Zkušeností z různých oborů má Jana Havrdová požehnaně. Po studiích práv nastartovala úspěšnou kariéru ve sportovním odvětví, získala titul mistryně světa ve fitness step, profesionálně vedla významné organizace sportovního aerobiku a fitness, ale také téměř dvacet let moderovala oblíbený pořad Sama doma. V loňském roce navíc přijala novou pracovní výzvu, a to v roli viceprezidentky Hospodářské komory ČR, s cílem podporovat diverzitu a narovnávat genderové nerovnosti v byznysovém prostředí. „Podnikání je mnohdy ideální příležitostní ke skloubení rodinného a profesního života,“ říká Havrdová a odhaluje, jaké změny se chystají na půdě komory.
Jak je to vlastně s podnikatelkami v Čechách – je naše podnikatelská scéna vyvážená?
Podle statistického úřadu je žen podnikatelek v porovnání s muži méně, nicméně dobrá zpráva je, že jejich počet v posledních letech stoupá. Tak například zatímco mezi lety 2010 až 2017 přibylo více než 43 tisíc podnikatelek, podnikatelů naopak 15 tisíc ubylo.
Co u nás nejčastěji vede ženy k nastartování vlastní podnikatelské dráhy?
Důvodů je celá řada. Ženy do podnikání vstupují, aby získaly nezávislost, na druhou stranu pro mnohé z nich je podnikání vedlejším příjmem a tedy formou přivýdělku, který jim umožňuje vylepšit rodinný rozpočet. Jiné ženy například podnikají i během rodičovské dovolené, tady ale často naráží na nedostatečnou dostupnost předškolní péče. Právě na to se snažíme upozorňovat i my v rámci Hospodářské komory. Doporučujeme vládě zlepšit dostupnost mateřských školek, čímž by bylo maminkám umožněno pohodlnější zapojení do pracovního procesu nebo podnikání. Je ovšem také třeba zatraktivnit práci na dohodu a zkrácený úvazek.
Co vnímáte jako hlavní problém, který může ženy odradit od realizace snu o vlastním byznysu?
Podnikání vyžaduje dobrý nápad, vysokou míru odvahy investovat, schopnosti plánovat, realizovat od začátku první krůčky a samozřejmě dovednost orientovat se nejen ve vybraném oboru jako takovém, ale i v obecném podnikatelském prostředí a jeho pravidlech. Ženy mají často dobré nápady, ale nemají odvahu, a navíc v kombinaci s péčí o rodinu potřebují podporu okolí. Často také podléhají stereotypům spojeným se společenskými rolemi – například mohu být dobrou mámou, když chci i pracovat a mít vlastní projekty či přímo podnikání?
Mají naopak tváří v tvář těmto překážkám ženy v podnikání nějaké výhody?
Výhodou žen je rychlost, flexibilita, emoční vyspělost, adaptace na měnící se podmínky. Ženy mají často jiné, strategičtějsí a udržitelnější vidění světa, jsou zaměřené na spolupráci vedoucí k jasnému výsledku, umí jinak číst náladu v týmu a včas předcházet konfliktním situacím. Také je důležité vnímat ženské pojetí pracovního času, tedy pokud má žena možnost tři hodiny pracovat bez malého dítěte na ruce, udělá často násobek toho, co by jinak ona sama, nebo kdokoliv jiný dělal bez časového presu celý den.
Co je nutné udělat, aby bylo podnikatelské a pracovní prostředí k ženám více přívětivé?
V první řadě je třeba změnit společenský stereotyp klasického dělení rolí v péči o rodinu. Akceptovatelných modelů je mnoho a každý pár, rodina má legitimní možnost volby. Model „táta pracuje a máma se stará“ jako jediný správný je již přežitý. Sama jsem vždy měla velkou podporu rodiny, zejména maminky a manžela, kteří se do péče o děti zapojovali.
Neméně důležitá je ale také nabídka celoživotního vzdělávání, která umožní ženám i mužům reagovat na změny, jež přirozeně nastávají v rodinném i profesním životě. Zvlášť u rodičů, kteří se starají o malé děti – což jsou u nás stále hlavně ženy – je skvělé mít možnost se vzdělávat. To by však mělo být propojeno s možností nechat své dítě po tuto dobu pohlídat. Ve výsledku to samé platí i u pracovního procesu. Aby se ženy mohly zapojit, nebo kariéru kvůli mateřství přerušit co nejméně, potřebují pomoc s hlídáním a vzděláváním malých dětí. Problematika je to velmi široká. Naštěstí už i u nás začínáme vidět spoustu hezkých příkladů, že to jde.
Se vzděláváním souvisí i speciální program Women in Tech, jehož vyhlášení proběhlo koncem roku na půdě Hospodářské komory. Čím přesně se zabývá?
Women in Tech je celoroční program ve spolupráci se společností Huawei, jehož cílem je podpořit ženy v podnikání s přesahem do technologických odvětví. Za sebou už máme dva úspěšné ročníky. Součástí programu je celá řada workshopů, mentoring a další vzdělávací akce, které pomáhají účastnicím rozvrhnout i nastartovat jejich vlastní projekt. Podnikání je mnohdy ideální příležitostní ke skloubení rodinného a profesního života. Ženy k tomu potřebují řadu dovedností, které je ve Women in Tech naučíme a zároveň prostřednictvím mentoringu cílíme na podporu individuálních potřeb každé účastnice.
Podporu ženám nabídne i platforma Women4Business, kterou Hospodářská komora představila teprve nedávno. Čemu se v rámci ní hodláte věnovat?
Cílem platformy Women4Business je podpořit ženy nejen v podnikání, ale také v jejich kariérním růstu a možnostech uplatnění. Součástí této platformy tak budou stávající aktivity, jako například třetí ročník Women in Tech, ale navzdory názvu chceme více zapojit i muže. Chceme ukázat, že stejně jako spolu odpradávna fungují na partnerském principu muži a ženy v rodinách, mohou tak stejně fungovat i v práci. Říkáme tomu „zip“ a na příkladech dobré praxe chceme ukazovat, že to jde. Dále chceme oslovit mladé lidi a pomoci jim následovat svůj sen o vzdělání, které nebude ovlivněno genderovými stereotypy. Hodláme se také věnovat spolupráci s dalšími organizacemi, které mají zkušenosti s problematikou rovných příležitostí jak na trhu práce, tak i v podnikání. Máme spoustu nápadů a věřím, že se staneme jedním z hybatelů změn, které jsou ve společnosti nejen moderní, ale také zcela jasné, logické a hlavně nezbytné.
Nový komentář
Komentáře
Já jsem taky máma i podnikatelka a dá se to zvládat. Pomáhá mi teda i manžel, tak nějak oba kombinujeme firmu a rodinu a dá se to zvládat. Dokonce mám teď prostor pro reklamu, už jsem koukala na https://www.all-the-best.eu/ a chtěla bych nějaké PR články, protože mi to přijde jako nenásilná reklama, na kterou lidi ještě nejsou tak alergičtí :-D .
Tenhle přístup k podnikání a rodičovství ukazuje, že je možné abychom byly dobré podnikatelky, ale taky skvělé mámy. Já podnikám již delší dobu a nedávno jsem se rozhodla, že si usnadním svou práci, a tak jsem si na internetových stránkách https://webmailshop.eu/ objednala službu emailmarketing. Díky ní se mi daří lépe řídit své podnikání a zároveň mám více času na svou rodinu.