„Moje dcera Karolína byla vždycky jedničkářka. Doma přitom nemusela na učení ani sáhnout, bylo to taková ta šikovná holčička, které stačilo dávat ve škole pozor a doma si napsat úkoly, nic víc ke svým výborným výsledkům nepotřebovala. Nebyla přitom šprtka, která by třeba při zkoušení jen odrecitovala naučené, ale o spoustu věcí se skutečně zajímala, četla si o nich dobrovolně knížky navíc a podobně. Bez problémů se před rokem dostala na prestižní osmileté gymnázium. Od té doby je škola docela boj,“ líčí maminka dvanáctileté Karolíny, které má za sebou první ročník nové školy a letos v září postoupila do sekundy.
Školní výsledky její dcery se nakonec zase o tolik nezhoršily, ale Karolína se musela vyrovnat s tím, že už jí to nejde tak hladce a že na jedničky rozhodně nestačí dávat pozor ve škole. Měla to paradoxně horší než děti, které se občas musely do učebnic podívat už v nižších ročnících základní školy: „Byly zvyklé se učit, to dcera neuměla a navíc na to nebyla vůbec zvyklá, takže si na to musela najít čas,“ dodává její maminka.
Podobných případů se ročně odehrávají nejméně desetitisíce. "Tento problém je hodně častý a rozhodně platí, že čím dříve si dítě zvykne na pravidelnou přípravu do školy, tím lépe," vysvětluje dětská psycholožka Markéta Veselková. Podle ní je hodně na rodičích, aby dětem pomohly s tím, jak se mají učit. A popravdě řečeno, úplně nejlepší je začít s tím v době, kdy je ještě třeba víceleté gymnázium hudbou vzdálené budoucnosti - už začínající školák by si měl zvyknout, že každý den věnuje zprvu malou a později větší chvíli škole. "Pak to pro něj nebude takový šok," dodává psycholožka.
Jak tedy na učení? Pomozte dítěti zorganizovat jeho volný čas tak, aby mělo pokud možno pevně dané časové rozmezí, kdy se bude věnovat škole. Pak dbejte na to, aby ho dodržovalo, časem by se to pro ně mělo stát automatickým návykem. Klidně mu dejte najevo, že chápete, že se mu do toho nechce, ale jinak buďte neústupní. Když dítě probírá nějakou látku, můžete zkoušet vy jeho, ale klidně i ono vás. Důležité je ukázat potomkovi, jak může učivo zvládnout lépe – pomocí výpisků, potrháváním, tím, že si učivo přeříká nahlas.
Nespoléhejte se jen na učebnice, investice do dobrých CD romů a encyklopedií se vyplatí. Dají se v nich najít informace, na které v učebnicích nezbylo místo a navíc jsou většinou velmi zajímavé a hezky obrazově zpracované a mohou v dítěti vzbudit větší zájem o probíranou problematiku. K radosti z učení přispěje i to, když rodiče na druhé straně podporují vlastní zájmy dítěte. Nemělo by se to však zvrtnout v to, že rodiče budou potomkovi nutit i další aktivity, kterým by se mělo věnovat ve volném čase, na učení by pak zbývalo ještě méně času.
Může se samozřejmě stát, že přes veškerou snahu se dítěti ve škole nedaří, pak je na vás, zda chcete investovat do doučování - většinou to stačí. Odchod ze školy - například z gymnázia zpátky na základní školu - si nechávejte až jako úplně poslední možnost.
Pozor, nejen učením je živo dítě a kromě aktivního trávení volného času by mělo mít čas i na to, aby si odpočinulo zcela při svém - i gymnazista si třeba může hrát s autíčky, když na to přijde. "Nicnedělání, které rodiče často neradi vidí, je pro dítě nesmírně důležité, i kdyby mělo jen ležet a přemítat o tom, kam půjdou zítra po škole s kamarády," doplňuje psycholožka.
A ještě jedna věc, na kteru psychologové upozorňují: dítě by se mělo učit zejména pro sebe, nikoli pro vás a proto, abyste se mohli chlubit jeho úspěchy. Rozhodně však nešetřete pochvalami a výrazy podpory. Chvalte dítě i za dílčí úspěchy, naopak jej neshazujte, když se mu i přes snahu něco nepovede.
Nový komentář
Komentáře
S učením nám hodně pomohla výuková videa z češtiny. Hlavně před nástupem zpátky do školy po té dlouhé pauze jsem chtěl se synem probrat vše zase znovu od začátku. Koupila jsem mu přístup na online výuková videa z češtiny za pár korun https://www.primauca.cz/
a....: máš recht, jsem úplně blbá
Nicméně, myslím si, že jsem to pochopila
"Pouhé" nabiflované vědomosti nejsou všechno a já ráda pracuji s informacemi a totéž učím i svoje děti , ono je to někdy důležitější než umět letopočty jako když bičem práská, kupříkladu.
A pokud něco nechápu, tak tvoji argumentaci učením doma
Andula: ty jsi děvenko vůbec nepochopila, o čem jde řeč
to, že se dítěti věnuješ, to je snad samozřejmost-že se mu snažíš věci vysvětlovat, rozvíjet jeho osobnost a vzdělávat ho nad rámec školní výuky
Tady jde o to, že určité návyky a znalosti by těm dětem měli dát ti učitelé-ale to oni nedělají
a mimochodem-fakt bych tě chtěla vidět, jak zvládáš matiku a fyziku vyšších ročníků na gymplu(pokud to není tvůj obor), no a pokud se odmítáš na školu spoléhat-proč ty děti neučíš doma sama a posíláš je tam???To já si naopak myslím, že od toho ta škola je-abychom se na ní mohli spolehnout, že se dětem dostane určité penzum vědomostí-pokud na ní spolehnout nemůžem, tak neplní svou funkci
houserop: Andula:
Zrovna nedávno jsem četla pěkný komentář o tom, že hotová škola ve smyslu "papír v ruce" zdaleka neznamená vzdělání...
Kelly: chodím z práce i v 19h a děti mám taky dvě, byť ve školním věku zatím jen jedno, to uznávám.
Ale fakt si to učení navíc nepředstavuj jen jako šrocení se. jedna věc je pomoci mu zvládat učivo, druhá naučit ho zájmu k poznávání a tady podle mého rodiče zmohou moc.
A: já nechci suplovat školu, já jen odmítám toliko na školu spoléhat, protořže jsou to moje děti, ne erární
Ale jinak si celkem na běžné učivo troufám
Andula: tak to jsem zvědavá, jak se ti bude dařit suplovat školu, až budeš mít děti ve vyšších třídách
učitelé si prostě volí tu nejsnadnější cestu- vyzkoušet oznámkovat, ale něco naučit a VYSVĚTLIT DĚTEM, JAK SE MAJ UČIT to považují nad rámec svých povinností
Celou základní a střední školu mi stačilo jenom poslouchat. A pak jsem při učení na maturitu zjistila, že se vůbec učit neumím. Neuměla jsem se přinutit, nevěděla jsem, zda mi vyhovuje učit se nahlas nebo potichu, zda si mám vedle na papír psát výňatky, či zda mi to stačí podtrhnout, zda si to mám nejprve zběžně prohlédnout a pak se vrátit k problematickým věcem, či zda mám text probírat pečlivě od začátku... A na vysoké mi to dělalo první rok hrozné problémy, málem jsem kvůli tomu nedostudovala.
Rozhodně si nemyslím, že by se doma s dítětem měl učit rodič, ale myslím si, že úkolem rodiče je děti k učení přivést, ukázat jim možnosti jak se učit a případně je včas umět přinutit. Rozhodně neplánuju se s dětmi učit tak jak to dělaly mé kolegyně - nejprve se to naučit sama a pak jim to ještě jednou doma vyložit. Nehodlám suplovat učitele. Ale když uvidím, že dítěti nejde fyzika, budu s ním počítat další příklady, když mu nepůjde dějepis, nabídnu mu zajímavě napsaný životopis - např. Loukotková tak zajímavě píše o Přemyslovcích, že to musí chytit každou slečnu.
A když to dítěti nebude stačit, tak holt budu mít doma truhláře nebo kosmetičku..
V tomhle se asi s mnoha neshodnu.
UČIT má UČITel, a to tak, že dítěti potom stačí 1 hodinka denně na zopakování s rodičem. Jestli jsou žáci slabší, mají být učitelé v užším kontaktu s rodiči, kterým doporučují jak a co procvičovat tak, aby se žák zlepšil.
Pokud dítě sedí ve škole cca 6 hodin a doma má šrotit další 2-3 hodiny, kolik času mu zbývá na běhání venku nebo kroužky?
U nás se školství liší tím, že učitel vytýká na třídních schůzkách rodičům neznalosti dítěte. Kdežto v zahraničí se rodiče učitele ptají, jak je to možné, že dítě tak špatně prospívá.
Andula: já Ti věřím, ale vzhledem k tomu, že chodím z práce kolem 17. hodiny, a čekaly mne vždy i jiné povinnosti, a navíc míval kluk tréninky do večera, málem jsme únavou nad učením usínali a končili po 21. hodině. A když máš děti 2, to se pak opravdu těžko zvládá.
Když jsem chodila na tř.schůzky, také se mne učitel ptal, zda-li jsem dnes viděla žákovskou knížku, že jsou tam informace pro rodiče atd. a ten na mne vždy zíral, protože já jsem ji nejen-že neviděla, ale musela jsem se na ty tř.schůzky urvat z práce a s vyplazeným jazykem přiběhnout do školy.
Navíc mám špatné zkušenosti, kdy opravdu učitelé jen zběžně prolétli učivo a dětem (vlastně rodičům) zadali stránky odkud-pokud se mají naučit. Já také nepřenáším svou práci na jiné lidi ... Proto ta averze.
Se mnou se v životě nikdo neučil a taky žiju. Ono taky, kdyby mě máti doma buzerovala školou, tak by se se zlou potázala. Taky si nedovedu si představit, jak by se mnou třeba táta probíral češtinu, když měl honičku se naučit jenom psát latinkou Dneska se všechno děsně dramatizuje.
Kelly: Jako že dítě se ve škole něco naučí a doma to pak už jenom předvede jako cvičená opička? Učení se s dítětem si představuju přinejmenším tak, že se ho zeptám, co se ve škole učili, podívám se na to aspoň do té učebnice, přidám k tomu vlastní informaci, případně řeknu, že o tomtéž se píše v té nebo oné knize
Kelly: Taky by mě zajímalo, na co se teda má člověk spolehnout
a....: já rozhodně jen na učitele nespoléhám
Kelly: hm, tak to já se s dětmi učím ráda a rozhodně i spoustu věcí, na které ve škole nenarazí, navíc, obávám se, že dnešní systém nedává ani dobrým učitelům dostatečné možnosti k tomu, aby třeba učili děti v souvislsotech a beru to pro to do jisté míry na sebe. Ono "učením se" se nemusí nutně myslet jen čučení do knížek, víš
Co ti vadí na tom, nespoléhejte se jen na učebnice?
Tohle mě může vždycky dožrat ... učit se mají děti ve škole s učitelem, ne doma. Doma mají pouze procvičovat to, co ve škole probrali a co je učitelé naučili, ne rodiče. Na co potom ti učitelé jsou?
"Nespoléhejte se jen na učebnice .... " ... to si snad děláte prdel, ne?
... že já se vůbec rozčiluji ...
naučit děti učit se by ale měli UČITELÉ- naučit je, kde a jak si sehnat informace, jak pracovat s textem, jakým způsobem se učit- rodiče by své dětičky měli jen zkontrolovat, jestli to opravdu dělají a neflákají se, eventuelně jim poradit, když se zeptají...
ono to není tak jednoduché, náš Petr se "jde učit" zavře se v pokojíku a když jsem tam tuhle pro něco šla, ležel na posteli a čučel do stropu
dejme tomu že zrovna odpočíval, nebudu do toho šťourat
tak to jsem se teda toho dozvěděla
taky jsem zvládala školu levou zadní Stačilo chodit na hodiny a poslouchat, doma jsem se neučila ani ke dvěma maturám.
Zato muj bráška má lehkou formu LMD a s nim jsem se v učení "vyřádila" Učil se dobře, ale muselo to být v klidu který nějak naši postrádali, takže ač jsem jen o tři roky starší, slýchávala jsem doma: už jsi rozumná velká holka, navíc učivo znáš, tak se s nim uč. Mno a brácha v pohodě vystudoval. Dodones vzpomínáme na ty hodiny v pokojíku, kdy jsme při tělocvičných exhibicích drtili vyjmenovaná slova či přírodopis , protože k LMD patří i hyperaktivita
Nyotaimori: