Dodržování zdravé stravy na koupališti je ošemetné. Základem úspěchu je ovšem plánování a příprava. „Pokud chcete zůstat zdraví a štíhlí, předem si naplánujte, co budete jíst a jaké jídlo si zabalíte s sebou. Nedoporučuji se spoléhat na nabídku majitelů rychlých občerstvení a stánků,“ říká hlavní nutriční specialistka Ing. Monika Bartolomějová ze Světa zdraví.

Hamburger ano, ale...

Když už si nepřinesete jídlo z domova, prozradíme vám, co na koupalištích preferovat. Většina stánků má v nabídce hamburgery, což nemusí být špatně. Jenže není hamburger jako hamburger. „Hamburger připravený z kvalitního masa, celozrnné housky, s minimem dresingu a dostatečným množstvím zeleniny představuje vcelku plnohodnotný pokrm. Stejně tak domácí hranolky,“ tvrdí nutriční specialistka Monika Bartolomějová.
 
Ze stánku na koupališti ovšem obvykle dostanete tu méně zdravou variantu – tučné maso, rychlé cukry z bílého pečiva, dresink. Chcete-li si hamburger ze stánku přesto dát, snězte pouze polovinu pečiva, vynechejte dresink a objednejte si porci salátu navíc.

Dostatečně se napijte čisté vody. V případě hranolek požádejte o to, aby vám hranolky nesolili a pokuste se vysát přebytečný tuk z oleje papírovým ubrousek. Pokuste se nesníst celou porci hranolek. Vynechte kečup a tatarku. Pokud si nedokážete hranolky bez soli a kečupu ani představit, vyměňte je za grilované maso s pečivem, najdete-li tento pokrm v nabídce.

Langoš, nebo smažák?

Hlavním problémem jídel ze stánků na koupalištích je způsob jejich přípravy. Co se týká langoše, jde o skutečnou kalorickou bombu. „Dietnější varianta této pochoutky neexistuje, snad jen omezení přísad, proto bych jej z jídelníčku zcela vypustila,“ radí Monika Bartolomějová.


 
Sýr je možné připravit i ve zdravější variantě, ale bez smažení, což vám ve stánku na koupališti neudělají. „Cokoliv komerčně smaženého je kalorická bomba. Smažený sýr je vysoce kalorický. Obsahuje cca 1047 kcal. Kromě toho při smažení vznikají látky, které ve vysokých koncentracích poškozují nervový systém v těle,“ varuje Bartolomějová ze Světa zdraví. Lepší variantou je grilovaný hermelín. 
 
Podle nutriční specialistky Moniky Bartolomějové se nemusíte vzdávat ani zmrzliny. „Zmenšete porce, nebo raději volte tvarohové zmrzliny, sorbety či ovocné dřeně, které mívají pod 150 kalorií na porci,“ radí. V tom nejlepším případě dejte přednost vychlazenému ovoci nebo zelenině. „Na koupalištích se začínají docela často objevovat jahody nebo kousky melounu,“ tvrdí hlavní trenérka Mgr. Kateřina Hollerová z fitness centra pro ženy Contours.

Foto: Shutterstock
 

Reklama