Životní tempo je zběsilé, stresu je často více, než by bylo nutné, času je málo... A do toho se snažíme shodit nějaké to kilo. Nejde to? Možná je na vině tzv. spánková deprivace. Jinými slovy – jsme chronicky nevyspalé.

sleep

Také už jste někdy slyšely větu: „Spát můžeme v důchodu“? Velká chyba. Spánek je pro lidský organismus nesmírně důležitý, přesto v dnešním světě tak nějak ztratil svou hodnotu. Únavu zaháníme kávou nebo „energeťákem“, chodíme spát hluboko po půlnoci, jsme unavené a dostáváme se tak do začarovaného kruhu. Místo doporučovaných 7-9 hodin spánku se často spokojíme třeba se čtyřmi. Ruku na srdce, to nám opravdu stačí? Neřekla bych. Nedostatek spánku vede k mnoha vedlejším účinkům – špatné pleti, nadváze, neovladatelným chutím, odkládání takových cílů jako je vysněný životní styl, začátek sportování a mnoho dalšího. Spánkový deficit se rovná minimální sebekontrole.

Spánkem k vysněné postavě

Dříve se říkalo, že přemíra spánku vede k obezitě, dnes je tomu naopak. Podle aktuálních studií lidé, kteří spí málo, přijmou druhý den až o 500 kalorií více než ti, kteří se vyspí do sytosti. Je samozřejmě jasné, že se na poctivého spáče nepřeučíte během jedné noci, a proto si k dřívějšímu odchodu na lůžko dopřejte čas – místo o půlnoci, běžte spát v půl dvanácté, druhý den v jedenáct a ten další zkuste půl jedenáctou... Najděte pravidelnost a uvidíte, že se i ve vašem zdravém životním stylu začnou dít zázraky.

sleep

Co dalšího udělat pro kvalitní spánek?

  • zapomeňte na dynamické aktivity těsně před spaním
  • vynechejte alkohol a tučná a těžká jídla
  • mějte dostatečný přísun hořčíku (300 - 500 mg/denně) – přírodním zdrojem je například špenát, kapusta, luštěniny, avokádo, semínka nebo banány
  • nemůžete-li usnout, zkuste si dát dvě malé lžičky kvalitního domácího medu, heřmánkový nebo meduňkový čaj
  • spěte v místnosti, kde je absolutní tma, pryč s počítači, televizí i mobily

Také si přečtěte:

Reklama