Až se do Lékaře online 24/7 připojíte, možná vás vyšetří právě MUDr. Martin Kalenda, MBA.
Lékař online 24/7 je projekt, který zkrátka pomáhá – MUDr. Martin Kalenda
Pane doktore, jste praktický lékař a pracujete jako Lékař online 24/7, jaké cesty vás k této formě medicíny přivedly?
V Lékaři online pracuji jako praktický lékař, mojí specializací je všeobecné lékařství. Díky v praxi armádě mám i bohaté zkušenosti s leteckou medicínou. Přidal jsem k tomu ještě psychoterapeutické výcviky. Můj zájem o moderní technologie mě přivedl i do týmu lékařů právě v této platformě.
Proč jste se rozhodl pro práci Lékaře online 24/7?
Za mě je to služba jednoduše skvělá, protože zkrátka pomáhá. Pomáhá všem lidem řešit většinu situací, kdy potřebují lékaře a nemohou, a zejména v současné době nechtějí, opustit bezpečí svého domova. Lékař online 24/7 pečuje o pacienty na dálku, tedy efektivně a s plným spektrem činností. Vše je rychlé a efektivní – od vyplnění vstupního anamnestického dotazníku, přes samotné vyšetření, až po předepsání e-receptu nebo žádanky na další vyšetření.
Jak tedy takové vyšetření v Lékaři online vypadá? Připojím se na internet a…
Ano, potřebujete připojení k internetu, počítač nebo chytrý telefon. To je vše. Pak se přihlásíte na https://euc.cz/lekar-online na webu www.euc.cz a řídíte se pokyny, je to jednoduché a intuitivní. Po registraci vám přijde aktivační e-mail, přihlásíte se do aplikace a lékař může zahájit vyšetření. Spojí se s vámi do 30 minut. S pacientem mohu chatovat nebo vést videohovor. Videohovor se hodí například u konzultací ke kožním problémům, ale mohu tak sledovat třeba i to, zda pacient netrpí dušností nebo jinými dechovými problémy. Po vyšetření s pacientem prodiskutuji terapeutické možnosti a dohodneme se na dalším postupu. Z pohledu farmakologické léčby – pacientovi buď doporučím volně prodejný přípravek z lékárny nebo vystavíme e-recept. K tomu samozřejmě doporučím vzhledem k diagnóze i další opatření, aby léčba byla optimální. V některých situacích vyšetření a léčba postupuje dál, do kontaktní péče, kdy pacientům zařizujeme převzetí do sítě ambulantních zařízení v některé z klinik EUC.
S jakými problémy se na vás pacienti nejčastěji obracejí? Lze pomocí služby například diagnostikovat angínu?
Vlastně je to běžné spektrum ordinace praktického lékaře. Nejčastěji jsou to problémy se spánkem, bolesti hlavy a migrény. Dalším tématem jsou kožní onemocnění ale třeba i bolesti v krku. Zde velmi pomáhá přenos fotografií a možnost „se podívat“ pacientovi do krku na dálku nebo si prohlédnout obrázky kožních problémů a následně diagnostikovat. Dnes je také častým tématem koronavirus. Další typickou oblastí jsou bolesti zad a potíže s tím propojené.
Na stránkách Lékaře online 24/7 jsou problémy, se kterými pacientům poradíme, popsány.
A co když na základě vyšetření zjistíte, že je potřeba pacienta poslat ke specialistovi?
Pro tyto situace je velkou výhodou to, že máme zázemí 26 klinik zdravotnické skupiny EUC. Můžeme tedy pacientům jednoduše zprostředkovat další vyšetření u řady specialistů po celé České republice přímo v ordinaci.
Jak byste porovnal praxi z klasické ordinace s tou v Lékaři online 24/7? Co vám to dává profesně a lidsky?
Profesně pro mě možnost pracovat v Lékaři online představuje velkou příležitost k rozvoji poznání – jak v oblasti technologií a nových forem komunikace s pacientem, tak i z pohledu medicíny.
Praktik v klasické ordinaci to má mnohdy velmi složité v tom, že je tam sám, a spektrum problémů, se kterými pacienti přicházejí, je široké. Pro mě je fascinující to, že zde je tým jak praktiků, tak dalších odborností, se kterými je možné se v nejasných případech velmi rychle poradit, nasdílet informace a pro pacienta navrhnout optimální léčbu.
A lidsky? Lidsky mě to velmi rychle vtáhlo do děje. Je tam velká řada velmi talentovaných a schopných mladých lékařů i zkušených praktiků. A energie toho týmu je velmi pozitivní.
Více informací na EUC.CZ
Nový komentář
Komentáře
Kdyby to byla služba navíc, tak bych to pochopila. A bylo by to fajn. Ale jestli to chápu správně, tak v okamžiku, kdy se tam zaregistruju, přijdu tím o svého praktického lékaře. A on o mne jakožto pacienta. A pak už musím pořád a vždycky využívat jen lékaře on-line. To se mi nelíbí. Vím, že lékař často nepozná správnou diagnózu ani osobně, když má pacienta metr před sebou v ordinaci. A že léky se zhusta předepisují metodou pokus-omyl. To není nic proti lékařům, jsou to taky jenom lidi. Ale pořád je větší šance na správnou diagnózu osobně než po telefonu. Tohle ordinování na dálku není moc bezpečné. Ano, když už někdo má z dřívějška všechny své nemoci určeny, užívá osvědčené léky, jeho stav je stabilní, pak skutečně stačí zavolat doktorovi, aby poslal e-recept. Ale pokud ten doktor toho člověka vůbec nezná, nikdy ho neviděl, a ten člověk dosud neměl žádnou diagnózu, o kterou by se bylo možno opřít, tak dost pochybuju, že ten doktor bude vědět, co s tím a nezmýlí se. Nějaký dotazník to nevyřeší, laik neví, co tam má napsat. Tady je pak velký prostor pro zbytečné prodlení - kdyby pacient šel k doktorovi, mohl se třeba vyléčit, když se bude spoléhat na telefon, může už být pozdě.