au1.jpg
Foto: Klára Křížová

V poslední době jsem hodně slyšela o elektromobilech. Různé názory, které jsem ale neuměla vyhodnotit, protože jsem s elektroautem neměla žádnou zkušenost. Trochu mě stresovaly i články, které jsem o elektroautech četla. Vesměs byly velmi vědecké a odborné, takže mi v mém vnímání elektromobility nepomohly. Přiznám se, že jsem z toho byla až lehce naštvaná, protože je to téma, které mě jako řidičku zajímá a v odborných článcích jsem nenašla odpovědi na otázky, které mě zajímaly.
Proto jsem uvítala, když jsem si mohla jízdu v elektromobilu vyzkoušet. Dostala jsem klíčky od elektromobilu Kia e-Niro s tím, že si ho mohu jeden týden testovat. Samozřejmě jsem neváhala a ráda se do testování pustila. Ráda vám popíšu, jaký můj týden s elektroautem byl.

Myslím, že jsem testovací vůz KIA e-Niro dobře prohnala. Kia e-Niro má kapacitu baterie 64 kWh, která zajišťuje dojezd až 455 km na jedno dobití. Najela jsem s ním v rámci testovacího týdne více jak 700 km. Musela jsem totiž 3x jet za Mladou Boleslav, což je z místa, kde bydlím kolem 110 km. Když se to sečte ještě s cestami do redakce v centru Prahy, ujely jsme s e-Nirem pěkný kus cesty.
au7.jpg
Foto: Klára Křížová

Zpočátku jsem měla k elektroautu velký respekt. Měla jsem lehký stres z nevědomí, jak se bude auto chovat, jaký má dojezd a zda budu mít v dosahu nabíjecí stanici, až budu muset čerpat energii a dobíjet baterii. Po dvou dnech tento stres odpadl. Dojezdy s nabitou a průběžně se vybíjející baterií byly v pohodě, vždy jsem to bez problémů zvládla s dojezdem k nabíječkám. To je velmi pozitivní – na jízdu v elektroautě si zvyknete velmi rychle, zejména na jeho benefity. Má super tichý chod. V podstatě jsem se někdy musela přesvědčit, že je opravdu nastartované.

Co se týká dobíjecích stanic, je dobré si dopředu zjistit kde se nejspíš budete pohybovat, až bude nutné dočerpání energie a najít si poblíž nabíjecí stanici. Ideální je proto mapa dobíjecích stanic na webu www.plugshare.com.

auc.jpg
Foto: Klára Křížová

Já jsem si to vždy nasměrovala do Berouna ke Kauflandu. Zde jsou 4 nabíjecí ČEZ stanice, které byly vždy volné. Zaparkovala jsem, napojila auto na nabíjení a šla jsem nakoupit vetší nákup pro celou rodinu. Potřebovala jsem 40 minut, aby se auto díky rychlodobíjení dostalo na 80 % kapacity nabité baterie. To mi tak akorát vyšlo s časem, kdy jsem nakupovala. Díky tomu, že bydlím v domě se zahradou jsem auto nabíjela i doma. Je to velmi pohodlné, auto můžete snadno napojit na klasickou zásuvku a počkat, až se nabije. Nevýhodou dobíjení z domova je ale čas. Oproti profi nabíječkám to trvá dlouhou dobu. Já jsem auto nabíjela od odpoledne přes noc, o víkendu jsem ho tímto způsobem nabila do plna, tedy na 100 %. Trvalo mi to ale kolem 24 hodin. Je jasné, že pohodlnější je tedy nabíječka, určená pro nabití elektroaut. Na „plnou nádrž“ mi auto hlásilo dojezd 450 Km.

Tyto počáteční stresy jsem ale rychle odbourala. Nikdy se mi nestalo, že bych nedojela nebo že bych hledala v zoufalství nabíjení někde v okolí, kde se zrovna pohybuji, protože mi dochází energie.

To, kolik máte energie můžete ovlivnit stylem jízdy. Kia e-Niro nabízí 4 druhy jízdních režimů – Eco+, Eco, Normal a Sport. Nejnižší spotřebu energie má Eko styl jízdy, další se pak ve spotřebě stupňují. Pokud pojedete na režim Sport, auto pojede velmi živě, ale vezme si více energie, než šetřící mód Eco I když jsem prostřídala všechny čtyři možnosti, nejčastěji jsem jela na šetrném Ecu.
au4.jpg
Foto: Klára Křížová

Je dobré, že na displeji palubky auta vidíte jasně, kolik si auto bere energie a jak se promítá jeho spotřeba do plánovaného dojezdu. Je dobré vědět, že auto umí energii také šetřit a vracet ji zpátky. To se děje zejména při jízdě z kopce nebo při brždění. Je to zábavné pozorovat, jak vám kilometry na displeji také v dojezdu přibývají.

Protože pracuji v centru Prahy, velmi jsem ocenila možnost parkování na modré rezidenční zóně. Pro elektroauta platí, že mohou na všech těchto zónách parkovat bez rizika postihu. To jsem tedy plně využila a v redakci jsem byla s elektroautem každý den.

Určitě bych ještě ráda zmínila bezpečí. Testované e-Niro má velmi propracovaný bezpečností systém různých prvků, které v celku dělají auto velmi bezpečné. Například hlídání pruhů – jakmile bez signalizace o odbočení zajedete na okraj pruhu, spustí se hlasité upozornění, a ještě se vám volant bude stáčet zpátky. Také je bezva hlídání odstupu od vozidel, překážek, které jsou před vámi. Jestliže se budete rychle blížit k něčemu před vámi, auto samo zpomalí, případně zastaví. Občas máte pocit, že auto vlastně jede za vás. Pokud ale sundáte během jízdy ruce z volantu a budete čekat, co se stane, během chvíle se rozsvítí kontrolka s hláškou „dejte ruce na volant“. Vychytaný je také systém airbagů, které jsem naštěstí neměla možnost vyzkoušet. Pokud se ale stane nehoda, je to první věc, která vám zachrání život. V rámci bezpečnosti jsem také ocenila řadu parkovacích čidel a velmi přehlednou kameru, která vám pomáhá s bezpečným couváním.

Komfort zvyšuje i to, že stačí mít klíč od auta u sebe a není nutné s ním manipulovat. Auto si ho samo registruje a když se dotknete kliky u dveří, otevře se. Ke startování stačí zmáčknout startovací tlačítko, stejně tak ho použijete, když chcete vypnout motor.

au5.jpg
Foto: Klára Křížová

To, co vás bude bavit stejně jako mě je konektivita, tedy propojení s telefonem a chytrými aplikacemi. Díky aplikaci Apple CarPlay jsem si propojila palubní desku s telefonem a mohla si spustit svou hudbu, svou navigaci, telefonovat s lidmi, které mám uložené v telefonu, stejně tak i přijímat hovory. Vychytaná je i aplikace UVO, kde můžete načíst všechny informace o svém elektrovoze. Kde zrovna stojí, kolik má energie (výhodné například při dobíjení, když nejste fyzicky u auta), díky tomuto propojení si můžete v autě i dopředu zatopit, má samozřejmě i další vychytávky.
Můj týden e elektromobilem utekl velmi rychle a když jsem ho vracela, přišlo mi, že už jsme dobří známí a že se mi po něm bude stýskat. Díky této zkušenosti jsem si prakticky vyzkoušela, o čem elektromobilita je a že se není čeho bát a mít stres z neznáma. Více o modelu Kia e-Niro najdete na www.kia.com
60a4eeb7b8b56obrazek.png

Začátkem června budeme mít v redakci možnost testovat ještě KIA e-Soul a přiznám se, že se už teď na to těším.
60a4eec2abe46test.jpg

S kolegyní Karolínou připravujeme ještě společnou recenzi k testovanému e–Niro od Kia kde shrneme naši zkušenost, na kterou se můžete těšit. Stejně tak na naše další testování elektromobilu e–Soul od Kia.

Pro zajímavost: Společnost Kia Czech jako jedna z prvních značek na českém trhu spustila centrální online prodej svých vozů. Zákazníci si můžou vůz objednat na webových stránkách značky Kia pod tlačítkem KIA Online Prodej, případně přes záložku Chci vůz Kia. V obou případech se dostanou na virtuální tržiště s aktuální nabídkou vozů.

Naše články:

Reklama