pra2.jpg

Ve společnosti automobilových fanoušků má elektromobil výsadní postavení celebrity. Někteří ho nenávidí, jiní milují. Ať tak či tak, neustále se o něm diskutuje, a když projíždí městem, je středem pozornosti. Ne však pro okázalý vzhled, ale především pro jeho tichou povahu, která ho od kolegů s výrazným barytonem odlišuje.

Na elektromobil lze nahlížet různými způsoby. Můžete ho považovat za levnou možnost dopravy, téma k debatě ohledně recyklace baterií či nulových emisí oxidu uhličitého, díky kterým se mu dostává takové podpory v některých zemích Evropy. Nebo nad nejčastěji diskutovanými tématy mávnout rukou a tichého společníka posuzovat objektivně podle jeho jízdních vlastností a vybavení, jako další alternativu mobility. Protože já myslím, že si to zaslouží.

Týden bez nafty

Ze své brblající naftové Hondy Civic, které nezahřátý motor páchne jako nastartovaný kamion, do naprosto tichého Kia e-Niro. Je to první elektromobil, který jsem mohla vyzkoušet. Kdyby mi někdo při rozjezdu řekl, že se vozidlo odlepilo od silnice a vznáší se těsně nad ní, asi tomu budu věřit. Ale konec nadsázek, teď vážně.

Kia e-Niro má kapacitu baterie 64 kWh, která zajišťuje dojezd 455 km. O něčem takovém se ještě před lety zdály majitelům elektromobilů divoké sny. Takzvaná „Range Anxiety“, jež způsobovala, že majitelé trpěli úzkostlivým strachem z vybité baterie, u e-Niro vůbec nehrozí. Ostatně výdrž plné baterie jsem se rozhodla rovnou vyzkoušet na cestě Praha – Pardubice. O elektromobilech se často mluví z hlediska užitečnosti v městském provozu, ale e-Niro je obojživelník, jako doma se cítí na dálnici i v centru města.

609dab2c62ad0pra4.jpg

Okamžitě dostupný výkon vytře zrak mnohým spalovacím motorům, ale také umožní rychlé připojování z pruhů. S chutí jsem pozorovala reakce ostatních řidičů. Po většinu trasy jsem nezávodila a naopak tedy využila adaptivní tempomat, který za mě sledoval senzorem vozidla a přizpůsoboval se jejich jízdě. Když auto přede mnou zpomalilo, e-Niro bezpečně přibrzdilo také, takže nehrozí žádné srážky, a navíc jsem se mohla během cesty lépe soustředit na svůj oblíbený podcast. Když už jsme u toho poslechu, ocenila jsem i Apple Car play, který je jednoduše ovladatelný na dotykovém displeji a zrcadlí veškeré potřebné funkce telefonu čistě a přehledně. Ale zpět k jízdním technologiím.

Zvyknout jsem si musela na systém sledování jízdních pruhů. Když z něj vybočíte, vrátí vás vůz sám zpátky. Je to jako neviditelná ruka, kterou lze před každou jízdou vypnout. Na druhou stranu, když jezdíte pravidelně stejnou trasu do práce, necháte ji rádi občas zasáhnout. Nikdy nevíte, kdy vám může zachránit lak nebo krk.

I přes to, že jsem při cestě nevyužívala režim Eco, ale střídavě Sport a Normal, stále při dojezdu zbývalo zhruba 220 km, což by v případě ekonomického režimu stačilo bohatě i na cestu zpět do Prahy. Vzhledem k dalšímu popojíždění na místě bylo potřeba baterii přes noc nabít. Asi po 12 hodinách v zásuvce jsem na cestu zpět nabila dalších 220 km. Cena za takové nabití nočním proudem je nízká, navíc přes noc auto stejně stojí, takže není důvod, proč ho nemít v zásuvce. Kdybych si ale elektromobil pořizovala, zainvestovala bych zřejmě rovnou do osobní nabíjecí stanice, nebo-li tzv. wallboxu.

Bez-nazvu.jpg

Spolehlivý výletník

Díky stále se rozšiřující síti veřejných nabíjecích stanic se už nemusíte bát vzít elektromobil ani na delší výlet. Každého asi rovnou při takové myšlence napadne, že s ním musíte takové trasy plánovat. Když jsem si ale sáhla do svědomí a vzala v potaz, kolikrát ročně jedu na výlet autem více než 200 km, bylo jasné, že nepůjde o složitou strategii. Pro lepší představu, s plnou baterií dojedete třeba z Prahy do Vídně, kde přes Plug Share najdete stanici, dvě hodiny nabíjíte, mezitím chodíte po galeriích a nákupech, a pak skočíte zpátky do e-Nira a jedete zase zpět. Za 40 min je nabité na 80%.

609dab3dbbbf9pra6.jpg

Obavy, které ohledně elektromobilů slýchávám, ve většině případů souvisí s prostým strachem z neznámého. Automobiloví fanoušci si často kladou otázku, zdali má auto do zásuvky osobnost. e-Niro ji má. Jde o inteligentního introverta, který dokáže ve vhodnou chvíli překvapit. Navíc, koho by nebavilo vlastnit stále trochu kontroverzní vozidlo, které při každé zmínce rozproudí leckdy i vášnivou debatu. Jestli v budoucnu baterie vytlačí ze silnic spalovací motory, na to si ještě chvíli počkáme. Zatím budete v e-Niru středem příjemné pozornosti.

Více o modelu Kia e-Niro najdete na kia.com

Reklama