Sešly jsme se proto s odbornou lektorkou celorepublikového vzdělávacího programu Zdravá 5 Jitkou Pokornou, se kterou jsme navštívily hypermarket Albert. Ve zrekonstruovaném obchodu v Nových Butovicích nalezneme úplně vše od čerstvé zeleniny po bezobalové fazole na váhu. Ptáte se, jak souvisí fazole se svačinkami? Velmi úzce!

Ovoce a zelenina
Co se týče ovoce a zeleniny, vždy apelujeme na sezónnost. To znamená, že v listopadu není úplně nejlepší kupovat si jahody. Nebudou dobře chutnat, ale hlavně nebudou mít ani potřebné vitamíny. Jednou za čas se však nic nestane, třeba když pečeme dort. Jinak doporučujeme dětem dávat naše česká jablka, která jsou nabitá vitamíny. Mamince potom v orientaci například v Albertu pomohou nálepky s nápisem „Česká chuť“. Školák by měl dostat vždy jen tolik ovoce a zeleniny, kolik se se mu vejde do dlaně, což by mělo být zhruba 200 – 300 g za den. Zbytek vitamínů tělo stejně vyloučí. Navíc ovoce obsahuje hodně cukru a může se z něj při nedostatku pohybu tloustnout.

  • Zelí
    Vitamín C nejlépe do těla dodáme zelím. Zvláště v zimních měsících je pro děti potřeba, a tak je dobré umět ho propašovat do svačiny. Je jasné, že většina dětí ho moc nemusí. Když si na něj však zvykne, bude ho samo vyžadovat. Důležité je hlídat si obsah soli. Obecně my Češi velmi solíme. Když zelí propláchnete pod studenou vodou, přebytečné soli ho zbavíte, a navíc nebude tak kyselé. „Dětem ho dávám v malých hezkých skleničkách místo jablka,“ říká Jitka Pokorná.

Pečivo
Dnes si bez problémů můžete upéct domácí chléb. Například v Albertu mají široký sortiment mouk, od klasické pšeničné, přes žitnou, pohankovou, ale i rýžovou a kukuřičnou, až třeba po netradiční čirokovou. U dětí do deseti let však doporučujeme více bílé pečivo. Momentálně je trend mít všechno celozrnné, ale celozrnná mouka je hodně bohatá na vlákninu a dětský organismus do deseti let takové množství vlákniny neumí vstřebat.

Ořechy
Stejně jako dětem dáváme zelí nebo řepu, tak chceme, aby jedly i ořechy. S těmi není po chuťové stránce takový problém a mají je rády téměř všechny děti. Jsou skvělou kompenzací za ryby, které dětem často nechutnají. Ryby obsahují omega-3 a omega-6 mastné kyseliny a ořechy obsahují podobné, i když chemicky ne zcela stejné. Všichni víme, že ořechy jsou dobré na mozek a paměť. Nejlepší jsou ty nesolené, třeba obyčejné vlašské. Platí u nich opět pravidlo jedné dlaně, abychom nezatěžovaly dětem ledviny.

Luštěniny
Luštěniny jsou u dětí dost opomíjená kategorie stravy. Ve školních jídelnách jsou sice povinné jednou týdně, ale podle Jitky Pokorné by je děti mohly jíst klidně dvakrát nebo třikrát. Inspirovat bychom se měly mexickou kuchyní. Různé druhy luštěnin můžeme dětem připravit třeba do tortill se zeleninou.

Mléčné výrobky a sýry
V Albertu mají také Nature´s Promise výrobky, které jsou bezlaktózové. Nejsou však pro děti, které jsou alergické na mléko, ale pouze na mléčný cukr. Obecně jsou mléčné výrobky dobré, a to nejen na kosti. Vápník pomáhá i svalovému vláknu. Skvělé jsou jogurty, ale jen ty bílé. Pokud dítě nechce jíst jen bílý jogurt, můžeme mu ho osladit třeba medem, agávovým sirupem či marmeládou.
Když mléko, tak raději zakysané, protože všechny zakysané výrobky podporují dobrou činnost střev, což se o mléku říci nedá. Ale pozor! Mléko není nápoj, je to potravina, takže dítě stejně musí dostat lahev s vodou.
Dnes se například zlepšily i tavené sýry, které už se nemusíme bát dítěti namazat na chleba jako svačinu. Nebo můžete dát dítěti sníst kelímek cottage sýru či mu do krabičky nakrájet rajčata s mozzarellou.

Uzeniny
Pokud uzeniny, tak jedině šunka a nezapomeňte se dívat na to, kolik má procent masa. Rozhodně ji nekupujte jen podle názvu. „Dívejte se vždy na obsah masa. Dobrá šunka by měla mít minimálně 90 % masa a více,“ dodává Jitka Pokorná.

Dobré rady na závěr:

  • Nevzdávat ochutnávání. Jsou věci, které dětem obecně nechutnají, ale pro jejich tělo jsou prospěné. Zkoušejte to jednou za měsíc v různých podobách. Může to trvat delší dobu, ale určitě se to jednou zlomí. Navíc je strašně důležité, aby děti viděly, že se všechny potraviny v rodině jedí. Ve chvíli, kdy dítě vidí, že maminka nejí rajčata, nebude je jíst také. Jděte proto svým dětem příkladem!
  • Dítě, které sportuje, by mělo jíst vlákninu až po sportu, to znamená klidně i večer. Před sportem by mělo mít naopak rychlé cukry, aby mělo energii.
  • Ideální svačina kombinuje sacharidy (tortilla), bílkoviny (fazole, kvalitní sýr či šunka), vlákninu (zelenina), vitamíny (ovoce).

Reklama