dkwk.jpg
Foto: Shutterstock

Většina samoživitelů balancuje na hranici chudoby, nemají žádné finanční úspory a jakýkoli nečekaný výdaj tvrdě zasáhne jejich rodinný rozpočet na několik měsíců. S nadcházejícími Vánocemi zjišťují i ti, kteří jsou během roku s financemi schopni vyjít, že nemají dost peněz na dárky nebo jídlo. Právě v předvánočním období podává řada firem samoživitelům pomocnou ruku, bez jejich podpory by tisíce dětí byly o dárky i klasickou štědrovečerní večeři ochuzeny.

Za klasickou štědrovečerní tabuli utratí Češi průměrně kolem 3,5 tisíce korun – částku, která značně převyšuje rozpočet samoživitelů na celé vánoční svátky. Přes 80 procent Čechů bude 24. prosince večeřet bramborový salát. Kvůli rostoucím cenám potravin se jeho cena během loňských Vánoc meziročně zvýšila o 43 procent. Takový rozdíl je pro mnohé z řad samoživitelů již neúnosný. „Náš rozpočet je celý rok velmi napjatý, každý měsíc si nejsem jistá, zda vyjdeme. V loňském roce nám zvedli nájem, zdražily se energie i potraviny, nejmladší dcera navíc nastoupila letos do první třídy, s čímž byla spojena spousta výdajů. Vánoce slavíme každý rok velmi skromně, i když bych velmi ráda dětem dopřála vše, co si přejí. Bohužel to ale nejde, můj letošní rozpočet pro obě děti je tisíc korun, takže každé z nich najde pod stromečkem jen pár levných dárků. Cukroví nám daruje babička, jinak by nebylo vůbec, k večeři bude darovaný salát,“ uvedla samoživitelka Aneta, maminka dvou dětí.

„Já bohužel dávám dárky jen dětem. Na dárky pro moje rodiče nebo jiné příbuzné mi už nezbude. Každopádně oba dostávají dárky do 500 až 600 Kč. Cukroví pečeme jen linecké, suroviny jsou také čím dál dražší. A na Štědrý den jsme naštěstí u rodičů, takže alespoň večeři si společně užijeme se vším všudy,“ svěřuje se zase třicetiletá Martina.

Naštěstí dnes pro samoživitele existuje i mnoho různých forem pomoci. Levnější dárky mohou nakoupit třeba na Vinted z druhé ruky, ale také si je mohou vybrat zdarma v Šatníku v pražské holešovické tržnici, kam lidé nosí nejen oblečení, ale i spoustu hraček, kosmetiky, nábytku apod., z kterých si samoživitelé mohou vybrat cokoliv potřebují. Společnost Hellmann's zase už od roku 2020 rozdává v předvánočním období bramborový salát lidem v nouzi, doposud darovali takřka šest tisíc porcí této vánoční klasiky. „Jsme vděčni, že se nám podařilo vytvořit tradici, která každoročně přináší kousek Vánoc i těm, kteří by si to jinak nemohli dovolit. Inflace zasáhla všechny, především ale jednopříjmové domácnosti, a proto chceme v letošním roce obdarovat právě samoživitele. Akce zároveň proběhne v duchu snižování plýtvání potravinami, jelikož v Česku podle odhadů končí v odpadcích zhruba 830 tisíc tun jídla ročně. Na přípravu charitativního salátu nám poskytne společnost Tesco nevyužitou zeleninu ze svých provozoven,“ popsala Silvie Dittertová, brand managerka značky.

Zdroje: Silvie Dittertová, tiskové materiály a statistiky Hellmann's, samoživitelky Aneta a Martina, Šatník