Nutriční terapeutky se v Poradenském centru Výživa dětí setkávají s celou řadou situací a problémů spojených s více či méně vhodným stravováním dětí a také s jeho nejrůznějšími důsledky. Nejčastěji diskutovanou situací je nadváha, následuje odmítání jídla. Jíst odmítají děti každého věku, nejčastěji předškoláci, výjimkou však nejsou ani děti jedenácti- nebo dvanáctileté, které jedí pouze pečivo, suché těstoviny a brambory a z ovoce třeba jen banány. Podle stesků rodičů dětem nabízené jídlo nechutná a raději budou celý den o hladu, než aby ho snědly. Alespoň že jsou ochotné sníst ty sladkosti. Ačkoli rodiče dětem často vyhoví a raději jim nabídnou sladkost, aby snědly alespoň něco, obávají se, aby jim nechyběly nějaké důležité látky a aby nebyly podvyživené.
Když dítě nejí
Pokud v rodině nastane situace, že potomek nejí, měli by rodiče v první řadě zachovat klid a nadhled. Uvědomit si, že děti jsou ve výběru jídel spíše konzervativní, nemají rády nové věci, a než přijdou novému jídlu na chuť, potřebují jej ochutnat až 10x! Nátlak, vyhrožování, nebo dokonce fyzické násilí také nepomohou, spíše naopak – dítě má jídlo spojené s nepříjemnými prožitky a situace se ještě zhoršuje. Základní podmínkou, pokud dítě odmítá jíst, je tedy TRPĚLIVOST. Rodiče by se dále měli vyhnout některým sice zažitým, ale taktéž chybným postupům. Není dobré:
· nutit dítě sníst vše, co má na talíři
· nabízet dítěti úplatky za to, že sní alespoň kousek (po čase by se situace mohla obrátit – „já to teda sním, ale ty mi dej…“)
· nabízet náhradu, dítě si zaručeně vybere to, co mu chutná, a jídelníček se časem ještě zúží
· podávat dítěti drobnosti (bonbony, sušenky atp.) mezi jídly
· používat přednášky na zdravotní („když to nebudeš jíst, budeš nemocný“) a sociální („co by za to daly děti v Africe“) témata
· nezkoušet ani „za tatínka, za maminku“
Vhodné naopak je vzít děti na návštěvu do kolektivu nebo rodiny se stejně starými dětmi, které problémy s jídlem nemají a kde panují vhodné stravovací návyky, a zúčastnit se s nimi stolování. Při vybíravosti pomáhají také jednoduché „fígle“ a drobné „lži“, například „to není ryba, ale losos“, „to není maso, ale sekaná“ atd. Známým, byť o něco tvrdším postupem, je nechat dítě „vyhladovět“. Žádné zdravé dítě ale nebude o hladu dobrovolně a z vlastního přesvědčení, a tak by se rodiče neměli obávat, že právě jejich dítě takový den nepřežije. Postup je velice jednoduchý, vyžaduje ale od rodičů notnou dávku trpělivosti, asertivity a důslednosti:
· k snídani dostane dítě to, co by normálně na snídani dostalo
· dostane časový prostor – například 15–20 minut, po které si může s jídlem dělat takřka cokoli
· pokud svou porci nedojí, rodiče mu jídlo seberou, avšak bez zbytečných komentářů a výčitek
· nic dalšího v podobě sladkých drobností nedostane ani v případě intenzivního dožadování se
· dalším jídlem bude až svačina, na kterou nedostane zbytek snídaně, ale to, co by běžně ke svačině dostalo
· tak pokračuje celý den. Pokud dítě skutečně nic nesní, bude několik dalších dní pokračovat tak, jak bylo zvyklé, a po například 10 dnech přijde na řadu opět den s „přísnějším“ režimem.
Jak děti naučit jíst
Pokud rodiče chtějí, aby se jejich dítě stravovalo zdravě, měli by se tak jednak stravovat také, měli by ale také mít sami představu o zásadách zdravé výživy dětí. Kromě pravidelnosti (tzn. snídaně, svačina, oběd, svačina, večeře), kdy dítě učíme jíst pomocí „jídelních rituálů“, jsou to také pravidla týkající se výběru a četnosti konzumace jednotlivých potravin.
Snídaně je pro organismus velice důležitá, neboť jej pomáhá nastartovat pro celý nadcházející den. Pro děti je ale velice důležitá i svačina, která dodá energii pro výkon ve škole či školce. Zoufat nemusejí ani rodiče, kteří nemají čas svačinu sami připravovat, v současnosti je totiž možné zakoupit zdravou svačinu i v některých školních automatech (více na www.happysnack.cz). Během dopoledne by měly děti přijmout přibližně polovinu energie a oběd tuto první polovinu završuje. Ten, který nabízí dětem školní jídelna, je většinou zcela vyhovující, i když některé děti mají tendenci tvrdit opak. Do dětského jídelníčku patří i odpolední svačina, která už ovšem může být lehčí. Večeře je pak posledním jídlem dne a její podoba záleží na tom složení celodenního jídelníčku.
Základem jídelníčku dětí by mělo být pečivo (pro děti starší cca 10 let celozrnné), 2-3x denně by také děti měly jíst mléčné výrobky. Přednost mají mléčné výrobky polotučné (jogurty do 3 % tuku, čerstvé sýry a nepřesolené sýry s obsahem do 45 % tuku v sušině), nevhodné jsou ale tavené sýry a sýry velmi slané (napříkad jadel).
Protože děti potřebují kvalitní bílkoviny, měly by jíst také maso, především libové kuřecí, telecí i vepřové, a alespoň 1x týdně by se na jejich talíři měly objevit ryby. Ty totiž obsahují nejen snadno stravitelné bílkoviny a jód (u mořských ryb a plodů), ale jejich tuk také obsahuje nezbytné mastné kyseliny omega-3, které jsou nezbytné pro zdravý růst a vývoj dětí. Ty jsou obsaženy také v rostlinných olejích a tucích z těchto olejů vyrobených, tzv. margarínech (například Rama nebo Flora). Z celkového příjmu tuků by měly ty rostlinné tvořit celé 2/3. Na živočišné tak zbývá jen 1/3 včech tuků, přičemž ale musíme počítat i s těmi obsaženými v potravinách (mase, mléce, mléčných výrobcích, vejcích).
K čemu vede nesprávná strava
Je důležité si také uvědomit, že některé látky potřebují „nosiče“ proto, aby se mohly v organizmu efektivně šířit. Např. železo, které je obsaženo v mase a luštěninách, potřebuje pro svou efektivní distribuci (nejen) po dětském těle dostatek vitaminu C, jehož zdrojem je mnoho druhů ovoce a zeleniny. Strava má tedy být, jak bylo mnohokrát opakováno, pestrá! Bylo také prokázáno, že vhodný vzájemný poměr jednotlivých živin (tedy cukrů, tuků,
bílkovin) napomáhá jejich vstřebávání, a u dětí dokonce snižuje nemocnost. Např. u dětí trpících epilepsií může ovlivnit počet a frekvenci epileptických záchvatů, nebo obecně snižuje náchylnost k respiračním onemocněním.
Závěr
Dětským lékařům si rodiče nejčastěji stěžují, že dítě málo jí, nebo si donekonečna vybírá, mění své chutě apod. Nejlepší radou je zachovat si chladnou hlavu a kromě výše doporučených postupů vzít nezvedeného potomka do kolektivu nebo např. do restaurace. Děti odkoukají, že jiným chutná, a možná u toho i pochytí nějaké základy slušného stolování. Pakliže rodiče nepraktikovali popsané metody odmala, nemusí podléhat zoufalství. Začít lze kdykoli – lépe později než nikdy. Navíc – jestliže lékař potvrdí, že je dítě zdravé a roste normálně, přestaňte se neustále zabývat množstvím jídla, které dítě pozře, a soustřeďte se spíš na jeho radost z jídla. Problémy se dají rychle do pořádku. Kolik toho má dítě sníst, to musí rodičům ukázat ono samo. Ti se pak mají řídit jeho potřebou, a ne svými představami.
Rituál jídla by měl být zkrátka alespoň částečně záležitostí příjemnou, tzn. pokud možno bez plačícího dítěte a matky na pokraji zhroucení. Je proto vhodné zvážit nutnost všech příkazů, zákazů a nařízení a učit děti správným výživovým návykům nenápadně, nenásilnou formou. Jak říká staré latinské přísloví „Verba movent, exempla trahunt“ neboli „Slova povzbuzují, příklady táhnou."
Nový komentář
Komentáře
Co já bych za to dala, kdybych někdy nechtěla jíst :-D
Když už označujete komerční články, nemohly by mít nějakou značku i recykláty...neklikala bych na ně!
Opakování - matka moudrosti
zase