Hledáte impulzy ke změně? Potřebujete se zbavit stresu nebo závislosti? Podívejte se na naše tipy.

Správný pitný režim a tipy pro odvodnění organismu
Přestože jsou lidé odlišní svou váhou, věkem a životním stylem, ztrácejí při běžném režimu vylučováním, pocením a dýcháním zhruba dva a půl až tři litry vody denně. Podobné množství je tedy zapotřebí znovu získat zpět, nikoliv ale nárazově. Příjem tekutin by měl být rovnoměrně rozprostřený do celého dne tak, abychom ledvinám usnadnili pravidelné vylučování. Ideální je voda v čisté formě, tedy bez průmyslově vyráběných šťáv, přidaných cukrů nebo sladidel. Dostatečné zavodňování organismu navíc slouží jako prevence zbytečného zadržování tuků a vody. Pokud trpíte zadržováním vody v těle, rozhodně tedy neplatí, že byste měli pít o to méně. Je take dobré zařadit jídelníčku potraviny, které pomáhají s odvodněním – například rajčata, rukolu nebo třeba meloun. Ten sice přispívá k hydrataci, umí však tělo nabudit i k vylučování. Zadržování vody v organismu může být způsobeno poruchou lymfatického systému. Vrátit jej do rovnováhy pomáhá vedle zvýšeného příjmu tekutin také strava bohatá na draslík, kam patří banány, brokolice nebo třeba brambory. Vhodnou skladbu jídelníčku zajišťují také odborně sestavené stravovací plány, nebojte se proto obrátit na certifikované výživové poradce.

Detox se vším všudy
Zrealizujte detox, aby se vaše tělo pročistilo a dodejte mu potřebné živiny a vitamíny. Jejich ideálním zdrojem jsou zeleninové šťávy či smoothie. Když k tomu přidáme pohyb, rozproudíme nejen krev, ale i lymfatický systém. Látková výměna a pročisťování půjde rychleji. Detoxikace tak proběhne snáze a organismus na jaře dobře nastartujeme. Jen mějme na paměti, že aby nám efekt očisty alespoň chvíli vydržel, bylo by dobré se některých škodlivých zlozvyků zbavit úplně a očistu si ordinovat častěji než jednou do roka. Zdraví máme přece jen jedno a játra také.
Nezaponejte take na digitální detox. Namísto surfování na sociálních sítích si přečtete knihu, ke které se nemůžete už od Vánoc dostat. Oddych od technologií prospěje mysli i unaveným očím a pomůže vám zrelaxovat. Nemusíte být stale připojení, svět se bez toho nezboří.

Zbavte se stresu
Častý stres je původcem mnoha zdravotních potíží, proto bychom nad jeho existencí v našich životech neměli mávnout rukou. Stresu se nelze zbavit úplně, je ale možné svým životním stylem tomuto „strašáku“ předcházet. Mnohá doporučení už ve výše uvedených bodech zazněla, což je důkazem toho, že zdravý životní styl je velkým pomocníkem v boji proti stresu. Takže jak nejlépe zvládat stres? Jezte zdravě, pravidelně se hýbejte, relaxujte, dopřávejte si kvalitní spánek, ale také myslete pozitivně, obklopujte se příjemnými lidmi a hodně se smějte. Jaké relaxační metody, diety nebo pohybové aktivity zvolíte, je jen a jen na vás. Zkuste ve svém životě najít tu správnou rovnováhu, přirozený balanc, který vás bude uklidňovat, anebo vás naopak povzbudí, pokud budete mít tendence lenivět. Nezacházejte se svými dietami ani sportem moc daleko, mohlo by se vám to vymstít, vždy platí – všeho s mírou. Ani při občasném porušení zdravého životního stylu si nemusíte dělat těžkou hlavu. Základem všeho je nakonec stejně pozitivní přístup k životu.

Pokud kouříte, skoncujte s cigaretami a vyměňte je za moderní alternativy.
V posledních letech, kdy cigarety čím dál víc vycházejí z módy, přibývají na trhu zajímavé alternativy. Díky moderním technologiím chutě na nikotin můžete držet „na uzdě“ třeba pomocí elektronické cigarety. Ta neobsahuje tabák, ale speciální kapalinu, takzvaný e-liquid.  Funguje totiž na bázi vaporizéru – přístroj mění kapalné skupenství na plynné, tudíž nevzniká kouř jako u klasických cigaret, ale pouze pára. Výhodou je volitelné množství nikotinu.  Elektronickou cigaretu si lze navíc dát i na místech, kde je kouření zakázáno. Nejnovějším trendem, který vám může být oporou ve snaze skončit se zapáchajícími cigaretami, jsou bezdýmné či zahřívané tabákové produkty. Oproti elektronickým cigaretám se do přístroje vkládá tabáková náplň, která se pouze zahřívá. Tabák se nespaluje, takže vdechujete jen páru obsahující nikotin. Je to například glo (myglo.cz). Výhodou je skoro žádný zápach a žádný popel. Tip na dovolenou - nezapomeňte, že na mnoha evropských plážích se již zavádí zákaz kouření cigaret.

Zbavte se podráždění a špatné nálady
Cítíte se podráždění, vyčerpaní, slabí a bez energie, nemůžete spát nebo dokonce podléháte depresi? Příčinou může být nedostatek hořčíku! Hořčík neboli magnézium je základním minerálem přítomným v lidském těle. Tento prvek nabývá významu zejména v době zvýšené fyzické aktivity, stresových situacích a v těhotenství, kdy dochází k jeho zvýšené spotřebě organismem. Hořčík je jedním z nejdůležitějších prvků pro stavbu a zdraví kostí, protože podporuje vstřebávání vápníku do kostní tkáně a tím zajišťuje její pevnost. Při nedostatku hořčíku naopak dochází k uvolňování vápníku, kosti se stanou náchylnějšími ke zlomeninám a hůře se hojí. Asi nejznámějším faktem o hořčíku je to, že se účastní uvolňování svaloviny a jeho nedostatek se projevuje svalovými křečemi.  I přesto zaskočí nedostatek hořčíku alespoň občas nejednoho aktivního sportovce. Křeče přitom mohou přetrvávat i desítky minut a následně se často vrací. To samozřejmě omezuje procvičování svalových partií i delší dobu.

Jakožto prvek účastnící se v organismu celé škály biochemických reakcí, včetně reakcí v mozku, má dostatečný příjem hořčíku v konečném důsledku vliv nejen na fyzickou aktivitu, ale také na duševní pohodu. Nedostatek hořčíku je popisován jako možná příčina vzniku depresí a úzkostných stavů.

Dostatek spánku vám přinese odpočinek
Dostatek odpočinku je na cestě ke zdraví naprostou nezbytností, pravidelný spánek nevyjímaje. V průměru by měl každý člověk naspat zhruba 6 až 8 hodin denně. Stejně jako délka spánku je ale důležitý i čas uléhání, podstatné jsou správně nastavené biorytmy našich vnitřních hodin. Nejlepší je chodit spát přibližně ve stejnou dobu, případné výkyvy by neměly být nijak dramatické nebo příliš časté. Ideální čas spánku je od 22 hodin, kdy nejvíce regenerují nadledvinky – tedy orgány, které jsou zodpovědné za tvorbu stresových hormonů a vůbec se významně podílejí na regulaci hormonálního systému. Dostatečný spánek v tuto dobu zvyšuje odolnost vůči stresu a snižuje jeho vliv na organismus. Ve spánku náš organismus produkuje melatonin, zjednodušeně řečeno hormon proti únavě a stárnutí. Ke snížení jeho tvorby naopak vede alkohol, nikotin či kofein, jeho hladina se však snižuje i s přibývajícím věkem.

Naše články

Reklama