cof.jpg
Foto: Shutterstock

Ne každý by asi souhlasil s tím, že bez startovacího šálku ranní kávy nedokáže uspokojivě fungovat. Ne každý potřebuje kávu, aby se probudil, a ne každý vnímá její konzumaci jako životní potřebu. Přesto i tací svému tělu s největší pravděpodobností tu a tam kofein, přírodní stimulant, dopřávají, protože zdaleka nebývá jen součástí kávy. Vyskytuje se třeba v zeleném i černém čaji, kakau, méně známými zdroji jsou například yerba maté či guarana. Mimoto je tato látka využitelná třeba v kosmetice, při sportu nebo hubnutí.

Kofein je látka hořké chuti a sám o sobě neposkytuje žádnou nutriční hodnotu. Obsahují jej i některé léky a doplňky stravy. Najdete ho třeba v přípravcích proti kašli nebo bolení hlavy.

Kofein jako stimulant centrální nervové soustavy

Když se kofein dostane do mozku, nejnápadnějším „efektem“ jeho přítomnosti je bdělost. Únava na čas ustoupí a vaše smysly se lehce zbystří. Pokud ovšem denně konzumujete přibližně stejné množství kofeinu, tělo si vůči němu vytvoří toleranci a vy musíte v dávkování přitvrdit. O tom, jak rychle k tomu dojde, rozhoduje nicméně i řada dalších faktorů, jakými jsou například věk, pohlaví, tělesná hmotnost, rychlost metabolismu, psychický stav a celkové zdraví.

Mnohé studie zjistily, že lidé, kteří pravidelně pijí kávu, mají nižší riziko vzniku Alzheimerovy choroby a demence a snižuje se i riziko sebevraždy – až o 45 %! Řeč je samozřejmě o „plnohodnotné“ kávě s obsahem kofeinu.

Káva je obecně a v přiměřeném množství považována za více méně zdravý nápoj. Ovšem i tady platí, že všeho moc škodí. Pokud to s množstvím denní dávky kofeinu přeženete, mohou se dostavit například bolesti hlavy, žaludeční nevolnost, třas nebo potíže s usínáním a spánkem. Pro většinu zdravých dospělých je bezpečné konzumovat až 400 miligramů kofeinu denně, což odpovídá až 4 šálkům.

Kofein jako vlasový stimulant

Kofein udělá skvělou službu i v případě, že řešíte problémy s vypadáváním a hustotou vlasů. Jeho benefitem v této souvislosti je aktivace vlasových folikul, což blahodárně působí na růst a kondici vlasů. Pokud vsadíte na vlasovou kosmetiku s obsahem kofeinu, neprohloupíte.

coff.jpg
Foto: Shutterstock

Připravit si můžete i domácí kofeinovou masku na vlasy. Receptů je celá řada, zkusit můžete třeba kombinaci 2-3 lžic mleté kávy, 1-2 žloutků a 2-3 lžic olivového oleje. Po důkladném promíchání nechte na vlasech působit cca 20 minut, poté důkladně opláchněte. Množství ingrediencí přizpůsobte délce a hustotě vlasů.

Kofein jako zbraň proti celulitidě

Lidově nazývaná pomerančová kůže – celulitida – je strašákem mnoha z nás. A je to opět kofein, který dokáže nenáviděné dolíčky alespoň částečně eliminovat. Skvělé jsou kofeinové tělové peelingy, kterými můžete postiženou pokožku pravidelně masírovat.

Také domácí tělový peeling s obsahem kofeinu udělá dobrou službu. Připravit si ho můžete třeba z dostatečného množství kávové sedliny, kterou promícháte v poměru 3:2 s mořskou solí a přidáte rozehřátý kokosový či olivový olej tak, aby vznikla hustší pasta. Tu následně nanášíte na tělo a chvíli masírujete. 

Kofein jako pomocník při hubnutí

Kofein zrychluje krevní oběh, stimuluje svalovou výkonnost a nepřímo ovlivňuje uvolňování adrenalinu, který hraje nezanedbatelnou roli při odbourávání tuků. Šálek kávy před cvičením tedy tělo rozproudí, nastartuje, podpoří pocení i výkon. Kofein bývá obvyklou součástí i nejrůznějších sportovních nápojů.

Kofein jako antidepresivum

coff1.jpg
Foto: Shutterstock

Káva, resp. kofein v ní nejenže eliminuje únavu, ale také zlepšuje náladu, zvyšuje hladinu dopaminu (hormonu dobré nálady) v krvi. Po šálku kvalitní kávy vám tedy bude lépe na těle i na duši.

Kofein je pravděpodobně nejvyužívanější stimulant, tedy nejrozšířenější legální „droga“ na světě.

Kofein a další účinky na zdraví

  • Kofein zvyšuje kyselost v žaludku a může způsobit pálení žáhy nebo žaludeční nevolnost.
  • „Přebytečný“ kofein se v těle neuloží, zpracovává se v játrech a vystupuje močí. To je důvod, proč po kávě běháte častěji na záchod.
  • Kofein může krátkodobě zvýšit krevní tlak.
  • Kofein ve velkém množství může interferovat (křížit se) s absorpcí a metabolizmem vápníku, což přispívá k řídnutí kostí (osteoporóze). Obezřetné by v tomto směru měly být především ženy v menopauze.
  • Kofein cestuje krevním řečištěm a přechází do placenty těhotných žen. V nepřiměřeném množství může negativně působit na plod zvýšením jeho srdečního rytmu a zrychlením metabolismu. S přijatým množstvím kofeinu by měly být opatrné také ženy snažící se počít.

Čtěte také Královna kuchyně i krásy a favoritka Karla IV.: Obyčejně neobyčejná švestka

Zdroje: healthline.com, betterhealth.vic.gov.auwikipedia.org

Reklama