Máte doma zasněného introverta, nebo divocha, který je rád středem pozornosti? Je to pravák, nebo levák? Projevuje manuální zručnost, nebo je spíš nemotora? Je vznětlivý a neposedný, nebo naopak trochu pecivál?

Všechny tyhle otázky byste si měli sami pro sebe zodpovědět, než se rozhodnete, jaký hudební nástroj pořídíte svému dítěti – radí rodičům britská flétnistka a hudební pedagožka Atarah Ben-Tovim, spoluautorka knížky Hudební nástroj a naše dítě.

Měli byste vzít v úvahu třeba i to, jak velké má přední zuby a jak dlouhé paže, jestli umí dobře hvízdat, jak moc má tělesné energie nebo zda je pravák či levák.

 

Ve skutečnosti to většinou chodí trochu jinak. Nejlepší kamarád našeho syna začne hrát na kytaru, takže se běžíme do ZUŠky přihlásit taky. Zdědili jsme po babičce piáno, proč toho tedy nevyužít? Nějaké méně běžné nástroje - třeba klarinet, saxofon nebo violoncello – nám většinou ani nepřijdou na mysl. Těch peněz, co to stojí… a kluk (holka) toho stejně brzy nechá.

 

Radox

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jak se zdá, jde to ale i jinak. „Již třicet let radím rodičům a učitelům, jak vybírat nejvhodnější hudební nástroj pro konkrétní dítě,“ píše Atarah Ben-Tovim. „Tisíce rodičů a učitelů se úspěšně řídily mými pokyny, a otevřely tak dětem nejlepší možnou cestu k hudbě. Zjistili, že je možné zvrátit obvyklou míru neúspěchu. Jejich dopisy potvrzují, že zatímco přestane hrát devět dětí z deseti, kterým byl hudební nástroj vybrán náhodně, při správném výběru devět dětí z deseti uspěje!“

Hudba je pro naše děti důležitější, než bychom si mysleli. Jistě ne kvůli tomu, aby se jednou svým nástrojem živili; profesionální hudebníci mají tvrdé a nejisté živobytí, a to i ti opravdu dobří, natožpak průměrní. Aktivní muzicírování je ale ideální protiváhou dnešnímu způsobu života, jednostranně zaměřenému na výkon a přeplněnému informacemi. Poslouchat hudbu je dobré, sami ji provozovat je ale mnohem, mnohem lepší.

Hudba často zlepšuje školní výkony dítěte,“ uvádí Atarah Ben-Tovim. „Sami pedagogové připouštějí, že vzdělávání je příliš verbální a zaměřené na levou hemisféru, kdežto hraní na hudební nástroj je neverbální činnost, rozvíjí pravou hemisféru a přispívá k celkové vyváženosti.“

Postupné ovládnutí nástroje posiluje sebevědomí; hudba může působit terapeuticky a usnadňuje sociální kontakty dítěte (například při zapojení do školního orchestru nebo skupiny). Pokud zvolíte nástroj, ke kterému má fyzické i psychické předpoklady, může se mu stát přirozenou součástí života a zdrojem velkého potěšení – v ideálním případě až do dospělosti.

 

Knížku Hudební nástroj a naše dítě (Atarah Ben-Tovim, Douglas Boyd) vydalo právě teď nakladatelství Portál a prodává se za doporučenou cenu 199 Kč.

 

O hudební výuce dětí si přečtěte také: TADY (housle) a TADY (klavír).

TÉMATA:
DŮM A BYT