Mladším dětem svačinu připravujte

Foto: Shutterstock

Mladší děti by určitě měly od rodičů dostávat do školy připravené svačiny. Pokud jim dáme peníze, aby si svačinu koupily dle svého výběru, patrně vyberou jemné sladké pečivo a cukrovinky. „Špatně zvolená svačina jim nedodá ani energii, ani potřebné živiny, může negativně ovlivnit jejich soustředěnost a z dlouhodobého hlediska může vést i k obezitě,“ říká nutriční specialistka Mgr. Kateřina Šimková ze Zdravého stravování.

I tuky a sacharidy do svačiny patří

Ideální je taková svačina, která kombinuje všechny tři výživové složky, tzn. bílkoviny, sacharidy, a samozřejmě i tuky. „Můžete tedy sáhnout po kousku pečiva a doplnit ho sýrem, nebo kvalitní šunkou s vysokým obsahem masa a nižším obsahem soli. Obložené pečivo doplňte mixem krájené zeleniny, jako jsou ředkvičky, mrkev, okurka, ředkev, paprika a přidejte cherry rajčata, která se dětem budou dobře jíst,“ dává tip Kateřina Šimková.

Zakysané výrobky podpoří imunitu

Mléko a mléčné výrobky jsou zdrojem dobře využitelného vápníku. „Denně by dítě mělo sníst alespoň dva mléčné produkty, a proto bílý neslazený jogurt doplněný sladším ovocem případně doslazený medem bude dobrou a jimi akceptovatelnou variantou. Připravit jim lze i smoothie,“ radí Kateřina Šimková. Nezapomeňte zařadit i zakysané mléčné výrobky. Mléčným kvašením se totiž mnohanásobně zvyšuje obsah vitamínů C, K a B. Jejich konzumací zásobíte dětský organismus prospěšnými vitamíny, podpoříte střevní mikroflóru, tím pádem i jejich imunitní systém, což je ve školním kolektivu žádoucí.

Experimentujte s chutěmi i surovinami

Foto: Shutterstock

Svačinu můžete obohatit i o hrst nepražených nesolených oříšků. „Další chuťově skvělou variantou mohou být například cizrnové lívance doplněné tvarohem a ovocem, nebo celozrnná tortilla s jogurtovo-tuňákovou pomazánkou doplněná zeleninou. Tím, že svačinu předložíte dětem v atraktivní a chutné podobě, snáze dosáhnete toho, aby svačina neskončila v odpadkovém koši a děti do sebe dostaly potřebné živiny,“ uzavírá nutriční specialistka Mgr. Kateřina Šimková ze Zdravestravovani.cz.

Zákaz sladkého není cesta a nezapomínejte na pitný režim

Jak se říká – zakázané ovoce nejvíce láká. Dětská strava by neměla být přehlcena tuky a cukry to je pravda, ale měla být především velmi pestrá. Zkuste naučit děti vybírat mezi potravinami a najít vhodnou alternativu. Ke svačině připojte i pití. Nejvhodnější je čistá voda s trochou citronu, ředěné vychladlé ovocné a černé čaje, 100% ovocné a zeleninové šťávy ředěné vodou, mléko či kefír. Limonády a džusy obsahují hodně cukru a děti by je měly pít jen výjimečně.

Reklama