Nemůžete si vzpomenout? Projíždíte si abecedu, aby vám alespoň nějaké písmenko připomenulo začátek slova, které si ne a ne vybavit? Musíte si vše zapisovat? Nevybavuje se vám problém, který jste včera řešila s kamarádkou po telefonu téměř dvě hodiny?

Pozor! Je nejvyšší čas (ne-li pět minut po dvanácté) začít trénovat vlastní lenivějící mozek.

Stárnutí a lidský mozek

Není příliš optimistickým zjištěním, že se už od osmého roku života růst nervových buněk v mozku zastaví a jejich počet od té doby klesá. Důležitější je, kolik máme neuronů. A kolika spojnicemi (synapsemi) jsou mozkové neurony propojené.

Čím víc mozek užíváte, tím se vytváří daleko hustší „pavučina“ spojů – a opačně. „Když něco zahálí, tak se s tím prostě rozlučte,“ radí neuropsychologové. Na udržování nevýkonných nervových spojů totiž „inteligentní“ mozek energií prostě neplýtvá. Úbytek mozkových spojnic vlastně vůbec nezaznamenáváme. Ale tato skutečnost vede k tomu, že všechny problémy řešíme stále stejným způsobem. Hůř si pamatujeme a využíváme jen nepatrný zlomek našich schopností.

Naštěstí existují i jednoduché metody, jak nakopnout náš „centrální nervový systém“ do obrátek – a přimět ho ke kreativnější a čilejší práci.

Natankuj kyslík!

Okysličením mozku vybudíme k životu jeho oblasti, které jsou jinak nečinné. Jak toho docílíme? Základem je správné dýchání! Většina lidí dýchá hrudníkem, a to není to pravé ořechové.

Začněte cvičit tak, že přiložíte ruce dlaněmi na podbřišek a palce sepněte nad pupkem. Kolem něj tak z dlaní vytvoříte tvar „démantu“. Nadechněte se, až vyklenete břicho, a vydechněte jeho zatažením zpátky.

Cvičte tak dvě minuty, nejlépe ihned po probuzení, abyste soustředili svou mysl a fyzicky povzbudili tělo.

Jemné rytmické proklepávání celého těla sevřenou dlaní – od hlavy dolů a zpět – aktivuje vaše energetické dráhy a povzbudí přítok krve do mozku. Budete se cítit čerstvější a bdělejší, ihned poté, co toto cvičení poprvé provedete.

Buďte „flow“! Anglickým slovíčkem flow (proud, tok nebo příval) se označuje optimální duševní rozpoložení, stav mezi nudou a stresem, kdy je tvořivost nastavena na nejvyšší stupeň výkonnosti.

Jak toho docílit?
Vyberte si nějakou běžnou činnost, kterou dobře znáte, a lehce ji změňte. Několikrát denně chodíte v práci do kuchyňky? Pro jednou absolvujte celou cestu pozpátku. Používáte k cestě domů stále stejnou trasu? Jděte jinudy. Naťukejte esemesku „nesprávnou“ (levou) rukou.

Všechny tyhle rutinní úkony budete najednou muset provádět velmi pozorně a soustředěně, což je přesně to, co váš mozek potřebuje. V takové chvíli je zcela bdělý – aby vyřešil zadaný úkol, musí si hledat nové cesty.

Stav „flow“ je velmi osvěžující, něco jako „teď žiju opravdu naplno“. Časem se naučíte přivolat si ho bez legrácek s chozením pozpátku, třeba jen tím, že se na problémy podíváte novýma očima. 

Pohrajte si se slovíčky

Při hrách se slovy prohledáváte zaprášené „šuplíčky paměti“ a zvětšujete svůj vlastní „vnitřní archiv“, tedy zásobárnu pojmů, které jste schopná aktivně používat.

Pamatujete si ještě, jak se hrálo „země – město“? Můžete si hrát úplně sama, třeba v čekárně u zubaře nebo při jízdě metrem, když zrovna nemáte nic zajímavého ke čtení.

Prostě si vytvářejte soubory slov – všechna města, řeky nebo zvířata od A, na jaká dokážete přijít. Když se vám bude zdát, že už jste vážně dobrá, zaveďte si nějakou novou, hodně neobvyklou kategorii, třeba „mořští živočichové“ nebo „autoři detektivek“. Další dobrá hra, která vám vydrží hodně dlouho, je hledání slov končících určitým způsobem (např. na -ec nebo -ík apod.).

Výsledky se nedostaví hned, ale až po kratší době procvičování. Ze začátku se bude mozek bránit a bude se vás snažit přesvědčit, že jde o dětinskou zábavu. Ale nepleťte se! Nejde jen o způsob ukrácení času při dlouhé jízdě autobusem. Hrátky se slovy psychologové doporučují jako mozkovou stimulaci i před započetím „vážné“ a důležité práce.