Ačkoli je potřeba spánku velmi individuální, dospělý člověk má mít pro regeneraci těla i mysli v průměru 7 až 8 hodin spánku denně. Ve vyšším věku nezbytná délka spánku o něco klesá, zhruba k 6 až 7 hodinám. Zato se objevuje nutnost zdřímnout si během dne.

ospala.jpg
Zdroj foto: Shutterstock

Nedostatek spánku ohrožuje zdraví

Že na doporučené penzum spánku nedosáhnete? Pak si zaděláváte na zdravotní problémy. Řadu z nich s nevyspalostí spojuje málokdo.

  • Nedostatek spánku narušuje rovnováhu organismu a s ní i přirozenou sekreci hormonů ovlivňujících regulaci váhy. Otupí signalizaci pocitu sytosti a zvýší vaši chuť na sladkosti – potřebujete rychlý příjem energie, která tělu chybí. Proto nedostatek spánku často vede k nadváze a obezitě.
  • Špatný spánek má neblahý vliv na psychiku. Chronicky nevyspalý člověk je častěji podrážděný, nespokojený a existuje u něho vyšší riziko, že upadne do deprese.
Během dne se v mozku hromadí toxiny, které ho poškozují. K jejich vyplavování dochází během spánku, který by tedy neměl být omezen.
  • Po probdělých nocích přicházíme o bystrost, zhoršuje se schopnost soustředění i učení.
  • Dostatek spánku je nezbytný i pro správné působení růstového hormonu. Ten je zásadní nejen v dětství a dospívání, ale i v dospělosti. Má vliv na buněčnou a svalovou regeneraci.
  • Dlouhodobá nevyspalost vede k riziku rozvoje chronického zánětu v těle. Ten má nemalý vliv na riziko spuštění celé řady civilizačních onemocnění, například těch srdečně cévních, diabetu 2. typu, obezity…
Někdy ani dostatečně dlouhý spánek nezaručí, že si během noci skutečně odpočinete. To v případě, že trpíte některou z poruch dýchání ve spánku, například spánkovou apnoe. Během té dochází k zástavám dechu (v těžkých případech i více než 30krát za hodinu) a tím i k sérii mikroprobuzení, což naruší správnou strukturu spánku. To má negativní vliv na celý organismus.
  • Při nedostatku spánku je oslaben nás imunitní systém, takže jsme náchylnější i k virových a bakteriálním infekcím. „Objevují se také žaludeční a střevní potíže, kupříkladu bolesti břicha, nadýmání, zácpa, či naopak průjem,“ říká celostní lékař MUDr. Bohumil Ždichynec.
  • Nevyspalým lidem hrozí po letech vyšší riziko Alzheimerovy choroby nebo demence.
  • Málo spánku vede ke snížení libida i k poruchám erekce.

Nevyspalý, nebo opilý?

O zdraví či život můžeme přijít i jinak než narušením zdraví. Kvůli nedostatku spánku jsme nebezpečnější za volantem i při dalších činnostech, kde je třeba zůstat naprosto bdělý. Už po 16 hodinách vzhůru je reakční doba a funkčnost našeho mozku stejně tak negativně ovlivněna, jako bychom měli v krvi 0,5 promile alkoholu. Velmi ospalý člověk pak reaguje stejně, jako by vypil láhev vína. Vidí rozmazaně, špatně rozlišuje barvy a odhaduje vzdálenost, doba jeho reakce se značně prodlužuje. Mikrospánek pak často končí tragicky.

Věděla jste, že naše tělo potřebuje spánek více než potravu? Spánková deprivace usmrtí organismus dříve než hladovění.

Zdroj informací: Medical Tribune, Národní zdravotnický informační portál, MUDr. Bohumil Ždichynec

Čtěte také:

Reklama