Je třeba si uvědomit, že jíst zdravě neznamená kupovat ty nejdražší potraviny. Důležité je zaměřit se na základní suroviny a ty vhodně kombinovat. „Balíček instantní ovesné kaše nás vyjde mnohem dráž, než když si ji připravíme doma jen z vloček a mléka. Tak navíc máme kontrolu, kolik čeho do pokrmu dáváme, nemusíme se bát zbytečných přidaných cukrů a podobně,“ uvádí pro příklad Bc. Margarita Iliopulu, DiS., nutriční terapeutka z týmu FitBee.

Nápomocné je také plánování nákupů a domácí příprava jídla: „Domácí strava je samozřejmě zdravější, pokud ji připravíme z čerstvých surovin. Jedno jídlo nás může v některých případech vyjít třeba i na 20 nebo 30 korun, v restauraci utratíme mnohem víc,“ vysvětluje Margarita Iliopulu.


Foto: Shutterstock

Tipy, jak jíst zdravěji a zároveň levněji

  • Choďte na nákup najedení. Je téměř jisté, že nakoupíte méně zbytečného a nezdravého jídla.
  • Plánujte si svůj jídelníček. Kromě toho, že budete mít kontrolu, kolik čeho sníte, nebudete jídlo zbytečně vyhazovat.
  • Nekupujte levné polotovary s velkým obsahem aditiv, raději si přichystejte jednoduché jídlo ze základních surovin. 
  • Pamatujte, že jablko je levnější než sušenka. Dodá vám navíc nejen energii, ale i další živiny, jako třeba vitaminy, minerální látky a vlákninu.
  • Zajímejte se o svou stravu, čtěte etikety, hledejte si informace, porovnávejte je a nebojte se zeptat.
  • Před nákupem sepište seznam, co opravdu potřebujete a co vám doma chybí. V obchodě nakupujte s rozumem základní potraviny a nedělejte si velké zásoby.
  • Zařaďte potraviny, na které často v jídelníčku zapomínáte, i když obsahují kvalitní živiny a přitom jsou levné, například luštěniny. Levnější varianty nalezneme také u ryb, například sardinky ve vlastní šťávě, uzená makrela nebo sleď. Z nich můžete připravit chutnou pomazánku nebo je jednoduše přidat do salátu.
  • Naučte se celou potravinu dobře využít a zpracovat, zbytečně neplýtvejte a nevyhazujte. U čerstvých potravin jako je například místní sezónní česká zelenina se snažte do salátu zpracovat i listy kedluben nebo ředkviček, které většina lidí vyhodí.
  • Pokuste se jídlo připravit šetrně, aby si zachovalo co nejvíce živin. Vhodné je například vaření, dušení, pečení, příprava na páře nebo v alobalu. Zdravé jídlo můžete totiž nevhodným tepelným zpracováním úplně zničit.
  • Je možné vařit více porcí a dvě nebo tři vždy zamrazit na situaci, kdy nebudete mít na vaření čas. Ke zmražení se nehodí pouze přílohy, ale ty většinou uvaříte během 15 až 20 minut.
  • Pokud máte balkón (nebo v ideálním případě zahrádku), naučte se pěstovat vlastní zeleninu. Sbírejte plodiny v přírodě a naučte se je konzervovat – mrazit, nakládat, zavářet. Hodně ušetříte například přípravu vlastních marmelád. 
Reklama