ha1.jpg
Foto: Shutterstock

Vlasy jsou korunou krásy každé ženy a řady mužů. Ti to ale v souvislosti s vlasovou pokrývkou mají jednodušší, protože holá hlava jim může i slušet a je-li mužská tvář navíc doplněna třeba pěstěným plnovousem či bradkou, jde často o velmi vydařený sexy „look“. My ženy jsme v tomto směru ve značné nevýhodě, protože žádné vlasy sluší opravdu jen málokteré představitelce něžného pohlaví.

Někdo šediví víc, jiný méně

Podobně jako celé naše tělo stárnou i vlasy. Nic naplat, přibývající roky si vybírají svou daň, jejíž intenzita ale souvisí s řadou dalších faktorů. Pokud by tomu bylo naopak, přesněji řečeno šedivění a celková proměna vlasové struktury by souvisela výhradně s věkem, byli bychom šediví a bělovlasí od určité doby všichni stejně. A to nejsme. Proč?

Barevnost vlasů (ale také barvu očí a odstín pokožky) ovlivňuje pigment nazývaný melanin. Šedivění způsobuje jeho ubývání a následná ztráta, resp. snížení až zastavení produkce pigmentu ve vlasové cibulce. Rozdíl mezi šedým a bílým vlasem je ten, že šedivý stále obsahuje jisté zbytkové množství melaninu, bílý nikoli.

Nejen přibývající roky hrají svou roli

Šedivění vlasů obvykle bývá spojováno se stářím. Věk samozřejmě svou roli hraje, ale zdaleka nejenom. Ke slovu se v této souvislosti dostává i genetika, pohlaví, životní styl, míra stresu, a dokonce i rasa. Podíváte-li se na své rodiče a vybavíte si, kdy přibližně začali šedivět, existuje vysoký předpoklad, že na tom budete podobně. Dále platí, že v průměru začínají dříve šedivět muži než ženy, a také to, že díky většímu úbytku melanocytů (pigmentových buněk) v důsledku působení volných radikálů a ultrafialového záření (například v souvislosti s kouřením a slunečním svitem) šedivíme dříve než je nutné. Jako první pak začínají šedivět běloši, následují Asiaté a jako poslední černoši. Paseku v tomto směru může nadělat i špatná výživa (především nedostatek některých vitaminů řady B, chybějící vitamin C, E, biotin a další). V neposlední řadě může předčasné šedivění vlasů způsobit i dlouhodobý stres či konkrétní velmi silný stresor (například úmrtí v rodině nebo rozvod).

ha2.jpg
Foto: Shutterstock

Studie z roku 2013 zjistila, že kuřáci v průměru šedivějí o tři roky dříve než nekuřáci. Vědci se domnívají, že kouření způsobuje chemické změny, které poškozují tělesné buňky produkující melanin.

Úplnou výjimkou nejsou ani teenageři

Také závažné choroby (autoimunitní onemocnění, hormonální poruchy, rakovina) mohou způsobit předčasné šedivění vlasů a není výjimkou, že například po prodělané chemoterapii, ztrátě a následném obnovení vlasového porostu bude mít vaše kštice i jiný odstín. První šediny se mohou objevit už mezi 30. a 40. rokem věku, výjimečně se však můžete setkat s případy šedivějících teenagerů nebo velmi mladých lidí.

Existují dva druhy pigmentu, přičemž ve vlasech jsou obsaženy oba v určité kombinaci:

  • Eumelanin, který u člověka převažuje. Pohlcuje více světla a způsobuje hnědé a černé odstíny; čím více tohoto pigmentu vlas obsahuje, tím sytější a tmavší je jeho barva.
  • Feomelanin, který více odráží světlo a v souvislosti s vlasy je zodpovědný za velmi světlé, blond, zrzavé a načervenalé barevné odstíny.

Pomoc přírodní cestou má smysl

Proti šedivění se dá do určité míry bojovat, úspěchy ale bývají spíše dílčí. Vynecháme-li klasiku ve formě barvení, různé spreje, vlasové řasenky či pudry, které šedivění nezastaví, ale zamaskují, existují i potraviny, které proces alespoň zpomalí. Zkusit můžete například:

ha3.jpg
Foto: Shutterstock

Kari listy – díky unikátnímu složení a vysokému obsahu vitaminu B mohou mít vliv na kvalitu a udržení barvy vlasů; v lidové medicíně se využívají po staletí.

Listová zelenina – je skvělá pro ledasco a díky vysokému obsahu vitaminů řady B udělá dobře i vlasům.

Potraviny bohaté na měď – její nízká hladina může vést k předčasnému šedivění, jak potvrdila například studie z roku 2012. Dobrými zdroji jsou například hovězí játra, čočka, vlašské ořechy, mandle, hořká čokoláda a chřest.

Potraviny bohaté na omega 3 a 6 mastné kyseliny – jsou téměř ikonické a hojně doporučované, přičemž důvodů je hned několik; jedním z nich je i to, že i ony udržují vlasy v kondici, jsou silné, pevné a dlouho fit. Dobrým zdrojem jsou tučné ryby, chia semínka, avokádo, vejce a další.

Dýňový olej – pravidelné masírování vlasové pokožky dýňovým olejem může zabránit předčasnému šedivění vlasů.

Máte-li tmavé vlasy, zkuste kúru z černého čaje. Výluh z něj způsobí, že vlasy budou přirozeně tmavší, lesklejší a jemnější. 3 až 5 čajových sáčků zalijte cca 500 ml vroucí vody, ochlaďte a opláchněte jimi ještě mokré, umyté vlasy. Čaj můžete smíchat také s kondicionérem, nechat cca hodinu působit a až poté opláchnout.

Čtěte také:

Zdroje: health.clevelandclinic.orgmedicalnewstoday.comgreatist.com/health