Právě se nacházíme v čase našich vytoužených dovolených, na které se povětšinou připravujeme po celý rok. Případné komplikace si ani nepřipouštíme, ale nic není dokonalé, bohužel. Zpoždění letů či dokonce jejich úplné zrušení není v letní sezoně neobvyklým jevem. Co v tomto případě dělat? Čtete dále a dozvíte se, nač vlastně máte ze zákona nárok!
Je známým faktem, že většina leteckých společností ke svým zákazníkům přistupuje s poměrně značnou laxností. Jistě ve svém okolí naleznete pár známých osob, kterým se toto tvrzení potvrdilo. Vše vzniká ale jen díky tomu, že dopravní přepravci věří v nevědomost svých zákazníků a neochotu se domáhat svých práv. Pojďme si tedy říci, jak nebýt pouhou obětí, a pokud už nemilá situace se zpožděním či zrušením letu nastane, co vlastně můžeme dělat.
Celou problematikou práv cestujících v letecké dopravě v rámci EU se zabývá tzv. Nařízení evropského parlamentu a rady (ES) č. 261/2004. Dle právního výkladu tohoto nařízení se právní ochrana vztahuje na cestující, jejichž let je s odletem z letiště na území EU (včetně Norska, Islandu, Švýcarska) nebo je jejich let operován evropským dopravcem. |
---|
Pokud tedy splňujeme tuto nejdůležitější podmínku, můžeme si říci, jak se v případě dvou zásadních situací zachovat.
Můj let má zpoždění, co s tím?
Pokud je váš let opožděn o pár minut, ještě to nutně neznamená, že máte nárok na péči ze strany aerolinky. Ale je mnoho případů, kdy na ni své právo již máte!
Kdy vám vzniká nárok?
- Let má zpoždění 2 hodiny a více na letech do 1.500 km
- Let má zpoždění 3 hodiny a více na letu v EU od 1.500 nebo letu mimo EU v délce 1.500 – 3.500 km
- Let má zpoždění 4 hodiny a více v případě letu 3.500 km a více
Tyto limity platí za každých okolností, a to i v případě, že je let opožděn z důvodu, které nemohl dopravce ovlivnit. Dopravce se o vás MUSÍ postarat i v případě zpoždění kvůli počasí či stávce. Nenechte se proto nikdy odbýt výmluvou na nepředvídatelné okolnosti – ty v rámci zpoždění povinnosti dopravce neeliminují!
Na co máte nárok?
- Občerstvení přiměřené délce zpoždění
- Pokud je zpoždění přes noc, musí zařídit ubytování a přepravu do místa ubytování
- Nabídnutí 2 telefonických hovorů / odeslání mailů
Nikde není stanoveno, jak přesně má občerstvení vypadat. V Praze se většinou setkáte s vouchery na jídlo v hodnotě od 100 do 250 Kč. Málo to opravdu není, ihned v terminálu můžete využít letištní kantýny či blízkého fast foodu. V případě letů z dovolenkových oblastí dopravce řeší situaci například dovezením občerstvení z hotelů.
Můj let byl zrušen, co s tím?
Ačkoliv zpoždění letu může být značně nepříjemné, zrušení je ještě mnohem horší. K tomu dochází zejména z důvodu nedostatečného zaplnění letu či kvůli technickým problémům. Pokud byl váš let zrušen, vždy vám MUSÍ být vrácena částka, kterou jste za letenku zaplatili!
Kdy vám vzniká nárok?
V níže uvedených případech je vám letecký dopravce povinen vrátit celou částku, za kterou jste letenky pořídili, nikoliv však žádné odškodnění.
- Let je zrušen nejméně 14 dní před plánovaným odletem (zpáteční let je znovu „odlet“)
- V období více (méně) jak 7 dní před odletem a zároveň vám byl nabídnut alternativní let, který odlétá nejpozději 2 hodiny (1 hodinu) před plánovaným odletem a příletem do cílové destinace ne déle jak 4 hodiny (2 hodiny)
Dalším bodem, kdy není dopravce nucen vyplatit žádné odškodnění, je v případě situací, které nemohl sám ovlivnit (počasí, stávka, politická nestabilita). Technické problémy nejsou nepředvídatelnou situací.
Letecké společnosti mají tendenci se vymlouvat právě na nepředvídatelné vlivy. Díky současným softwarům, které zjistí skutečné příčiny zrušení letu, vám však nikdo bulíky na nos věšet nebude. V takovém případě je nutné se vždy obrátit na specializované agentury, pakliže dojde k závažnějšímu pochybení, máte nárok i na finanční odškodnění!
V tomto případě lze doporučit rady specializovaných agentur, například: Vašenároky.cz.
Mé zavazadlo se ztratilo/bylo zpožděno, co s tím?
Dalším malérem při vašich cestách může být zatoulané zavazadlo.
- V takovém případě vždy dopravce zodpovídá za škodu způsobenou do maximální výše 1.220 EUR/33.500 CZK
- Je nutné však myslet na to, že celou situaci musíte začít řešit ihned na letišti. Zde sepíšete s handlingovou společností protokol a následně poté do 7 dní musíte uplatnit škodu písemně u aerolinky.
Na co máte nárok?
Pokud vaše zavazadlo bylo zpožděno, máte nárok na proplacení nezbytně nutných nákupů v podobě hygienických potřeb a oblečení. Dbejte však na střídmost, neboť luxusní oblečení uznáváno nebývá. Nárok na proplacení je nutné podložit paragony a znovu písemně požádat aerolinku, tentokrát do 21 dní od obdržení zpožděného zavazadla.
Tip na závěr:
Chcete-li se o veškerých vašich právech informovat podrobněji, dostalo se mi vřelého doporučení mobilní aplikace aplikaci Práva cestujících od Evropské unie.
Tímto děkuji za poskytnutí cenných rad cestovatelskému portálu cestujlevne.com a přeji vám všem bezstarostný vzlet do nebes!
Nový komentář
Komentáře
Měl Váš let zpoždění více než 3 hodiny? Nebo ho zrušily? Pak můžete mít nárok na odškodné až ve výši 600 €! Ukážeme Vám, co máte udělat, pokud se to týká i Vás: https://flight-refund.eu/cs/.
Sdílejte, i Vašich přátel se to může týkat!
Ahoj a zdravím!
Jen bych chtěla napsat, že se nám to nakonec povedlo! VYKOMPENZOVALY jsme každá 10 984 Kč za zrušený let!
Postup jak na to je trochu delší, spolu s vyjádřením právničky a odpovídajícíh institucí ho najdete klik zde.
Doufám, že vám mé zkušenost pomůžou! Hlavně rychle a úspěšně k náhradě:) Good luck a kdyby cokoliv, pište!:)
http://www.luckycesta.cz/jak-uspesne-kompenzovat-zruseny-nebo-zpozdeny-let/
V květnu 2015 nám také zrušili let. Snažím se získat kompenzaci sama, bez agentur. Jak si vedu, sepisuji na svůj blog (klik zde). Prudu kompenzuje zvědavost:) Třeba vám moje zkušenosti pomůžou s vaším vymáháním. Hodně štěstí!:)
http://www.luckycesta.cz/jak-na-nahradu-za-zpozdeny-nebo-zruseny-let/
PS: Pokud jste z mého letu QS 1054 (PRG – VLC, 28.5.2015, [/i]klidně se ke mně přidejte!
Ono to s těmi právy není zas tak jednoduché. Kdo se bude soudit s leteckou společností, když nebude chtít zaplatit? a většina z nich zaplatit chtít nebude a napíšou na stížnost, že má člověk smůlu, protože bylo třeba špatné počasí... Práva cestujících v letecké dopravě, odškodnění a kompenzace za zrušený nebo zpožděný let jsou sice daná, ale jejich vymožení není vždycky jednoduché. Proto se někdy hodí služby specializovaných agentur.
Milala — #3 taky mě to příliš neláká, dělá se mi zle i při výstupu na žebřík.
Ještěže patřím k těm šťastlivcům, kterým se to nikdy nestalo...
My letěli již víckrát, ale až loni jsme měli 3,5 hodiny zpoždění. jelikož si nic líbit nenechám, tak nám Náhrady.cz vymohli kompenzaci a to velice slušnou. A aby toho nebylo málo, do destinace jsme přiletěli bez kufru dcerky, což jsem také hned reklamovala a dostala finanční kompenzaci.A do třetice ze 4lůžkového pokoje jsme ve 4 hodiny ráno měli jen 2lůžkový, ale to už byla legrace, vyřídila jsem si to za půr drobných a pánové stěhovali postele hned. jinak super dovča.
Letěli jsme zatím pouze jednou a žádný problém naštěstí nenastal.
My letos po dlouhé době poletíme, tak si jen přeji ať se nám zpoždění letu nebo jiné trable vyhnou obloukem

čekali jsme na odlet i tři hodiny....!!!
Milala — #3 No vidíš,tak to jsme dvě
Tak já zažila větší zpoždění dvakrát a dvakrát se bez problémů o nás letecká společnost postarala.
Kufr se mi zatoulal jen jednou, bohužel se našel tak rychle, že jsem neměla nárok na "dáreček"
Tak to se mi nemůže stát,páč v tomto životě do letadla nesednu
Pred lety jsme leteli z dovolene, promluvil k nam kapitan, ze nepoletime primo do Prahy,ale na Sardinii vyzvednout turisty. Pry porucha letadla. Do Prahy jsme prileteli o 4 h dele, ale aspon jsem videla Sardinii a Cagliari - sice jen letiste.
Do té doby než se na letišti něco stane je personál ochota sama. Jakmile máte zpoždění nebo vám ztratí kufr musíte být akční sami.