da52550752ada-obrazek.jpg
Foto: Shutterstock

Za zajištění zdravotní péče je zodpovědná vaše zdravotní pojišťovna. Zodpovídá za její místní dostupnost. To znamená, že svým pojištěncům musí zajistit ošetřujícího lékaře v rozumné dojezdové vzdálenosti, když už ne přímo v místě jeho bydliště. Podle nařízení vlády č. 307/2012 Sb. by neměla být taková dojezdová doba k všeobecnému praktickému lékaři, pediatrovi, zubnímu lékaři či gynekologovi delší než 35 minut jízdy autem.

Pojišťovna je zároveň odpovědná i za časovou dostupnost vyšetření. „Časovou dostupností se rozumí maximální doba, do kdy musí být pojištěnci poskytnuty plánované hrazené služby. Pojištěnec by tak neměl čekat na náhradu kyčelního či kolenního kloubu déle než 52 týdnů, vyšetření magnetickou rezonancí mu musí být poskytnuto během 5 týdnů a na endoskopické vyšetření by neměl čekat déle než 4 týdny,“ uvádí Ministerstvo zdravotnictví ČR na Portále pro pacienty a pacientské organizace.

Pokud se tedy nechcete pídit po lékaři na vlastní pěst, nebo se vám nedaří časově i místně dostupnou zdravotní péči sehnat, můžete se s žádostí o pomoc obrátit právě na svou zdravotní pojišťovnu. Ať už emailem, telefonicky nebo osobně. „Má povinnost zdravotní službu, která bude splňovat limity místní a časové dostupnosti a zároveň bude hrazena z veřejného zdravotního pojištění, zajistit,“ uvádí ministerstvo a na svém Národním zdravotnickém informačním portálu navíc podotýká: „Uvědomte si, že právě vaší zdravotní pojišťovně posíláte peníze na svou zdravotní péči, proto ji v případě potřeby neváhejte kontaktovat.“

Zdravotní pojišťovny také mají na svých webových stránkách seznamy smluvních poskytovatelů zdravotní péče. Kompletní seznam lékařů pak najdete na stránkách Národního registru poskytovatelů zdravotních služeb.

Pokud vás zdravotní pojišťovnou doporučený lékař odmítne, měl by vám toto odmítnutí dát písemně spolu s jeho odůvodněním. Lékař totiž může odmítnout registrovat nového pacienta pouze ze tří důvodů.

  • Pacient není registrován u zdravotní pojišťovny, se kterou má smlouvu.
  • Není pro specifické potřeby pacienta vybaven (například zubař).
  • Přijetím nového pacienta do péče by bylo překročeno jeho únosné pracovní zatížení (má plný stav).

Zároveň se ale může stát, že údaje pojišťovny o lékaři nejsou v momentě vaší návštěvy právě aktuální. „Kapacity lékařů jsou vyhodnocovány na základě aktuálně dostupných dat o registracích, které byly nahlášeny VZP, přičemž data jsou zpracována se zpožděním. Situace se tedy může u poskytovatele lišit. I když má tedy poskytovatel uvedeno, že disponuje volnou kapacitou, nemusí to znamenat možnost automatické registrace k poskytovateli,“ upozorňuje pojištěnce například Všeobecná zdravotní pojišťovna.

Co když zdravotní pojišťovna nepomůže?

Může se stát, že vám zdravotní pojišťovna z nějakého důvodu s hledáním registrujícího lékaře nepomůže. Pak je namístě podat Stížnost na nedostupnost zdravotní péče přímo Ministerstvu zdravotnictví prostřednictvím speciálního formuláře (Nedostupná péče) na jejím webu.

Zdroj informací: Národní zdravotnický informační portál Ministerstva zdravotnictví ČR, Národní registr poskytovatelů zdravotních služeb, Ministerstvo zdravotnictví ČR – Nedostupná péče, Ministerstvo zdravotnictví ČR - Portál pro pacienty a pacientské organizace, Všeobecná zdravotní pojišťovna