Jaká je budoucnost automobilového průmyslu? Zajímá vás, jakým směrem se vydává výroba aut a na jaký pohon budeme v budoucnu jezdit? Na naše otázky odpovídal Arnošt Barna, generální ředitel Kia Czech, děkujeme mu za jeho odpovědi.

kia2.jpg

Evropská komise navrhla pro rok 2035 konec spalovacích motorů. Bude na takovou změnu podle vás automobilový průmysl i společnost připravena?
Automobilový průmysl se na tuto změnu připravuje už několik let, některé automobilky situaci nepodcenily a vyvíjí alternativní pohony již dlouhou řádku let. My jsme například na evropský trh již v roce 2014 uvedli první model s čistě elektrickým pohonem, Kia Soul EV, a k tomu ještě paletu dalších modelů na alternativní pohon, jako například hybridní a plug-in hybridní crossover Niro nebo plug-in hybridní manažerský sedan Optima.

Podle rozhodnutí Evropské komise mají v roce 2035 spalovací motory skončit úplně. Během následujících 14 let se podle mého názoru bude postupně prodávat méně a méně vozidel na spalovací pohon a nahrazovat je budou modely s alternativním pohonem a to především bateriové elektromobily. Do budoucna ještě v delším horizontu se pak budou více prosazovat i jiné alternativní pohony jako například vodíkové palivové články případně jiné technologie.

Většina společnosti zatím ještě tento mezník nezaznamenala. Informace o zákazu prodeje vozidel na konvenční pohon se začíná v médiích řešit až poslední týdny. Společnost se na tuto změnu bude muset do té doby adaptovat.

Budou elektromobily v Evropě levnější než teď?
Dle mého názoru se bude spíše projevovat růst cen vozů se spalovacím motorem z důvodu zavádění různých systémů a technologií vedoucích ke snižování emisí, zvyšování jejich bezpečnosti a zavádění prvků autonomního řízení. Elektromobily budou za stejnou cenu postupně nabízet delší dojezd a rychlejší dobíjení díky stále dokonalejším bateriím s vyšší kapacitou, delším dojezdem a rychlejším dobíjením. Teprve později, až výroba elektromobilů dosáhne skutečně masového měřítka, se začne projevovat úspora z množství a jejich cena se může postupně snižovat.

Odhaduji, že v horizontu zhruba 10 let tak budou spalovací a bateriové vozy cenově vyrovnané, protože vozy se spalovacím pohonem mezitím zdraží a elektromobily se budou prodávat za stejnou či nižší cenu.

Ke skutečné změně v chování zákazníků a jejich rostoucí preferenci k elektromobilům může dopomoci jedině výrazná státní podpora na pořízení vozu s alternativním pohonem.

Jak se na tuto dobu připravuje Kia?
Kia deklarovala svoji připravenost a odhodlání uvádět na světové trhy moderní elektrifikované automobily již na začátku roku 2020 strategickým Plánem S. Do roku 2026 máme v úmyslu na trh uvést 11 plně elektrických modelů včetně prvního elektrického modelu nejnovější generace, modelu EV6, který se na českém trhu objeví v říjnu letošního roku. EV6 je stejně jako další připravované elektromobily značky Kia postaven na modulární platformě e-GMP, která umožňuje dobíjet akumulátor superrychlým dobíjením napětím 800 V, díky čemuž se EV6 zvládne dobít z 10 na 80 % za 18 minut a dojezd prodloužit o 100 km za 5 minut.

Naše modely postavené na platformě e-GMP umožní zákazníkům využít vnitřní prostor automobilu bez tradičních omezení, protože vůz je uvnitř velmi prostorný díky akumulátoru zabudovanému v podlaze vozu. Elektromotory zabírají méně prostoru než tradiční spalovací motor a proto je vnitřní prostor využit lépe než u klasického spalovacího motoru. Modulární platforma dále umožňuje bez omezení řešit i vnější design automobilu. Automobily značky Kia nové generace budou uspokojovat různorodé potřeby zákazníků a tím nemyslíme jen soukromé uživatele, ale pamatujeme i na firmy, které budou v budoucnu vyhledávat specializované užitkové vozy, které budou díky elektrickému pohonu a platformě e-GMP designově šité na míru různorodým účelům. Tyto vozy nazýváme PBV (zkr. Purpose Built Vehicles).

Za jak dlouho přijde doba, kdy po celém světě budou jezdit pouze elektromobily? Přijde vůbec?
Myslím, že v Evropě je budoucnost plně elektrická, nicméně se neodvážím predikovat, kdy přesně k tomu dojde. Evropa je hustě zalidněný kontinent, který je protkán hustou silniční sítí a celé evropské území je velmi dobře zasíťováno elektrickou energií. V Evropě je tedy možné přejít na elektromobilitu při dalších budoucích investicích do dobíjecí infrastruktury poměrně snadno. Nicméně na ostatních kontinentech, zvláště v hůře přístupných oblastech, kde není elektrická síť vybudována a ani v dohledné době nebude, tam se bez spalovacích vozidel člověk neobjede ani v budoucnu – jedná se především o africký kontinent, asijský kontinent, ale platí to i pro Jižní Ameriku.

Ovlivní podle vás rozhodnutí Evropské komise nějakým způsobem emise v globálním měřítku? Není Evropa přece jen opravdu velmi malé procento oproti světu?

613f12a29819eblobid0.jpgPosuzujeme-li toto rozhodnutí Evropské komise v globálním měřítku, tak je dopad na světové emise z evropského automobilového provozu opravdu nevýznamný. Pokud ale vezmeme v úvahu i další plány na snížení emisí z letecké přepravy, lodní dopravy, průmyslu, výroby elektrické energie a uvědomíme si, že podobné záměry mají i vlády v ostatních světových regionech včetně Spojených států amerických a Číny, tak celkový efekt na světové emise je pak samozřejmě značný.

Automobily na spalovací pohon budou přece jen v tu dobu ještě v oběhu, budou stále fungovat autorizované servisy?
Role autorizovaných servisů se ani v následujících letech nesníží. Máte pravdu, že i kolem roku 2035 bude v Evropě stále jezdit velké množství vozů na spalovací pohon. Tyto vozy budou servis i nadále potřebovat, proto i autorizovaná síť servisů bude zákazníkům stále sloužit. Koneckonců pravidelný servis potřebují i vozy s elektrickým pohonem. Musíme si uvědomit, že servis automobilů nesouvisí jen s pohonnou jednotkou, ale i s podvozkovou skupinou, opravami karosářských dílů, světlometů, brzd, kontrolou systému klimatizace, revizí bezpečnostních systémů a v čím dál větší míře to bude i péče o konektivitu, autonomní řízení, infotainment a nabídka placených služeb, protože pro zajištění bezpečnosti silničního provozu bude i nadále vyžadována údržba automobilů a kontrola plnění všech ekologických a bezpečnostních předpisů.

Je elektromobilita jedním krokem a druhým rozvoj car sharingu? Nebojíte se, že přestane být běžné vlastnit vůz?
Já vidím elektromobilitu a car sharing jako dva nezávislé trendy v osobní mobilitě. Elektromobilita souvisí s ekologií a snižováním emisí. Car sharing souvisí se životním stylem a měnícími se preferencemi zákazníka v posledních letech. Především mladá generace již nepotřebuje vůz vlastnit a v čím dál větší míře chce vůz jen užívat. Mnoho zákazníků dnes žije a pracuje ve velkých městských aglomeracích a svůj volný čas tráví ve městě i o víkendu. Tito lidé zjišťují, že ve městě je čím dál tím větší problém parkovat a udržovat svůj vůz a proto vyhledávají moderní způsoby mobility. Kromě dlouhodobého a krátkodobého pronájmu se jedná o půjčovnu či car sharing. Tyto moderní způsoby mobility budou postupem času hrát větší roli, ale nemyslím si, že by tento model uspokojil všechny typy zákazníků. Mnoho zákazníků bude stále preferovat soukromé vlastnictví vozu, protože si svým vozem utvoří vztah, nechtějí se o něj s někým cizím dělit a samotné vlastnictví vozu je nijak neomezuje – vůz využívají denně, bydlí mimo město apod.

Jakým směrem se bude posouvat vývoj elektromobilů Kia? Kolik budou mít dojezd baterie během pár let a jak se zrychlí jejich nabití?
První generace našeho elektromobilu Kia Soul EV měla v roce 2014 dojezd 212 km, od té doby všechny naše elektromobily nabídly zákazníkům delší dojezd a rychlejší dobíjení. V současnosti nabízí náš nejoblíbenější elektromobil e-Niro dojezd až 455 km a žhavá novinka EV6, která se na českém trhu objeví na podzim, prodlužuje tento dojezd až na 528 km. Jsem si jist, že další plně bateriové modely, které budeme v následujících letech uvádět, nabídnou ještě delší dojezd a ještě rychlejší dobíjení.

Slyšela jsem, že Kia chce brzy uvést i vozy na vodík. Není spíše právě vodík tou ekologickou cestou, kterou by se měl svět automobilismu ubírat? Za jak dlouho bude možné pořídit si automobil na vodík?
Máte pravdu, že Kia je již dnes připravena na trh uvést vůz s vodíkovým pohonem. Nicméně uvádět tento typ alternativního pohonu na tuzemský trh postrádá smysl, dokud nebude vybudována infrastruktura plnicích stanic, což je role vlády a energetických společností. V tuto chvíli je v České republice v provozu jen jedna neveřejná plnicí stanice na vodík, která navíc ještě ani neumožňuje naplnit nádrž na 100 % kapacity. Rozvoji vodíkové mobility tedy brání chybějící síť plnicích stanic a také vysoká cena vozu s touto technologií. Dá se předpokládat, že z těchto důvodů se vodíková mobilita bude rozšiřovat pomalu a svůj smysl najde nejdříve u nákladní dopravy. Tahače totiž umožňují instalovat velkokapacitní vodíkové nádrže s dlouhým dojezdem a tudíž i řídká infrastruktura umožní provoz nákladní přepravy. Osobní přeprava bude vyžadovat obrovské investice do vodíkové sítě plnicích stanic, a proto si nemyslím, že by vodík do roku 2035 poskytl alternativu k plně bateriovým elektromobilům.

Někteří lidé namítají, že výroba baterií a jejich recyklace není ekologická. Jak tuto problematiku Kia řeší?
Je to problematika, kterou se zabývají všichni světoví výrobci elektromobilů. Kia klade dlouhodobý důraz na svou strategii udržitelnosti ve všech oblastech, tj. od výroby až po ukončení životního cyklu automobilu – v roce 2019 jsme získali certifikaci ISO 50001 za používaný systém hospodaření s energiemi a nedávno jsme požádali i o členství v klimatické iniciativě RE100, jejímž cílem je dosáhnout 100 % dodávek energie z obnovitelných zdrojů. Náš revoluční elektromobil EV6 je také první vůz korejské automobilky, který získal certifikát uhlíkové stopy od mezinárodní organizace Carbon Trust.

kia.jpg

Jak by měl vypadat design elektromobilů v budoucnosti? Myslíte, že se designéři přiblíží vizím z filmů, jako jsou Hvězdné války či Minority report nebo naopak bude vítězit retro design?
Jsem přesvědčen, že designu elektromobilu budoucnosti již odpovídá náš nový model EV6, který kromě revoluční technologie představuje i zcela nové prostorové řešení a tvar karoserie. Máte pravdu, že ve filmech žánru science fiction vozy futuristických tvarů obvykle jezdí a takovou charakteristiku právě model EV6 splňuje. Film Hvězdné války ukazuje především dopravní prostředky, které se pohybují ve vesmíru a značka Kia má v úmyslu během nejbližších pár let představit i elektrické dopravní prostředky pohybující se ve vzduchu. Pro přepravu vzduchem budou dopravní prostředky integrovány do městské dopravní infrastruktury s názvem Urban Air Mobility (UAM), kterou Kia připravuje v partnerství se společností Uber. Naše záměry dokonce sahají i do vesmíru a to díky konceptům Elevate a Tiger, kterými jsme již v roce 2019, respektive 2021 představili futuristickou vizi dopravního prostředku osob a přepravy nákladu na jiných vesmírných tělesech v budoucnu.

I já vzpomínám na film Minority report, který ukázal továrnu na výrobu automobilů v plně automatickém režimu bez lidské obsluhy. My již dnes vyrábíme vozy značky Kia ve slovenském závodu v Žilině s vysokým podílem robotizace. Zcela automatický robotizovaný výrobní proces se při výrobě našich vozů uplatňuje až do okamžiku, kdy je karoserie plně zkompletována, nalakována, lidská síla přichází na řadu až ve fázi kontroly instalace prvků interiéru jako je palubní deska, sedadla a tak dále. I v tomto ohledu se tedy budoucnosti ztvárněné ve filmech již dnes blížíme.

Retro design se zpravidla dostává zpět do bodu zájmu po uplynutí zhruba 20-30 let a tudíž se nedá vyloučit ani to, že elektromobily budoucnosti budou vypadat jako vozidla současnosti.

Lidé (milovníci elektromobility) čím dál tím častěji vyndají z veteránů spalovací motor a vloží do něj baterii. Myslíte, že by to mohla být do budoucna také cesta?

Nemyslím, že by tento směr byl v budoucnu možný. Vozidla musí splňovat čím dál tím náročnější předpisy na bezpečnost silničního provozu. Z toho důvodu si myslím, že nebude možné uvést do provozu vozy staré konstrukce s moderním systémem pohonu. Toto řešení si ale dovedu hypoteticky představit v případě naší nové platformy e-GMP, která v sobě kromě akumulátoru, podvozkové skupiny a elektromotorů sdružuje i systém řízení. Díky tomu tato modulární platforma umožňuje instalaci karoserie různých tvarů a velikostí a proto by k tomu teoreticky bylo možné využít i repliky karoserií veteránů.

Děkujeme za rozhovor, na naše otázky odpovídal Arnošt Barna, generální ředitel Kia Czech
613f12cc7d6c7obrazek.png

Reklama