Chcete-li ulevit vaší páteři a kloubům, stačí dodržovat pár jednoduchých zásad.

Co nese největší vinu?
Jedná se především o zcela běžné záležitosti jako je nevhodně zvolený sport, těžká fyzická práce, špatné sezení, nevhodná obuv nebo postupně narůstající váha. Právě činnosti, které každodenně bezmyšlenkovitě a rutinně vykonáváme, jsou totiž často tím, co nám nejvíce ubližuje, aniž bychom si to uvědomovali.

Jak si uchovat zdravou páteř a klouby?
Chcete-li skoncovat s nepříjemnými problémy postihujícími páteř a klouby, je na čase začít se řídit jednoduchými pravidly předního českého revmatologa profesora MUDr. Milana Adama, DrSc., díky kterým se vaše obtíže zaručeně zlepší:

1/ Nepodceňujte obuv
Vysoké podpatky sice vypadají na noze moc hezky, ale přinášejí s sebou také různá úskalí. Díky nim postava získává vadné držení a navíc tak dochází k přetěžování kloubů, svalů, vazů i chodidel. Ani celodenní nošení sportovní obuvi není příliš vhodné. Ideální je střídat boty podle účelu a dávat přednost širokému podpatku cca 4 cm vysokému.

2/ Hýbejte se
Pokud vám do teď sport nic neříkal, nastává teď ten pravý čas změnit to. U lidí, kteří mají nedostatek pohybu, totiž postupně dochází k ochabnutí svalstva a zkracování vazů i šlach. Důležitá je také volba vhodného sportu, aby nedocházelo k přetěžování pohybového aparátu.

3/ Hlídejte si hmotnost
Není žádnou novinkou, že nadbytečná kila výrazně zatěžují organismus, důsledkem jsou pak bolesti kloubů a páteře. Příliš nízká hmotnost pak způsobuje nedostatečnou tvorbu hormonů a špatný vývoj kostry. Ideální je tedy zlatá střední cesta. S vhodnou hmotností vám poradí specializovaní výživoví poradci.

4/ Seďte správně
Jelikož většina z nás sezením tráví poměrně velkou část dne, je nesmírně důležité hlídat si, zda sedíme správně. Při správném sezení by měla být kolena ohnutá do pravého úhlu a celá plocha zad opřená o opěradlo židle. Pokud sedíte u počítače, dávejte si pozor na to, aby monitor byl rovně před očima. Každé dvě hodiny je pak vhodná 15 minutová pauza na protáhnutí.

5/ Vyvážená strava
Nesmírně důležité je také dodržování správného jídelníčku s dostatkem všech důležitých vitamínů, minerálů a živin. Důležitý je dostatečný příjem vápníku, hořčíku a dalších minerálních látek, které se podílejí na tvorbě kostního minerálu. Bohatým zdrojem vápníku jsou mléko a mléčné výrobky, ale také třeba brokolice a mák. Výhodné je užívání kolagenu ve formě kolagenních peptidů, neboť podporují tvorbu kostního kolagenu, na který se minerální látky v kostech vážou.  Především tehdy, patříte li do rizikové skupiny, jež má v rodinné anamnéze problémy s kostmi a klouby, a rovněž v počátečním stadiu léčby osteopenie, resp. osteoporózy. V pokročilejších stadiích léčby pohybového aparátu by tyto přípravky měly být součástí komplexní terapie, neboť zajišťují správnou výživu a regeneraci poškozených tkání kloubů a páteře. Vhodné je užívání potravinových doplňků, které podporují a zvyšují tvorbu kloubního kolagenu. Ten je nezbytně důležitý pro pevnost chrupavek, meziobratlových plotének a kloubních tkání. K podpoře přirozené regenerace a komplexní posílení pohybového aparátu je vhodný např. Calcidrink a Geladrink Forte.

6/ Nezapomínejte pít
Důležité je nezapomínat ani na doplňování tekutin. 70% našich těl tvoří voda, která je nesmírně důležitá pro chrupavky a meziobratlové ploténky. Denně se doporučuje vypít cca 0,03 l vody na 1 kg hmotnosti.

7/  Zdravý spánek
Spánek je třeba si naplno užít, aby duše načerpala ve spánku energii, kterou ve dne vyživuje tělo. Proto je důležitá kvalitní matrace a pod hlavu malý plochý polštářek nebo polštářek pod krk, třeba naplněný pohankovými slupkami. Při spánku je důležité, aby měla páteř oporu i v místě krčního prohnutí.

Pokud už záda bolí
V počátcích není vhodná samoléčba, důležitá je konzultace s lékařem. Vhodná je farmakoterapie, fyzioterapie a rehabilitace k odstranění bloků, vhodné a pravidelné léčebné cvičení, psychoterapie a podpůrná specifická výživa měkkých i tvrdých tkání páteře. Vhodné jsou doplňky stravy vyživující obratle, meziobratlové ploténky a chrupavky a tlumící zánětlivé procesy v kloubech páteře.

Reklama