Foto se svolením: Archiv Swiss air, ETH-Bibliothek Zürich, Bildarchiv/Stiftung Luftbild Schweiz / Fotograf: Swissair
Nelly Deiner – Nebeský anděl
Vůbec první evropskou známou letuškou je Nelly Hedwig Diener. Narodila se v roce 1912 ve Švýcarsku a svou vzdušnou kariéru zahájila u švýcarské národní společnosti Swissair a to 1. května roku 1934. Byla přijata na žádost tehdejšího obchodního ředitele Balze Zimmermanna, který si přál pomocí sličné mladé dámy na palubě přitáhnout publicitu letecké společnosti. To se ovšem značně nelíbilo technickému řediteli Walterovi Mittelholzerovi. Krásná a plavovlasá Nelly si nechtíc ukradla všechnu pozornost médií pro sebe. Všechny kamery a fotoaparáty mířily jen na ni a díky své jemné ženské kráse a pověstným dlouhým řasám si od novinářů vysloužila přízvisko anděl nebes (Engel der Lüfte).
Čtěte také: Historky z letadla. Co nejvtipnějšího zažily letušky s cestujícími?
Původním záměrem najmutí letušky bylo kromě získaní pozornosti také to, že mnoho lidí se s počátky a rozvojem dopravního letectví bálo létat. A úkolem Nelly bylo bavit cestující a rozptylovat jejich obavy z létání. Nelly Diener byla velmi vzdělaná a hovořila několika světovými jazyky, proto byla schopná konverzovat s pasažéry různých národností. Na palubě často s lidmi hrála karty, zpívala – dokonce se povídá, že kromě techniky zpěvu ovládala i jódlování a pro pobavení cestujících jím často svůj zpěv oživila. Někdy je držela za ruku a vyprávěla uklidňující příběhy. Také je rozmazlovala občerstvením, které v miniaturní kuchyňce sama připravovala. Nejčastěji se jednalo o čaj a sendviče. Nebylo to nic jednoduchého. Letadlo Curtis Condor bylo vyrobené celé ze dřeva a nemělo velké rozměry. Jeho kuchyňka byla tedy velice malá, a proto nebylo kvůli složitosti přípravy jídlo ani pití zahrnuto v ceně letenky.
Uniforma z pera samotné letušky
Když se řekne letuška, určitě si mnoho z nás vybaví krásnou a padnoucí uniformu. Ovšem v počátcích letectví nic takového jako firemní stejnokroj neexistovalo. Nelly se musela spokojit s leteckými kalhotami a bílou zástěrou. Nelenila ovšem a s vlastnoručně nakresleným návrhem přišla do krejčovství. A tak byla na světě první letecká uniforma, která později inspirovala vznik i těch ostatních. Skládala se ze sukně pod kolena, propínacího přiléhavého kabátku, letecké čepice s kšiltem a malým šátečkem kolem krku, jehož tradice se v letecké módě drží dodnes. Ovšem kromě sukně patřily k její uniformě i kalhoty a letecká bunda.
Smrt v oblacích – letušky neumírají, jen letí výše…
Poslední let pro Nelly Diener byl připraven 27. července 1934. Její letadlo Curtiss-Condor 27 kvůli technické poruše havarovalo u Tuttlingenu. Podle zprávy oficiální vyšetřovací komise byla příčinou skrytá únavová zlomenina ve spojovacím oku dvou pravých předních výztužných drátů v zástavbě motoru. Navíc situaci značně komplikovala bouřka, ve které letoun odstartoval. Na palubě byl kromě Nelly kapitán Armina Mühlematter, co-pilot Hans Daschinger a devět cestujících. Bohužel všichni při této letecké nehodě přišli o život. I přesto, že Nelly létala jen necelé tři měsíce a stihla pouze 79 letů, její odkaz je živý i v současném letectví, neboť definovala práci palubní průvodčí a nastavila ideál, kterému by se měla každá letuška chtít přiblížit.
Čtěte také:
- Jak velkou cenu platíme za bezpečné letectví? Odpoví vám příběh o letecké srážce století
- Noční můra cestujících. Nouzové přistání automaticky neznamená leteckou katastrofu
- 5 největších mýtů o práci letušky, kterým jste (možná) věřili i vy!
Zdroj: This day in aviation, Verkehrshaus, Wikipedie, Kniha Nelly Dienerová Létající anděl -O krátkém štěstí první evropské letušky, autor Marder Pascale
Nový komentář
Komentáře