Někdy je to nedbalost nebo omyl prodejce, jindy možná i jeho vypočítavost a pokus o nekalé obchodní praktiky. Pravdou ovšem zůstává, že zákazníky při placení nezřídka zaskočí dražší nákup, než cenovky původně slibovaly.
Foto: Shutterstock
„Jednotlivé inspektoráty ČOI často využívají při kontrolní činnosti podněty od spotřebitelů, kteří se setkávají v rámci slevových akcí s nesprávným účtováním cen výrobků. Zpravidla jsou účtovány ceny vyšší, než jsou ceny deklarované,“ potvrdila Česká obchodní inspekce (ČOI). Ať už k záhadnému zdražení zboží při placení došlo jakkoli, neměli byste rozdíl v ceně přecházet. Z toho důvodu se také vyplatí kontrolovat cenu zboží u pokladny při markování, nebo alespoň prohlédnout ještě v obchodě účtenku.
Na slíbené levnější zboží máte nárok
Obchodník musí dodržet cenu, za kterou své zboží v regálech nebo reklamních letácích nabízí. Pokud by u pokladny účtoval částku vyšší, dopouští se klamání zákazníků, takže máte právo po něm slíbenou slevu požadovat. Případně se po zaplacení dražší věci domáhat vrácení rozdílu v ceně. Základem ale je řešit nesrovnalost hned, tedy přímo v obchodě. Později by se vám totiž mohla dokladovat, a tedy i vymáhat, složitěji.
Pravdou ale zůstává, že obchodník nemusí svůj omyl uznat. Takže se může stát i to, že odejdete bez (u poklady neprávem přeceněného) zboží, které vám levněji neprodá. Pokud nejde o zjevný omyl, jako například, že u kabelky je uvedená cena 150 Kč namísto 1 500 Kč, kdy je pochopitelné, že levněji prodat nechce, pak se vyplatí za svou pravdu bojovat.
„Na argument prodavačky, že cena je takto zadaná v systému a nelze ji měnit, je možné opáčit požadavkem na přivolání vedoucího provozovny. Pokud ani s ním se nepodaří problém vyřešit, nezbývá, než se obrátit na dozorové orgány. Kdo si nechce nechat líbit neseriózní jednání obchodníka, může cenu udávanou u zboží vyfotit a obratem dát podnět České obchodní inspekci k provedení kontroly,“ doporučuje spotřebitelská organizace dTest.
Ceny musí být jasné
Zákon říká, že informace o ceně by měla být kupujícímu sdělena zřetelně při prvním kontaktu se zbožím tak, aby měl možnost seznámit se s ní v dostatečném předstihu před jeho koupí. „Podnikatel je tudíž povinen zřetelně označit zboží cenou nebo jiným vhodným způsobem zpřístupnit informaci o ceně zboží. Může tak učinit uvedením ceny přímo na baleném výrobku, v regále, formou ceníku na viditelném a přístupném místě v bezprostřední blízkosti daného zboží,“ uvádí Česká obchodní inspekce. Zároveň platí, že bernou mincí je cenovka na zboží samotném, přestože štítek na regále říká něco jiného.
Kromě toho spotřebitel není povinen ani přepočítávat si slevu uvedenou u výrobku pouze v procentech. „Má právo zbýt seznámen s konečnou cenou již při výběru zboží nebo objednávce služby, nikoliv až po odečtení slevy při placení,“ vysvětluje Česká obchodní inspekce a dodává i další podstatnou informaci: „Snížení ceny neopravňuje prodávajícího ani k tomu, aby výrobky prodával bez povinných informací a značení nebo bez upozornění na rizika nesprávného používání. Stejně jako u zboží nezlevněného má spotřebitel právo dostat tyto informace v českém jazyce.“
Zrovna tak se i na zlevněné zboží (kromě případné vady, pro kterou byla cena snížena) vztahuje zákonná záruka.
Zdroj informací: Česká obchodní inspekce, dTest, Můj právník
Nový komentář
Komentáře
Jednou se mi stalo, že místo 3 rohlíků bylo na účtence 33 rohlíků, ale to stály do 2kč a při velkém nákupu jsem to nepoznala na rozdílu ceny. Od té doby si kontroluji účtenku hned za pokladnou a případnou nejasnost řeším hned. Již jsem několik věcí šla na informace vrátit s tím, že ta cena neodpovídá.
U nás v Penny zcela běžná praxe, cena na regále vždy nižší než pak ta u kasy, už ani nezapírají, že to dělají schválně, dost často jsou arogantní a za tu nižší cenu mi to fakt neprodají, mají plnou pusu výmluv. Kamarádce dokonce naúčtovali kuře, které si ani nekupovala, ale jelikož si účtenku jako trubka prohlédla až doma, tak už neměla nárok nic reklamovat, ale i tak jim to tam přišla říct, že ví, z čehož si samosebou nic nedělali. No a mně osobně se to stalo taky nesčetněkrát, že mi tam přihodili něco, co jsem ani neměla v košíku, ale mají smolíka, protože poctivě kontroluju každou účtenku, takže se jim zatím nepodařilo mě okrást v přímém přenosu
Jednou jsem tak kupovala punčochy, u kasy jsem se nestačila divit. Když jsem řekla, že je tam jiná cena, šla to druhá prodavačka zjistit, bylo to tam opravdu blbě, a velice neochotně to vystornovaly. To jsem neměla moc položek, jinak bych to nemusela ani zaznamenat, ale fakt si nemyslím, že by mi to prodali za cenu na regálu.
V poslední době se rozmohl takový nešvar - u některých prodejních řetězců člověk narazí na to, že cena uvedená na cenovce sice platí, ale pouze pokud si koupíte 3 ks toho zboží, současně budete mít celkovou útratu za nákup vyšší než 300,- Kč, budete mít v mobilu aplikaci příslušného prodejce a v té aplikaci nasbírané body, je jedenáctá hodina osmého dne po posledním úplňku a u pokladny budete stát na levé noze. Sice tyto informace dostanete při kontaktu se zbožím a to v českém jazyce, ale ne každý chodí na nákup s tím, že tam bude luštit křížovky a matematické hříčky, a dlouze koumat nad každou položkou.
Ono to možná splňuje všechny podmínky a ČOI by třeba neshledala pochybení, ale jako zákazník si pak připadám poněkud na obtíž. Jako by obchodník nechtěl, aby mu tam chodili lidi.