Jaro a podzim patří k obdobím, kdy vlasy často začínají vypadávat víc než obvykle. Běžně může během dne vypadnout okolo 50–100 vlasů, což se považuje za normální. Zvýší-li se intenzita vypadávání (to rozhodně poznáte, aniž byste vlasy počítali) a stav trvá delší dobu (týdny nebo dokonce měsíce), je třeba přinejmenším zpozornět. Ne vždy musí být příčina kdovíjak vážná a podchytíte-li problém včas, máte šanci na rychlou nápravu bez nutnosti návštěvy odborníka. Vyzkoušet můžete třeba naše jednoduché tipy.

625e8247542fbobrazek.jpg
Foto: Shutterstock

Na jaře se prodlužují dny a my si užíváme více slunečního svitu. Adaptace na nové klimatické podmínky může ovlivnit i celkové zdraví vlasů. S přibývajícím světlem se také snižuje produkce melaninu, hormonu, který vlasy mimo jiné chrání. V tomto období mnozí z nás doplňují svůj jídelníček o výživové doplňky podporující imunitu. Stravujete-li se správně a snažíte se žít dlouhodobě zdravě, nutné to není. Pokud přece, pořiďte si přípravky obsahující aminokyseliny. Ty jsou základem keratinového proteinu, kterým jsou vlasy tvořeny.

Nepodceňujte vlasový kartáč

Možná to zní banálně, ale to, čím se češete, hraje zásadní roli. „Trápíte-li“ své vlasy a vlasovou pokožku nekvalitním, hrubým a tvrdým kartáčem, případně klasickým hřebenem se špičatými hroty z tvrdého plastu, dobrou službu jim neděláte. Tento typ hřebenu může poškodit vlasové kořínky a na problém s vypadáváním je zaděláno.

Nezdráhejte se investovat do kvalitního kartáče se zaoblenými konci, ideálně z přírodního materiálu, který je k vlasům mnohonásobně šetrnější.

Nemyjte vlasy příliš často

Také tohle je jednoduchá, leč důležitá rada. Při mytí ztratíte až trojnásobek běžného množství vlasů, o které denně při standardním „provozu“ přijdete. Je to sice normální záležitost, ale všeho moc škodí, i mytí. Mokré vlasy jsou navíc citlivější a náchylné k poškození, a vůbec nejhorší službu jim prokážete, chodíte-li s mokrými vlasy i spát. V noci vlhká pokožka hlavy špatně dýchá a přirozeně se zapařuje. Vzniká nezdravé prostředí, které je ovšem ideální pro vznik škodlivých mikroorganismů. Díky nim se mohou začít tvořit lupy, zvýšit svědivost kůže, a potažmo mohou vlasy začít i více vypadávat.

Máte-li potíže s vypadáváním vlasů, dbejte na to, jak kvalitní kosmetikou je ošetřujete. Poraďte se v lékárně a pořiďte si speciální šampon zaměřený proti řídnutí vlasů. Mastí-li se vám vlasy, zkuste i tak omezit jejich mytí. Alespoň den navíc získáte použitím suchého šamponu; opět ale neberte první, co vám přijde pod ruku. Volte jemné přípravky bez silikonů, šetrné k pokožce hlavy. Opět vám poradí odborník – lékárnice či kadeřnice.

Pozor na horkou vodu i horký vzduch

Vraťme se ještě k mytí vlasů. Mějte na paměti, že příliš horká voda vlasům škodí, dobře jim ale nedělá ani voda velmi studená. Umývejte je šetrně vodou okolo 36–38 stupňů, příliš je nedrhněte, jen jemně masírujte. Následně opatrně vysušte (vymačkejte) měkkým ručníkem a v ideálním případě nechte volně uschnout. Jakákoli tepelná úprava a případný styling vlasům nesvědčí, zejména v době, kdy jsou oslabené.

V období krize - a nejenom - se snažte invazivní úpravu vlasů omezit na minimum. Je-li to nutné, vybírejte stylingové přípravky pro jemné vlasy, které je minimálně zatíží. Musíte-li použít fén, zvolte nejnižší tepelný stupeň. Eliminujte vlasové kulmy a žehličky.

Omezte chemické přípravky k barvení vlasů

Je-li to možné, vyhněte se v tomto období agresivnímu barvení vlasů a barvám s obsahem amoniaku. A pokud, navštivte raději profesionální kadeřnický salón a poraďte se o vhodnosti přípravku. Lepší než permanentní barva bude v tomto případě vlasový přeliv.

Zkusit můžete také barvení vlasů čistě přírodními prostředky. Nejenže jsou šetrné k přírodě, vhodné jsou i na jemné a narušené vlasy. Kromě toho nevyvolávají žádné alergické reakce. V tomto směru je asi nejznámější henna, využít lze také indigo nebo přírodní barvu cassie, přičemž neplatí, že jsou vhodné pouze pro tmavé vlasy. Tyto rostlinné barvy obvykle najdete ve formě prášku, který se smíchá s vodou do pastové konzistence, aby se následně mohl snadno nanést na vlasy. 

Nenoste přísně stažené culíky nebo copánky

Časté stahování a těsné zaplétání vlasů může narušit vlasové vlákno a na problém je zaděláno. Vlasy budou náchylnější k vypadávání a lámání. Vůbec nejhorší jsou gumičky s kovovými spoji, které se na vlasy nejen obtisknou, ale pokaždé se v nich i nějaké zachytí a následně nezbývá, než je vytrhnout.

Zvažte, jaké pomůcky v tvorbě účesu volíte. Potřebujete-li vlasy stáhnout, dbejte na to, aby stažení nebylo příliš „přísné“. Volte jemné gumičky, ideálně spirálové, případně z měkkých látek, širší a kulaté. Vyhněte se zbytečnostem, ozdobám a kovovým zakončením, které mohou vlasy poškodit. Dbejte na to, aby po následném rozpletení nebyly na vlasech stopy – obtisky po gumičce. 

625e82bedd8f8obrazek.jpg
Foto: Shutterstock

Myslete na své vlasy i při jídle

Strava je nesporným základem zdraví, což platí také pro vlasy a vlasovou pokožku. Omezte na minimum sladkosti a „rychlé“ cukry obecně, naopak navyšte příjem kvalitních bílkovin živočišného i rostlinného původu. Důležité jsou také železo a vitaminy řady B (především B5 a B12), které podporují tvorbu vlasového stimulantu biotinu.

Obohaťte svůj jídelníček o luštěniny a kvalitní celozrnné výrobky, skvělá jsou vejce, zelená listová zelenina, ořechy a semínka, avokádo, citrusy, sladká paprika a samozřejmě maso. V tomto případě se nezdráhejte masa „červeného“, které navíc obsahuje potřebné železo, důležité pro vlasové folikuly.

Masírujte a nechte se masírovat

Masáž hlavy je záležitost velmi příjemná, ale také prospěšná. Jemná několikaminutová masáž stimuluje vlasovou pokožku, která se prokrví a „ožije“. Zkusit můžete automasáž, mnohonásobně víc si ale užijete masáž od partnera, kamarádky nebo kadeřnice.

Zamyslete se nad svým celkovým životním stylem. Vlasům a obecně vašemu zdraví neprospívá stres, nedostatek pohybu a spánku, stravování ve fastfoodech, nepravidelnost prakticky ve všem, málo radosti, mnoho starostí, a také nedostatečný pitný režim. I tady může být – a často také je – základ většiny zdravotních problémů, vypadávání vlasů nevyjímaje.

Čtěte také:

Zdroje: seniority.inhealthline.comhealth.clevelandclinic.org