neochota

Když jsem těsně po sametové revoluci coby čerstvě osmnáctiletá vyjela do Velké Británie, praštily mě po přechodu hranic do očí dvě věci. Za prvé, že se lidi na ulicích na sebe usmívají (nic takového jsem z Československa neznala), a za druhé, že prodavačky v jakémkoli obchodě se ke mně chovají jako… jako… prostě fantasticky!

Vždycky na mně bylo vidět, že mám hluboko do kapsy, ale i přesto jsem pro britské obsluhující byla zákazník = pán. Ono se na to velmi rychle zvyká, o to větší pak byl po návratu můj šok z (tehdy ještě) československé reality. „Ale co,“ říkala jsem si, „však ono se to změní i tady, jen tomu dejme čas!“
Těšila jsem se.

A zatímco v mnohých českých restauracích se situace skutečně pomalinku mění k lepšímu, české obchody jako by byly zakleté. Myslím si, že dvacet let po revoluci, která změnila socialistické hospodářství v tržní, je na čase konstatovat, že se zde něco nepovedlo. Šokovaní jsou i cizinci, kteří mají srovnání z domova, takže na situaci nahlížejí přece jenom objektivněji než my, kteří se s těmi otrávenými slečnami a zpruzenými mladíky setkáváme denně.

neochota

Neochotní, otrávení, pomalí, zamračení a nevšímaví. Když vám počítají nákup, rozprávějí s kolegyní na téma včerejšího rande, v bance vám otráveně odmítnou udělat drobnou laskavost, v restauraci se chovají, jako by ani nechtěli vaše peníze. Nejde o ojedinělý jev, s katastrofální úrovní služeb se setkáváme dnes a denně. Situace je tak špatná, že narazíme-li naopak na službu na úrovni, hovoříme o ní jako o zážitku a radostně jej sdělujeme svým známým.

A já se ptám proč. Ptám se denně a ptám se dlouho, ale odpověď nenacházím. A neříkejte mi, prosím, že prodavačky mají špatnou práci za málo peněz! To ty prodavačky na západě taky. Taky mají blbou práci a taky za málo peněz, a přesto se chovají lépe. Je snad vina na naší straně, tedy na straně zákazníků? Možná, kdybych k ženám za pultem přistupovala jinak, byly by i ony jiné. Ale dobře si vzpomínám, že když jsem v Anglii odcházela z obchodu, kde jsem si nic nekoupila, prodavačka mi s úsměvem poděkovala. Děkovala za to, že jsem si zboží aspoň prohlédla, a kdo ví, třeba koupím příště.

Když odcházím z českého obchodu, poděkuju já a ještě navíc přidám i lítostivou intonaci, to aby se prodávající nezlobila, že jsem ji zdržovala a nic z toho! Aha! Jsme u toho! Takže vina je opravdu na mé (naší) straně! Možná musíme lehce přitvrdit. Možná musíme dobré služby prostě vyžadovat. Bránit se, chtít mluvit se šéfem, na rovinu vybalit, že takhle se dobrý obchod nedělá. Je to však trochu problém, protože já byla vychována v socialismu, kdy nás rodiče učili nevyčuhovat z řady a hlavně na sebe neupozorňovat, aby nebyl průšvih. Ještě dnes mám tendenci se rozplakat a omluvit se, když mi prodavačka vrátí špatně peníze, je pro mě těžké zastat se sama sebe…

Tento článek, prosím, berte jako slovo do diskuze. Jsem skutečně zvědavá na vaše názory.

Myslíte si, že se prodavačky v České republice chovají hůř než jejich kolegyně v zemích na západ od nás? Vadí vám to? Jaké máte zkušenosti, zážitky, veselé i smutné historky z komunikace s obsluhujícími? Jak je možné, že tak dlouho po revoluci tahle věc prostě nefunguje?!?! Máte někdo logickou odpověď a rozumné řešení?

TÉMATA:
FINANCE A PRÁCE