Zatímco některé děti se do školy vyloženě těší, pro jiné je to spojené s řadou nepříjemných pocitů. Přeci jen oproti volnému prázdninovému režimu je to podstatná změna. Tuto skutečnost je třeba reflektovat.

sch.jpg
Foto: Shutterstock

Návrat k režimu
Během léta jsou děti zvyklé, že chodí později spát a později také vstávají. První dny návratu do školy pro ně mohou být šok – rodiče je najednou tahají z postele o dost dřív, než byly zvyklé. Na určitou rutinu je vhodné naběhnout už v posledních čtrnácti dnech prázdnin. Dětem můžete během nich pomalu a nenásilně zkracovat večerku, až se na konci prázdnin odstanete k hodině, která bude fungovat i během školního roku.

Rozhovory o budoucnosti
Když se o nějakém strašáku mluví, často se zmenší. O návratu dětí do škol proto začněte mluvit ještě před koncem prázdnin, ovšem ne ve smyslu: Počkej, za chvíli ti to skončí a budeš se muset učit. Určitě je lepší zvolit pozitivní tón. Dítěte se můžete vyptávat, na co se do školy nejvíce těší, dělit se s ním o vlastní školní zážitky a vyprávět mu, co skvělého ho ve školním roce čeká. Nezapomeňte zmínit třeba podzimní prázdniny!

Opakování
Mnoho rodičů řeší, zda prázdniny narušovat opakováním školní látky z minulého roku. Názory (včetně těch odborných) se na toto téma liší a konsenzus asi není možný. Podle British Council mají nicméně dva měsíce nicnedělání zásadní negativní vliv na vědomosti školáka, zejména v matematice a českém jazyce. Mozek funguje jako sval, který je potřeba cvičit. British Council radí, aby mělo dítě o prázdninách možnost věnovat se hlavně tématům, která ho baví, což může být třeba určité historické období. I když nebude každý den drilovat matematiku, jeho mozek bude i během prázdnin aktivní a po návratu do školy pro něj bude vše mnohem jednodušší.

Zejména u menších dětí ovšem můžete opakování snadno proměnit v zábavnou hru, popřípadě jím vyplňovat třeba chvíle v autě po cestě na výlet. Děti nemusí nutně sedět u procvičovacího sešitu. Kdekoli se dají trénovat třeba násobky nebo vyjmenovaná slova. Čtení se dá zase procvičovat na nějaké pěkné prázdninové knížce.

Podle King’s Christian College se psychologové shodují, že čtení je jednou z nejdůležitějších dovedností, kterou by děti měly o prázdninách trénovat. A to nejen prostřednictvím knih a komiksů, mladší děti vám mohou předčítat tabule na výletě či jídelní lístky. Při společném vaření můžete chtít, aby dítě četlo ingredience a postup apod.

Udržovat mysl v dobré kondici pomohou také nejrůznější hry, jako je například Scrabble či Dostihy a sázky. Dějepis můžete nenásilně procvičovat návštěvou muzea, hradu, zámku a dalších památek. V botanické zahradě a v zoo dětem připomenete poznatky o fauně a flóře.
Psaní se dá trénovat kupříkladu tím, že si budete společně s dítětem zaznamenávat prázdninové zážitky, a vytvoříte si tak jakýsi deník. Nebojte se ho rozveselit fotografiemi. Před začátkem školního roku si tak můžete připomenout, co všechno jste prožili.

Fyzická aktivita
Nejhorší variantou je nechat dítě celé prázdniny před obrazovkou mobilu, počítače nebo před televizí. Dbejte na to, aby mělo každý den alespoň hodinu nějaké fyzické aktivity. Pohyb má totiž pozitivní vliv nejen na tělo, ale i na mysl.

Společný nákup pomůcek
Tradičně se budou nakupovat také sešity, tužky a další pomůcky. Školáka či školačku můžete vzít na takový nákup s sebou. Když si vyberou sešity nebo pera s motivem, který se jim bude líbit, hned bude těšení do školy větší.

Zdroj: British CouncilKing’s Christian College, Melbournechildpsychology

Čtěte také:

Reklama