat případné rozhodnoutí o tom, o jakou patálii jde, na psychologovi nebo speciálním pedagogovi.
Pozor: neberte ani papír z poradny jako potvrzení toho, že se ani škola, ani vy nemusíte příliš snažit, či dokonce jako omluvenku pro případné školní a životní neúspěchy. Papír je skvělý k jedné věci - měl by zabránit tomu, aby se dítě nesetkávalo s trestem za to, zač nemůže. Ale jinak je to spíše závazek k většímu úsilí. Špatné známky totiž nakonec nejsou to nejhorší - ale dítě, které nezvládá školu a přitom by na ni mělo, jen potřebuje pomoci, se časem začne cítit jako hlupák a začne se samo podceňovat. Zvláště trpí-li kromě specifických poruch učení také poruchami chování, jako je hyperaktivita, hrozí mu více než jiným drogy, střídání zaměstnání a podobně.
Zítra se dočtete podrobnosti o jednotlivých poruchách učení a následovat bude článek o tom, jak najít co nejlepšího odborníka pro své dítě a jaké jsou možnosti nápravy.
Nový komentář
Komentáře
JanaVi: Macka vždycky nejvíc rozhodí nějaký dobrák, který se zeptá typicky většinově: tak, kterou rukou píšeš, to je pravá, on je ovšem levák jako poleno
Ale jinak, on má dyspraxii a nějaké potíže se psaním, protože to je prostě děs běs, ovšem čte myslím víc než dobře a taky furt
Andula: Naše má na pravé ruce pihu - piha=pravá. Taky se to nemohla naučit, ale nic jiného jí problém nedělalo. Ještě teď v 10 letech se při určování stran podívá na hřbet ruky.
Andula: pro mě je nejhorší vysvětlovat někomu cestu autem...vždycky se držím za ruku a v duchu si říkám pravá nebo levá,ale stejně mám blbý pocit,že jsem toho chudáka poslala blbě
markeet: neboj, rozhodne se tim netrapim Jen kdyz jewdeme na kole, davam mu na levou ruku kozeny reminek, aby vedel.
Andula: neda se nic delat, proste to vzdej, tohle o pochopeni neni. kdyz mam cas si to rozvazit a nikdo me nestresuje, tak tu levou a pravou jakztakz zvladam, ale jak na me nekdo zarve "a tady rychle zahni doleva!", tak jsem v koncich .
markeet: díky za povzbuzení, můj starší syn pravou a levou asi nepochopí nikdy
markeet: jsi dobrá
i s dyslexii se da vystudovat vysoka skola - mam diplom jako dukaz . a kdyby mi studenti tusili, ze nevim, ktera je leva a ktera prava strana a ze neovladam malou nasobilku, tak jdou pravdepodobne pod stul .
Apo: promiň,ale asi do podědil po Tobě dys..je s y...jsem hrozná já vím,omlouvám se
a.... : přesně tak...
Můj syn je dislektik,disgrafik a disharmonik, ale má veliké IQ. Učitelka mněla snahu vynechat u něj veškeré písemné projevy, ale nakonec jsme se domjuvili jinak. Syn psal slohy diktáty prostě všechno včetně angličtiny a učitelka mu to klasifikovala normálně, s tím že když to bylo za 5 tak se to prostě nepočítalo. Bylo to pro syna náročnější, ale před 2 roky odmaturoval a nyní je na Vyšší odborné a chystá se dál.
svetluszka: už máme taky první kouli z matiky
jo na některý poruchy-třeba lenost a flákačský přístup platí jen tvrdej režim, to psycholog nepomůže..
Holka žádnou poruchu nemá a právě jsem se musela sakramentsky ovládat, abych jí jednu nevrazila..... .... z angličtiny za 4, a diktát v ČJ za 5.... ....na začátek školního roku a za jeden den trošku moc....
závidím samozřejmě v dobrém,protože není nic horšího než nevědět jak dítěti pomoct
Gabi: Andula: vzdělaných učitelů je jako šafránů ti by se měli pořádně zaplatit...na školách učí ing. a různé tituly,ale kvalifikovaný nebo speciální pedagog,který má dobrý vztah k dětem...raději ani učit nejde,protože ho jeho kolegové vyštípou sami...Nikdy jsem teda papír nebrala jako omluvu,ale nadzvedne mě vždycky ze židle jak se píše,že je těmto dětem věnovaná maximální pozornost... je teď v 6 a musím bohužel říct,že učitel,kterého měla ji tak dusil,že zapomněla i to co normálně věděla...nejsem moc mstivá,ale jemu přeju aby jednou prožil to co má dcera...Závidím všem maminám a dětem,kterým škola vyšla trošku vstříc a nebyla líná komunikovat
Gabi: to máš bohužel pravdu... učitelé vesměs moc vzdělaní nejsou a o to větší je pak rozdíl mezi těmi nepolíbenými a těmi, kdo se o tyhle dětí zajímají
a....: souhlas ...jinak vynikající výsledky mnohdy nemají ani děti bez této poruchy. Syn má taky LMD, nemyslím, že je "blbý", spíš líný a takové psaní mu prostě nepůjde,ani kdyby se rozkrájel. Nebo to napíše vzorně, ale bude se s tím mastit hodinu. Prostě písemný projev nic moc, ted psali nějakou písemku, cosi tam popletl, učitelka se pak na něco, co napsal špatně, ptala ústně, věděl to, tak mu to uznala. Bohužel v 1. třídě chytili takovou krákoru učitelku, která si nevěděla rady s "normálními" dětmi, natož s těmi, c trochu vybočují. Naštěstí už je to za námi, ale v 1. třídě to fakt bylo maso Nepřála bych nikomu
Myslela jsem to trošku jinak - chybí mi vzdělávání učitelů (hlavně 1. stupně) v nových metodách výuky a taktice přístupu k dětem, ať už nadmůrně nadaným, podprůměrným nebo s "poruchami". Dokonce mám pocit, že velká část učitelů nemá ani pojem o základech vývojové psychologie dětí. Ať se rodiče snaží doma . Osnovy ZŠ velice prořídly, děti 1. a 2. tříd ženou neskutečným tempem a na druhé stupni pohodička.
Mickey Mouse: individuální přístup v běžné škole ovšem nezajistíš, takže je to hlavně na rodičích, jakým způsobem pomohou těm dětem jejich problém zvládnout.Zřejmě jsi zcela nepochopil, co jsem chtěla říct-ne, že děti nemůžou studovat, ale, že "zvýhodněná hodocení" jsou kontraproduktivní, protože v dalším životě jde jej a jen o jejich znalosti...
Mickey Mouse: můžou, o tom není sporu, dokocne s estává, že třeba kluci s SPU časem převálcují hodné vzorné jedničkářky