619cb3e266915cl.jpg
Foto: Shutterstock

Snaha usnout může vyústit v začarovaný kruh nespavosti. Čím víc se totiž člověk soustředí na to, aby se ukolébal ke spánku, tím méně je obvykle uvolněný, a tím více úzkosti prožívá.

Technika paradoxního záměru spočívá v tom, že člověk do postele ulehá se snahou neusnout. Do této techniky ovšem nepatří metody jako snaha unavit se čtením knihy nebo to, že člověk vstane a jde se věnovat nějaké činnosti, dokud nepocítí únavu. Při paradoxním záměru stačí ležet v posteli s otevřenýma očima a v myšlenkách se vzdát cíle usnout. Naopak je vhodné si říkat, že zůstanete ještě chvíli vzhůru. Tlak na výkon poleví, mozek by se měl pomalu naprogramovat na relaxační fázi a tenze by měla ustoupit.

Spánková odbornice Katharina Lederle pro magazín Glamour uvedla, jak je možné techniku paradoxního záměru trénovat:

Nejprve by se měl člověk zeptat sám sebe, co dělají dobří spáči pro dobrý spánek. Odpověď většinou je, že nic. Vůbec totiž o spánku nepřemýšlejí a prostě se mu oddávají.

Dále je důležité přijmout za své, že nemáte žádná očekávání.

Také je vhodné zavést si spánkový režim a chodit do postele každý den zhruba ve stejnou dobu.

Ulehejte s otevřenýma očima a stanovte si záměr zůstat ještě nějakou dobu vzhůru, do ničeho se ale nenuťte. Vyhněte se všem stimulačním činnostem, jako je třeba sledování televize nebo poslouchání rádia. Jen si tak klidně ležte a záhy byste se měli cítit klidněji a uvolněněji, což je důležité pro kvalitní spánek.

Zdroje: Psychiatrie pro praxi (Léčba chronické nespavosti), Glamour

Reklama