Existuje přírodní antibiotikum/ATB/?
Cibule, česnek, ředkvička a pórek obsahují přírodní ATB allicin, které může zničit zárodky vyvolávající nemoc, aniž by poškodilo bakteriální flóru organismu.

Chrání nějaká zelenina před rakovinou?
Odborníci pro výzkum rakoviny z Technické university v Massachusets zjistili, že vitaminy C a E a sloučeniny zvané indoly, které jsou v hlávkách zelí, kapusty, brokolici a jiných křížokvětých rostlinách, účinně brání působení některých látek, způsobujících rakovinu.

Jak je to s cholesterolem?
Cholesterolu se přičítá odpovědnost za arteriosklerozu, za srdeční záchvaty a jiné nemoci, ale je i nevyhnutelný pro naše zdraví.
2/3 cholesterolu se tvoří v játrech a střevě.
V kůži se cholesterol mění působením ultrafialových paprsků na vitamin D.
Je také prvořadý zdroj pro steroidní hormony nadledvinek.
Čím více užíváme cukr, tím více cholesterolu se tvoří.

Cholesterol se chová různě v závislosti na druhu bílkoviny, ke které se váže.
Lipoproteiny roznášejí cholesterol krví:
LDL s nízkou hustotou transportují 65 %,
VLDL
s velmi nízkou 15 %. Ty jsou pravděpodobně odpovědné za srdeční onemocnění. HDL s vysokou hustotou vedou 20 % a mají opačný účinek. Obsahují hlavně lecithin a umožňují přenos bez ucpání arterií.
Je zajímavé, že ženy, které žijí cca o 8 let déle než muži, mají vyšší hladinu HDL.

Které látky zvyšují cholesterol?
Cigarety, káva, stres, HA, rafinovaný cukr, nasycené tuky, polychlorované bifenyly, některé přídavky do potravin.

Které látky snižují cholesterol?
Cibule, syrová a vařená, ne pečená, dále česnek, jogurt, pektin /neloupaná jablka, bílá část slupky citrusových plodů/, sojové boby, syrová mrkev, fazole, nenasycené oleje, chrom, vitaminy C a E, niacin, lecithin.

Co jsou skryté cukry?
V kečupu je o 8 % více cukru než ve zmrzlině.
Mléčný prášek, který si dáváte do kávy obsahuje 65 % cukru v porovnání s 51 % v čokoládě.
I v léčivech je obsažený cukr.
Na etiketách potravin hledejte názvy: fruktosa, glukosa, dextrosa, laktosa, maltosa, sacharosa.

Co to jsou antioxidanty?
Ochranné systémy, které snižují negativní vliv volných radikálů.
K přírodním antioxidantům patří vitaminy C a E, beta karoten a látky rostlinného původu, tzv. flavonoidy.

Kde flavonoidy najdeme?
Nejvíce v červeném ovoci: třešně, jahody, maliny, brusinky, borůvky, v červeném víně, ale také ve špenátu, brokolici a rajčatech.
V poslední době jsou velice populární listy stromu ginkgo biloba. Je to nejdéle žijící rostlina na zemi, ve zkamenělinách je prokázána již před 300 miliony let.
Léčivé účinky jejích listů jsou popsány již v r. 2800 před Kristem.

Zpracováno podle několika čísel časopisu Practicus