• Truchlete

Nepřeskakujte fázi truchlení. Každý rozchod, pokud byla ve vztahu láska, bolí. Proto je jasné, že člověk musí i truchlit. Nemá cenu v sobě dusit nahromaděné emoce. Je lepší jim dát průchod. Pusťte si romantický slaďák, rozbalte krabici s čokoládovými bonbony a nechte se po vzoru nešťastných hrdinek unášet vlnami smutku. 

„Berte to tak, že to byl krásný vztah, který už ale došel svého naplnění a neměl vám co dalšího přinést. Nepěstujte v sobě zlobu, smutek ani vztek. Nechte to zkrátka být. Udělejte si jeden nostalgický večer, prohlédněte si fotky, zavzpomínejte na to hezké a buďte vděčná za to, že vás tyto krásné chvíle potkaly. Poplačte si, dejte průchod svým citům a emocím, nestyďte se za své slzy. Potom to ale vše ukliďte, vyhoďte a začněte znova,“ radí psycholožka Kristýna Zavadilová.

  • Udělejte změny

Pokud zůstáváte v bytě, kde jste spolu bydleli, jistou formou očisty může být také přeorganizování nábytku. Udělejte generální úklid, ten mnoha lidem vyčistí i myšlenky. Úklid a vytřídění věcí je také dobrým novým začátkem. Vyhoďte nebo minimálně schovejte z dohledu všechny věci či dárky, které by vám mohly vašeho bývalého připomínat.

  • Neseďte doma

Co nejrychleji to půjde, se pokuste posunout dál. Nezanedbávejte sociální život, choďte ven. Udělejte si radost třeba něčím novým na sebe. Nepůjde vám to ze dne na den, ale trénink dělá mistra a každé rozptýlení se počítá. „Berte rozchod jako novou výzvu, nový začátek. Začněte se věnovat nějaké nové aktivitě, kterou jste nikdy nedělala. Existuje mnoho možností nebo kurzů. Začněte se učit nový jazyk, chodit cvičit nebo si najděte jiný pravidelný koníček a zájem, na který jste dříve neměla čas. Zkuste si najít nový okruh přátel nebo kamarádku, která by s vámi zašla za sportem nebo do divadla. Pokud nikoho takového nemáte, buďte aktivní – porozhlédněte se po sociálních sítích nebo si dejte inzerát,“ říká psycholožka.

  • Rozmazlujte se

Rozmazlování je povoleno. Je načase zvednout si sebevědomí, obzvlášť když máte po rozchodu. Zajděte si ke kadeřníkovi, na nehty, na kosmetiku. Rozmazlujte se na masáži či v sauně. Na uvolnění jsou skvělé také ruční práce, při kterých vypnete hlavu a necháte pracovat ruce. Vyzkoušet můžete například pletení, kterému se věnují i celebrity.

  • Nestíhejte ho

Další oblastí, ve které je potřeba přerušit kontakt, tedy alespoň na čas, jsou sociální sítě. Přestaňte svého bývalého sledovat na Instagramu a zakažte si zobrazování jeho příspěvků na Facebooku. Čím déle budete hlídat každý jeho krok, tím déle vám bude trvat rozchod překonat.

„Nekontaktujte ho, smažte si jeho číslo, nedoufejte, že Vám napíše, zavolá, že si to rozmyslí. Neponižujte se. Nemáte to zapotřebí. Chcete vedle sebe přece muže, který bude vědět, co ve vás má. Kterému to nebudete muset vysvětlovat ani dokazovat,“ komentuje Zavadilová. 

  • Vytvořte si seznam

Někomu může pomoci také vytvoření seznamu negativních stránek jeho ex. Po rozchodu máme tendenci si partnera idealizovat, vypište si proto všechny jeho záporné vlastnosti, chyby i drobnosti, které vám na něm vadily – třeba, že vám nepomáhal s úklidem nebo se moc předváděl před kamarády.

Pro sebe si naopak vytvořte seznam věcí, které jsou na vás pozitivní. Sepište si, co jste dokázala a proč jste na sebe pyšná. Pokud vám to nepůjde, požádejte o pomoc kamarádky nebo rodinu. „Jste skvělá, úžasná žena mnoha kvalit, jen jste na to časem trochu pozapomněla. Brzy zjistíte, že jste zvládla horší věci. A především, dejte tomu čas. Ten totiž zahojí každou ránu. Jednoho dne přijde čas, kdy si na něj ani nevzpomenete. Do té doby se snažte brát to z jiného úhlu pohledu. To, že vás opustil, nemusí být ve výsledku vaše neštěstí, ale vaše výhra. Jen to teď neumíte vidět,“ uvádí Zavadilová. 

  • Zpomalte

Nežeňte se hned do nového vztahu. Tím jen krátce přelepíte jednu bolest a zamaskujete negativní emoce. Nové partnerství pravděpodobně nebude vystavěné na pevných základech. Hrozí, že vztah nebude fungovat a vy se budete muset dřív nebo později vypořádat rovnou s dvojitou bolestí.

  • Vyhledejte odborníka

Jestli je jizva na duši příliš velká a máte pocit, že to nemůžete sama zvládnout, obraťte se na odborníka. Pohled někoho nezávislého je velmi cenný a pomůže vám pochopit souvislosti. Návštěva psychologa nebo psychoterapeuta je zcela běžná věc, za kterou není potřeba se stydět.

Přečtěte si také:

Reklama