Někdy je to nedbalost nebo omyl prodejce, jindy možná i jeho vypočítavost a pokus o nekalé obchodní praktiky. Pravdou ovšem zůstává, že zákazníky při placení nezřídka zaskočí dražší nákup, než cenovky původně slibovaly.

65df0acf1a8deobrazek.jpg
Foto: Shutterstock

„Jednotlivé inspektoráty ČOI často využívají při kontrolní činnosti podněty od spotřebitelů, kteří se setkávají v rámci slevových akcí s nesprávným účtováním cen výrobků. Zpravidla jsou účtovány ceny vyšší, než jsou ceny deklarované,“ potvrdila Česká obchodní inspekce (ČOI). Ať už k záhadnému zdražení zboží při placení došlo jakkoli, neměli byste rozdíl v ceně přecházet. Z toho důvodu se také vyplatí kontrolovat cenu zboží u pokladny při markování, nebo alespoň prohlédnout ještě v obchodě účtenku.

Na slíbené levnější zboží máte nárok

Obchodník musí dodržet cenu, za kterou své zboží v regálech nebo reklamních letácích nabízí. Pokud by u pokladny účtoval částku vyšší, dopouští se klamání zákazníků, takže máte právo po něm slíbenou slevu požadovat. Případně se po zaplacení dražší věci domáhat vrácení rozdílu v ceně. Základem ale je řešit nesrovnalost hned, tedy přímo v obchodě. Později by se vám totiž mohla dokladovat, a tedy i vymáhat, složitěji.

Pravdou ale zůstává, že obchodník nemusí svůj omyl uznat. Takže se může stát i to, že odejdete bez (u poklady neprávem přeceněného) zboží, které vám levněji neprodá. Pokud nejde o zjevný omyl, jako například, že u kabelky je uvedená cena 150 Kč namísto 1 500 Kč, kdy je pochopitelné, že levněji prodat nechce, pak se vyplatí za svou pravdu bojovat.

„Na argument prodavačky, že cena je takto zadaná v systému a nelze ji měnit, je možné opáčit požadavkem na přivolání vedoucího provozovny. Pokud ani s ním se nepodaří problém vyřešit, nezbývá, než se obrátit na dozorové orgány. Kdo si nechce nechat líbit neseriózní jednání obchodníka, může cenu udávanou u zboží vyfotit a obratem dát podnět České obchodní inspekci k provedení kontroly,“ doporučuje spotřebitelská organizace dTest.

Ceny musí být jasné

Zákon říká, že informace o ceně by měla být kupujícímu sdělena zřetelně při prvním kontaktu se zbožím tak, aby měl možnost seznámit se s ní v dostatečném předstihu před jeho koupí. „Podnikatel je tudíž povinen zřetelně označit zboží cenou nebo jiným vhodným způsobem zpřístupnit informaci o ceně zboží. Může tak učinit uvedením ceny přímo na baleném výrobku, v regále, formou ceníku na viditelném a přístupném místě v bezprostřední blízkosti daného zboží,“ uvádí Česká obchodní inspekce. Zároveň platí, že bernou mincí je cenovka na zboží samotném, přestože štítek na regále říká něco jiného.

Kromě toho spotřebitel není povinen ani přepočítávat si slevu uvedenou u výrobku pouze v procentech. „Má právo zbýt seznámen s konečnou cenou již při výběru zboží nebo objednávce služby, nikoliv až po odečtení slevy při placení,“ vysvětluje Česká obchodní inspekce a dodává i další podstatnou informaci: „Snížení ceny neopravňuje prodávajícího ani k tomu, aby výrobky prodával bez povinných informací a značení nebo bez upozornění na rizika nesprávného používání. Stejně jako u zboží nezlevněného má spotřebitel právo dostat tyto informace v českém jazyce.“

Zrovna tak se i na zlevněné zboží (kromě případné vady, pro kterou byla cena snížena) vztahuje zákonná záruka.

Zdroj informací: Česká obchodní inspekce, dTest, Můj právník