O privátních školkách jsem toho moc nevěděla. Do doby, než jsem se setkala s majitelkou jedné z nich Milenou Radovou. O své Česko-anglické školce vyprávěla s takovým zaujetím, že jsem se rozhodla o ní napsat. V čem se liší od těch státních, jaký nadstandard rodičům a jejich dětem nabízí a kdo si ji může dovolit?
Když jsem si domluvila termín návštěvy, přemýšlela jsem, co dětem přivezu. Přijít bez dárku mi přišlo nevhodné. Ale co koupit? Děti bohatých rodičů asi jen tak něčím neuctím. Nakonec jsem to riskla a koupila čokoládové zajíčky. Za svůj předsudek, že děti, které se vozí denně mercedesem, musí být logicky nafrněné a rozmazlené, jsem se zastyděla. Počkala jsem, až dojedí svou svačinu, a předala jim zajíčky. Přijaly je až nezvykle plaše a hezky poděkovaly.
Privátní školka Misch (Magical internacional school) sídlí v Praze 4 Hrnčířích ve velké vile se zahradou, která je ohraničena zdí, takže má své soukromí i v tomto směru. Rodiče z řad bohatých podnikatelů a manažerů sem vozí své děti z dalekého okolí. Většinou si školku vyhledali sami a za svoje peníze také vyžadují perfektní služby a nadstandard.
Dostanou ho za šestnáct tisíc „školkovného“?
Na rozdíl od státních školek, které praskají ve švech a učitelky neví, kam dřív skočit, aby všechnu tu droboť uhlídaly a zabavily, je tady mnohem komornější kolektiv. V současné jich tu máme deset. (Je pravda, že školka spíš připomíná rodinné prostředí než školní zařízení.) Dětem se můžeme věnovat podstatně intenzivněji než ve státních školkách, kde je běžně i třicet dětí, a rozvíjet tak jejich schopnosti. Vyjadřování, kreativitu, inteligenci a nadání.
K tomu slouží i speciální program Bystrá hlavička, který jinde nemají. Díky němu se u dětí brzy rozezná talent a vlohy pro určitou činnost. (Paní Milena mi ukazuje nástěnku s různými příklady a testy, které děti formou hry plní). Podle nich se snadno pozná, zda je dítě nadané výtvarně, hudebně, jazykově nebo matematicky, a jeho schopnosti se pak dále rozvíjí. Už čtyřleté dítě umí postavit šachy a zná tahy figurek. Naše děti jsou oproti ostatním tak o rok napřed.
Má možnost porovnání, vzhledem k desetiletým zkušenostem ve státní školce.
Co ještě můžete oproti státní školce nabídnout navíc?
Zatímco do státní školky se většinou berou děti, které už si osvojily základní návyky, k nám chodí i menší děti, které si neumí samy dojít na záchod. Tady to není překážkou, máme čas se jim věnovat, takže se to brzy naučí.
Rodiče se nemusí obávat, že se budeme významně dívat na hodinky, když se zdrží v práci. Je naprosto běžné, že se jim přizpůsobíme. To se týká i ranního příchodu. Když nestihnou doma snídani, dostanou ji tady.
Výuka angličtiny není jen v názvu školky. Každý den na ně mluvíme anglicky, zpíváme s nimi písničky a učíme se básničky. Máme i učebnu, kde je nic nerozptyluje a mohou se víc soustředit. Než jdou do školy, mají perfektní základy a umí skládat i věty. Děti jsou jako houby, které vědomosti snadno nasávají a učení je baví. Jsou přirozeně soutěživé a hrdé na to, že se něco nového naučily.
Vidím, že tady máte velmi mladé učitelky. Podle jakých kritérií si je vybíráte?
Na učitelky máme vysoké požadavky. Jejich práce je víc na očích. Musí umět mluvit perfektně anglicky, mít k dětem vztah a trpělivý přístup. Nepřichází v úvahu, aby na děti křičely nebo je nějak peskovaly. Nemůžeme si dovolit vracet rodičům plačící dítě. Máme lepší zkušenosti s velmi mladými učitelkami, které do výchovy nevnáší „zastaralé“ návyky a s dětmi mnohem snáze komunikují. Všechny prochází zkušební lhůtou, v níž hodně dáme i na názor dětí. Když se jim některá nelíbí, dají to najevo a většinou se s ní rozloučíme.
Tady asi není problém s rivalitou a závistí, že?
Ještě jsou dost malé na to, aby si to uvědomovaly. Všechny děti tady mají přibližně stejně vysokou životní úroveň a žijí v dostatku. Ale je přirozené, že se rády něčím pochlubí. Když si třeba přinesou z domova nějakou hračku a nechtějí ji ostatním půjčit, vysvětlíme jim, že ji mají příště nechat doma.
Abych se přiznala, původně jsem čekala hordu rozmazlených capartů, co ječí jeden přes druhého a šplhají po stropě.
Budete se divit, ale tady děti většinou nezlobí. Celý den jsou natolik zabavené, že jim na to ani nezbývá čas. Děti většinou zlobí z nudy, nebo když jsou třeba unavené, ale i tak si dokážeme poradit a nikdy na ně nezvyšujeme hlas.
Třeba jeden chlapeček se bavil tím, že na zahradě lámal květiny. Samozřejmě, že se mi to nelíbilo, ale nedostal vynadáno. Vysvětlila jsem mu, že kytička je živá bytost a že ji to bolí. Ostatní děti poslouchaly a postavily se na mou stranu. Od té doby už nic podobného neudělal, a naopak se chodil dívat, jestli už rostou nové lístečky. Nevychováme zákazy ani příkazy, ale vysvětlováním a asertivním přístupem.
Nikde tu nevidím televizi
Televizi nemáme. To je bolest většiny dnešních matek. Aby měly od dítěte pokoj, posadí ho k televizi. Jenomže televize vede k pasivitě. Ani jim moc nepouštíme pohádky z cédéček, dáváme přednost čtení z knížek. Děti tak mohou aktivně spolupracovat, naučí se více diskutovat a vyjadřovat své názory. Jsou pak mnohem sebevědomější, mají větší rozhled i slovní zásobu.
Tady je všechno tak úžasné a ideální. Je něco, co těmhle dětem třeba chybí?
Pohyb a fyzická kondice. Rodiče je všude vozí autem a děti nejsou zvyklé chodit. Když jdeme na procházku, za chvíli jsou unavené a chtějí nosit. Přitom by tříleté dítě mělo ujít kilometr bez problémů. Snažíme se to ale napravit a hodně s nimi chodíme ven. Pokud to dovoluje počasí, tak denně. Nedaleko je hezké velké hřiště, takže mají alespoň dobrý cíl.
Ale stejně se nemůžu ubránit dojmu, že vyrůstají mimo realitu. Co až přijdou do „normální“ základky?
Většinou je rodiče umísťují zase do soukromých základních škol, kde pokračují v podobném duchu. Bojí se, že by se v běžných školách staly obětí šikany. A také často jezdí se svými rodiči do zahraničí, kde chodí i do škol.
Ale znám i bohaté rodiny, které by své děti nedaly ani do soukromé školky. Chtějí naopak, aby se jejich děti otrkaly a poznaly i jiný svět než ten, ve kterém vyrůstají od malička.
No vidíte, ani jsem netušila, že existují soukromé základní školy. Možná by nebylo špatné se příště do nějaké takové podívat. Naše povídání by mohlo pokračovat dál, ale venku přestalo pršet a děti se chystaly ven, a tak jsem se i já rozloučila.
Čtěte také
- Na co si dát pozor při výběru soukromé školky
- Máte doma dvojjazyčné česko-německé dítě. A máte pro něj školku?
Nový komentář
Komentáře
JankaAnna — #26 Jsem hodně, hodně vytočená, že jsou stále rodiče nebo lidi (i bezdětní), kteří jen z principu odsoudí státní zařízení, jen protože měli zlou paní učitelku ve školce nebo holky na pískovišti říkaly...
JankaAnna — #25 Ty jo a do které školky pustí cizí lidi jen tak na čumendu, aby omrkávali, jak si děti hrají a co jedí? Co na to krajská hygienická správa a školní inspektor?
ToraToraTora — #28
O stravě jsme pojednávaly s Lilinkou v článku o soutěži školních jídelen. Co rodiče platí, to mají... Nicméně. Před dvěma lety (což není dávná minulost) jsem byla na delší stáži ve školce. Státní školce, na sídlišti, chodily tam povětšinou děti soc. slabých rodin, takže cena minimální. Děti měly vyváženou stravu, ovoce, zeleninu, ke každému obědu zel. salát, pomazánky... Pod pískovištní klepy nevykydaných maminek se podepisuji. A jestli nějaká hvězda dokáže udržet pozornost dětí pro řízenou činnost celý den, tak je machr a já jdu vrátit diplom z pedag. fakulty
JankaAnna — #25 Paštika salám nebo kobliha již dávno není cpána do dětí horem nebo dolem. není špatné vše jen proto že je to státní. Mluvím ze zkušenosti ne z pískovištních klepů nevykydaných maminek.
wich — #19 mám stejný dojem. U nás je školka, která je "normální" a přijde mi super, děti tam chodí rády a rodiče jsou spokojení. Já jsem tu stejnou navštěvovala taky (i u stejné učitelky, co je tam dnes
) a rozhodně se necítím ochuzená nebo nějak hendikepovaná z toho, že ve mně už tehdy nerozeznali třeba matematický (copak to jde - už takhle ve školce???) talent. Navíc si myslím, že se tam děcka opravdu zdravě "otrkají".
Jen chci dodat k těm příspěvkům, které o kvalitě těchto pokrokovějších a dětským potřebám vstřícnějších zařízeních. Pokud můj dvou letý syn jí lžící a vidličkou, pije z hrnku a skleniček, sám se vysleče, rozváže boty, rozepne zip a zkouší i knoflíky, sám si přichystá talíř, příbor a hrnek na stoleček k jídlu, krájí ostrým velkým nožem a .... a mimo další klasické činnosti a dovednosti dětí v jeho věku zná celou abecedu (ne po sobě jdoucí písmena, ale jednotlivě) a číslice 0-9 ... Když se o to zajímá sám, nebudu mu v tom rozhodně bránit. Nicméně ho strčit do školky, kde se jí jen lžící, protože učitelky nemají čas na to, aby "chránily" ostatní děti, aby je ty s vidličkama nenapíchly!!! nebo se jim věnují pouze dvě hodiny za den řízenou činností. Ostatní dobu na ně jen křičí, usměrňují je dle své pohodlné představy spoustou příkazů a zákazů...
... ovšem je to přeji jen zrcadlem naší společnosti. Takoví jsme, tak proč nezmršit i další generaci.
Jsem hodně, hodně vytočená, že jsou stále rodiče nebo lidi (i bezdětní), kteří jen z principu odsoudí jakýkoli jiný počin jen proto, že se za kvalitu vyžaduje více peněz a není to tuctové, tak jako všude...
... a nazvat dítě zmetkem??? Bože, kde to jsme??? To jen odráží vlastní hodnoty člověka, kdo toto vypustí z pusy.
Altamora — #18 okamžitě bych tam svého raráška vozila, jen kdybychom si to finančně mohli dovolit. Bohužel musím volit menší zlo a to státní školku a doufat, že budeme mít štěstí na paní ředitelku/ředitele a paní učitelky. Když se koukám, jak se dětem věnují učitelky ve školce naproti, kam spadáme i my a měli bychom tak přednostní šanci raráška právě zde umístit (a tím mít i méně starostí s logistikou...), je mi zle. Učitelky sedí jak slepice a občas, aniž by zvedly oči od kafrání u kávičky, na děti zařvou, ať neřvou a nervou se mezi sebou... bože, a sem mám dát své dítě???
Naprosto souhlasím s tvrzením - zkušeností -, že děti jsou jako houby. Do 7mi let jsou neuvěřitelně zvídavé a velmi snadno, pokud je jejich prostředí připravené, nasávají veškeré informace, znalosti, zkušenosti a dovednosti. Je to vše ale jen o přístupu a životní filozofii. Ale také o přístupu rodičů a jejích finančních možnostech.
Bohužel si můžeme dovolit pouze státní školku. ... a mimo to budu muset nějak strávit i fakt, že paštika, salám nebo kobliha je stále považováno v našem školství jako plnohodnotná potravina!!! a do dětí to cpou horem dolem. No hrůza a děs. Kam jinam ale dát dítě do školky, když chci, aby byl v kolektivu a i jiném soicálním prostředí, než v rodině?
Ne každá státní školka je zlá, ale kde najdu tu dobrou v Praze? Poradíte mi někdo?
ToraToraTora — #20 Dneska si může každý pro své dítě zvolit formu vzdělávání takovou, jaká mu vyhovuje. Ne že by se mělo přeškolní dítě naučit jen to a to a nic víc. Však za 16.000 si provozovatel nelajzne jen dítě pohlídat na dobu nezbytně nutnou, ale dá tomu nějakou přidanou hodnotu v podobě vzdělání. Víc mi v dnešní době vadí podporování soutěživosti mezi dětmi, orientace na výsledky apod.
Jinak já jsem taky příznivec klasických školek, ale kdyby mi někdo chtěl sponzorsky zastřešovat předškolní vzdělávání mého dítěte v soukromé školičce, určitě bych se neškubala
.
Anai — #2já si myslím, že 16 tisíc je pro průměrně vydělávající matku celkem dost
ta teorie - že vydělá 20 tisíc, 16 dá na školku a 4 na oblečky je hezká, ale nějak nepokrývá další životní náklady, na dopravu, stravu apod ...
V soukromých školkách jsou děti běžně o rok napřed, ve státních zase běžně dostávají odklad pro nástup do 1. třídy, čímž blokují místa jiným dětem.Tohle se mi nějak nezdá...
16.000,- měsíčně je mazec, ale věřím, že přístup je trochu jiný. Ostatně jako každá placená služba vs státní.
Nejsem příznivec výuky cizího jazyka u předškoláků. Kolikrát předškolní děti neumí zvládnout svůj mateřský jazyk, hlavně že "mají ve školce anglinu".
ToraToraTora — #20
V podstatě jsi vystihla můj názor i názor mnoha dětských psychologů.
Je jedno jestli se učí formou hry, soutěže nebo třeba pojídáním písmen z perníkového těsta. Dítě předškolního věku by si mělo ve školce pohrát, naučit se být v kolektivu vrstevníků a vycházet s nimi, plus nějaké základní návyky, které jsou k tomupotřeba, popř. osamostatnit se. Předškolní přípravu nebo nějakou formu intenzivnější bych si představila jen pro děti, které např. získaly odklad a jen z toho důvodu, aby se za ten rok odkladu stihly dostat na úroveň vhodnou pro zápis do školy. HOWGH
Altamora — #15 Tím, co jsi napsala ale příliš neodpovídáš na můj příspěvek
Nevadí. Ze stáží ve školkách alternativního typu jsem si vždy odnášela dojem přípravky na školu, což je obrovská chyba
Školka není příprava na školu. Hodně těchto školek se předhání s alternativní pedagogikou vytrženou z kontextu (jako teď hodně frčí Montessori pedagogika, před lety Waldorfská atd.), zaujímají radikální přístup k TV, pouštění písniček z rádia apod. Přičemž ty "obyčejné" školky ve finále taky nejsou špatné a ten Komenský vlastně taky nebyl nejhorší
Ve výsledku na mě školka v článku zapůsobila jako odkladárna na děti pro boháče (postoj "je nám jedno, v kolik si pro dítě přijdete", "je nám jedno, jestli dítě posnídá"). Rozvíjet děti a dobře se jim věnovat je velice důležité. Dokud se z toho nestane jen dobrý byznys.
Zázvorka — #9 S mými dětmi se ve třech letech dalo diskutovat na dost dobré úrovni. A nebyly samy, s jejich kamarády taky. Často přicházely se zajímavými podněty. Syn se naučil počítat do stovky ve třech letech. Nejprve ho fascinovala čísla tramvají, potom čísla obecně, pak se naučil sčítat, odčítat, násobit, dělit - to tedy až ve čtyřech. Měli jsme mu říkat, že je na to malý? Dcera ve čtyřech letech od bratra pochytila všechny anglické básničky, když se je učil. Nemyslím, že jí to zkrátilo dětství. Děti jsou jako houby, nasají toho z okolí hodně, když samy chtějí. Většinou chtějí, když se jim pro to vytvoří podmínky. Já bych do takové školky dítě dala, kdybych měla malé dítě a měla tolik peněz, abych si těch 32 tisíc za dvě děti mohla dovolit.
Altamora — #15
Skvěle jsi to napsala. Dále - každé dítě je jiné. Starší syn šíleně trpěl ve školce ve svých téměř 6 letech, protože tam musel povinně před školou a mladší ve 2,5 letech brečel, když jsme šli kolem jeslí k paní doktorce (byl nemocný), že tam mezi ty děti nemůže a to nebyl jedináček! Pravda, dnes je starší uzavřenější, méně společenský a mladší má okolo sebe hafo kamarádů a nevydrží bez snad ani den - ukecaný je víc, než já a to je co říct! 
Dana Svobodová — #6 Tak to skutečně není jen pro ty, které se vozí pouze v mercedesu, proto jsou ty děti zřejmě dost normální a byly vděčné i za "normální" dáreček.
wich — #11 Myslím, že to není v tom, že dělají z malých dětí starší. Děti jsou přirozeně zvídavé a chtějí se naučit spoustu nových věcí. Je třeba jim poskytnout prostor. Pokud si matka jako cíl stanoví dokonale uklizený byt a svoje ploché břicho, pak má méně času a nervů na odpovídání na otázky a vymýšlení aktivit vhodných pro dítě, a dítě se rozvíjí pomaleji. Dalším faktorem v rozvoji je i to, co dítě odkouká od okolí, tedy i od ostatních dětí. Je-li zavřeno doma, má méně podnětů a zase ho to brzdí. Od určitého okamžiku je třeba dítě pustit do světa. Dva roky jsou asi málo, ale čtyři mi připadá moc. Je to ale kus od kusu, lidé jsou různí, tedy i děti jsou různé.
Dana Svobodová — #12 Chápu, že je to formou hry, ale i tak mám na to jiný názor
maje — #10 Jak vysokou mají výplatu učitelky,mi Milena Radová nechtěla prozradit. Je to interní záležitost a já to respektuji. Ale prozradila mi, že mají rozhodně vyšší plat, než učitělky ve státních školkách.
Zázvorka — #9 To není učení, jak si představujete. Je to formou hry a děti to baví. Jsou přirozeně soutěživé.
Jasně, dělejte z tříletých čtyřleté, z pětiletých šestileté... Ale pak se nedivte, že máte děti s ADHD, poruchami učení, netrpělivé, nervózní...