Na to, co se píše na přední straně obalu, nelze spoléhat. Některé obaly totiž trochu klamou tělem. Tváří se, že jejich obsah je čistá příroda, ale ve skutečnosti není. Abyste měla jistotu, že si pořizujete opravdu přírodní kosmetiku, je třeba výrobek trošku blíže prozkoumat. Poradíme vám, na co se zaměřit.

Jedním ze zásadních problémů, který komplikuje situaci, je skutečnost, že specifika přírodní kosmetiky nejsou stanovená zákonem. To v praxi znamená, že pokud se výrobce rozhodne dát převážně syntetickému produktu nálepku přírodní, může. Většina ingrediencí je navíc na obale pod latinskými názvy, takže je obtížnější se v nich vyznat.

Každý krok se počítá

Ve světe přírodní kosmetiky vám nicméně s orientací pomohou certifikáty. Podmínky pro jejich udělení se ovšem v závislosti na druhu certifikátu i země, která ho vydává, liší. Každá certifikace se tak řídí jinými pravidly a některé dovolují 0 až 30 % syntetických látek ve složení. Navíc produkt může získat certifikát potvrzující jeho přírodnost i v případě, že k jeho výroby byly použity sice původně přírodní, ale následně chemicky upravené látky.

Tím vznikají sloučeniny, které toho s přírodou moc společného nemají. Také ovšem platí, že ne všechny látky vyrobené chemicky, musí našemu tělu škodit. Některé certifikáty získávají buď celé značky, nebo jednotlivé výrobky. Ovšem každý krok směrem ke kosmetice, která je šetrnější k pleti i k přírodě, se počítá.

Certifikáty, které můžete například vidět na přírodní kosmetice:

EcoCert ECO mohou získat produkty, které obsahují 95 % látek přírodního původu, 5 % všech musí mít navíc ekologický původ.

EcoCert BIO je přísnější. Označuje produkty, které z 95 % pocházejí z přírodních surovin, 10 % všech musí mít ekologický původ.

  • Značky s certifikáty EcoCert: Urtekram, Natura Siberica

Český certifikát CPK klade důraz na to, aby byly používány přírodní suroviny. Výrobek nesmí obsahovat syntetické sloučeniny a látky škodlivé lidskému zdraví. Zakázané jsou také geneticky modifikované složky, ropné deriváty, syntetické vonné látky, chemické konzervační látky, umělá barviva, chemické UV filtry a látky živočišného původu, jejichž získání zahrnuje smrt zvířete (výjimku tedy tvoří látky jako lanolin, med nebo mléko). Výrobky nesmí být testovány na zvířatech.

CPK BIO se liší tím, že minimálně 20 % surovin musí být v bio kvalitě.

  • Značky s certifikáty CPK: Saloos, Nobilis Tilia, Botanicus

Hlavní podmínkou certifikátu COSMEBIO je, že musí obsahovat minimálně 95 % složek přírodního původu. Produkty dále nesmí obsahovat ropné deriváty (paraffinum liquidum, silikony, PEG deriváty), syntetické konzervanty (parabeny), geneticky modifikované suroviny, syntetická barviva a parfemace a produkty nesmí být vyráběny způsobem, který by byl nešetrný k přírodě.

  • Značky s certifikáty COSMEBIO: Zao, Coslys

Produkty s certifikátem NATRUE musí být nejméně ze 75 % přírodní. Certifikace povoluje některé konzervační látky a barviva.

  • Značky certifikátem NATRUE: Weleda, Dr. Hauschka, Lavera, Lagoona

Podle certifikace Soil Association musí přírodní kosmetika obsahovat 95 % přírodních ingrediencí a minimálně 70% podíl složek ekologického původu. Standard SOIL ASSOCIATION povoluje rovněž některé konzervanty a rovněž ingredience, jejichž určité součásti pocházející z ropy.

  • Značky s certifikátem Soil Association: Organic Planet, Ecover

Certifikátem přírodní kosmetiky je také BDIH. Výrobky s ním nesmí obsahovat ropné produkty (vazelína, parafín), syntetické parfémy a barviva a chemické konzervanty.

  • Značky s certifikátem BDIH: Weleda, Dr. Hauschka, Lavera, Lagoona, Sante

Jedním z vůbec nejpřísnějších certifikátů je DEMETER. Kritériem je nejen 100% obsah přírodních surovin z ekologického zemědělství, ale i splnění zásad biodynamického zemědělství. Každá rostlina se sklízí v době jejího přirozeného vegetačního období, kdy obsahuje nejvíc účinných látek. Nevýhodou této certifikace je vyšší cena, která je ale pochopitelná.

  • Značky s certifikátem Demeter: Martina Gebhardt, dieNikolai

Podle mini průzkumu v našem okolí, existují značky, o kterých se někteří lidé domnívají, že jsou přírodní, i když nejsou. Mezi časté omyly patří značky Yves Rocher, Lush, Bione či Bioderma. Ovšem mohou mít některé produkty, které jsou více přírodnější než jiné. 

Čtěte také:

Reklama