Některé ženy mají závislost na dietách, jsou posedlé touhou zhubnout a dělají proto cokoliv. Jak byste to okomentovala?
Máte pravdu. Některé ženy mají žebříček životních hodnot přinejmenším zvláštní. Většina zdravě sebevědomých žen má ale své životní priority jasně dané. Jsou to především zdravá a spokojená rodina, šťastný vztah s partnerem, dobrá práce a samozřejmě i přiměřená péče o svůj vzhled. Být upravená, mít hezké zdravé vlasy, pleť a být spokojená se svou postavou. Protože pokud se cítíme spokojené ve svém těle, budeme spokojené i ve svém životě. Nic by ale nemělo zacházet do extrémů. Bohužel se stává, že některé ženy mají jako jedinou prioritu péči samy o sebe a jedinou jejich starostí je to, jak vypadají. Stráví svůj život touhou po dokonalosti a vlastně se necítí šťastné. A to i přesto, že tráví dny v posilovně a neustále drží nejrůznější diety. Uniká jim pak spousta radosti a hezkých chvil, které by mohly prožít, kdyby se povznesly samy nad sebe a přiznaly si, že život je i o něčem jiném. Mají pocit, že když budou vážit o např. 2 kila méně nebo podstoupí estetické plastické operace, budou šťastnější. Velmi často se ale hledaný pocit štěstí nedostaví ani po zhubnutí oněch vytoužených 2 kilogramů. Rozumně uvažujícímu člověku je jasné, že o 2 kilogramy méně na váze život šťastnější neudělají. Příčina bývá často úplně jinde a my ji vlastně jen samy před sebou „maskujeme“ a říkáme si, že AŽ zhubnu..., AŽ podstoupím liposukci..., AŽ... všechno bude jinak. Znáte to? Jenže ono se zase tak moc nezmění a my hledáme jiné AŽ... A tím se můžeme dostat do začarovaného kruhu a stáváme se obětí různých diet či plastických operací. Spokojenost sama se sebou vychází zevnitř. Je v naší hlavě. Naučit se přijmout sama sebe a mít se ráda. Moje vnitřní nastavení se následně projeví i navenek. Měly bychom být k sobě upřímné a změnit to, co změnit můžeme. Pokud si nejsme samy sobě schopné přiznat nebo nemáme kolem sebe někoho, komu se můžeme svěřit s tím, co nás ve skutečnosti trápí, je vhodné se poradit s nějakým odborníkem, který nám pomůže najít si cestu sám k sobě. Může to být i dlouhá cesta, ale určitě za to stojí.

S jakými extrémními a podivnými dietami jste se někdy ve své poradně setkala? Co jsou lidé schopní jíst (a často nesmyslně), aby zhubli?
 Diety opravdu mohou být hodně extrémní. Bohužel „zaručených“ návodů, jak rychle zhubnout je plný internet. Občas mi zůstává rozum stát, co vše jsou lidé a zejména ženy ochotné podstoupit. Od úplných hladovek až po jednostrannou stravu. Jako je např. mléčná dieta nebo dieta ananasová apod. Většinou dojde jen k rychlému odvodnění organismu, a jakmile začnu opět jíst, kila se ihned vrátí zpět. Co ale nemůžu pochopit, je, že si jsou lidé ochotni objednat jakési tablety, které slibují rychlé zhubnutí bez toho, aniž by bylo potřeba upravit jídelníček a přidat pohyb. Nevěřili byste, kolik lidí se takto nachytá a pak jsou zklamaní, když se slibovaný efekt nedostaví. A to nemluvím o tom, že bych měla užívat tablety, ve kterých ani netuším, co obsahují a že to může pro můj organismus představovat obrovské riziko.
 
Stalo se vám někdy, že jste musela někomu nevhodnou dietu rozmlouvat?
Ano, občas se to stává. A to nejen nevhodnou dietu, ale i hubnutí samotné. Ale stává mi, že mě oslovují i klientky, které naopak hubnout nechtějí. Jsou ale unavené a necítí se dobře, trápí je zažívací potíže i přesto, že jsou štíhlé. Opravdu platí, že se cítíme tak, jak se stravujeme. Stačí udělat úpravy a přejít na zdravý jídelníček plný zeleniny, kvalitních bílkovin a dalších důležitých živin a změnu pocítíme velmi rychle.
 
Jak se rozhodovat při správném výběru diety?
Určitě bychom měli spoléhat na zdravý rozum. Zvážit všechna pro i proti. Zjistit si co nejvíc informací a především si poslechnout zkušenosti lidí, kteří určitou dietu vyzkoušeli. Naše tělo je živý organismus, proto se příliš nevyplácí experimentovat. Následky mohou být na celý život. Ideální je navštívit odborníka a vhodnost či nevhodnost diety s ním zkonzultovat. Především ale poslouchejte svoje tělo, co vyhovuje jednomu, druhému nemusí.

Já svým klientům radikální diety nedoporučuji. Osvědčená cesta ke zdravému tělu není postavena na zázraku, ale na dlouhodobě zdravém, vyváženém jídelníčku a pravidelném pohybu.
Proteinovou dietu, se kterou pracuji, nevnímám jako klasickou dietu. Vidím ji spíš jako odrazový můstek ke změně stravovacích návyků. Takovou pomocnou berličku do začátku. Naučí jíst pravidelně, přemýšlet o tom, co jíme, hlídat si pitný režim. Mnoho žen jí poměrně zdravě, ale přesto se jim nedaří hubnout. Pak je nutné udělat změnu, abychom metabolismus restartovali. K tomu je proteinová dieta ideální. Klienti si vytváří nové stravovací návyky postupně. Pozvolna do jídelníčku zařazují běžná jídla, o jídle začínají přemýšlet jinak. Spousta z nich je příjemně překvapena, co vše ze svého jídelníčku vyřadili a co jim vlastně vůbec nechybí.
 
Někde jsem četla, že ženy, které překonají počáteční překážky s dietou, začne nový jídelníček bavit, že je těší úspěchy, proto se jim snadno dieta drží a mají s ní dobré výsledky. Jaká je vaše zkušenost?
Každá změna stravovacího režimu je náročná. Než se zorientuji, naučím se nakupovat jiné suroviny, připravovat si jídla jinak, to chce čas. Lidé chtějí vidět výsledky okamžitě. Ale 10 kilogramů taky nepřiberete za týden. Proto je potřeba být trpělivá. Chce to se obrnit, zatnout zuby a vydržet. Pozitivní přístup může celou změnu velmi zjednodušit. A máte pravdu, první viditelné výsledky jsou hodně motivující. Když se budu radovat z každého pokroku, každé malé změny, bude se mi hubnout mnohem lépe.

O Martině Dvořákové

Martinu nadchl zdravý životní styl natolik, že svůj koníček proměnila v roce 2006 v hlavní pracovní náplň. Jako výživová poradkyně vede a motivuje klienty i z řad celebrit k úspěšnému hubnutí. Mohli jste ji vidět také na televizních obrazovkách v pořadech Snídaně s Novou, Sama doma nebo Dobré ráno na České televizi nebo V ránu na gauči na TV Seznam, kde se podělila o své zkušenosti a dietní tipy. Od začátku roku 2015 se stala hlavní výživovou poradkyní KetoDiet, oblíbené české proteinové diety.

Věnuje se také vlastnímu blogu o zdravém vaření pro celou rodinu. Začtete se do jejích článků www.ketomartina.cz nebo ji sledujte na Instagramu @ketomartina.

Reklama