Problémy s klouby mají i lidé štíhlí a jinak vcelku zdraví. Nadváha a kila navíc kloubům však rozhodně neprospívají a problémy s nimi naopak zhoršují. Jak tedy kloubům ulevit? Přečtěte si náš zajímavý rozhovor.

Foto: Shutterstock

Jaké jsou nejčastější kloubní problémy spojené či způsobené nadváhou?
Nadváha a obezita způsobuje dlouhodobé přetěžování nosných kloubů - to jsou klouby kolenní a kyčelní. Dále je příčinou přetížení a následných změn v postavení páteře. Pacient subjektivně vnímá bolesti kolen, kyčlí, bolesti zad nebo břicha, bolesti svalů a únavu. Obtíže se zprvu dostavují jen při fyzické práci nebo při sportu. Později se ale objevují i při každodenních činnostech, v práci nebo dokonce v klidu a v noci a pacientům se tak výrazně mění kvalita života. U těchto lidí pak často diagnostikujeme artrózu.

Vznikají tyto problémy i v případě, že mám „pouze“ pár kilo navíc?
I u pacientů s nadváhou, nikoli obezitou, mohou „kila navíc“ uspíšit vznik artrózy nebo zhoršit její průběh. Záleží na genetické dispozici, kterou nemůžeme ovlivnit a na stupni dlouhodobého zatížení kloubů, které je zvýšené například u sportovců. Je důležité si uvědomit, že zátěž kolenních kloubů při chůzi se rovná při došlápnutí 3-6 násobku celkové tělesné hmotnosti. Pokud tedy váží člověk například 80 kg, tlak na kolenní klouby při došlápnutí může být až 480 kg.

Co je přesně artróza a které další rizikové faktory ji mohou vyvolat?
Artróza je nejčastější kloubní onemocnění, které postihuje v generaci padesátiletých až 80% obyvatelstva a s přibývajícím věkem stoupá její výskyt až na 90% První artrotické změny se však mohou vyskytnout již kolem dvacátého roku života. Hlavním rizikovým faktorem je nadváha a obezita, které vedou k nadměrnému zatěžování některých kloubů, především kolenních. Individuální rizikové faktory artrózy dělíme na dvě skupiny: všeobecné (dědičnost, obezita, diabetes aj.) a lokální (trauma, sport, jednostranná pracovní zátěž aj.). Artróza má bohužel progresivní charakter, to znamená, že dochází k postupnému zhoršování obtíží.

Jak mohu sama zjistit, že mám problém s klouby?
Na začátku se onemocnění zpravidla projevuje jako nespecifická bolest kloubů zejména při zvýšené námaze, protože se zvyšuje tření kloubních ploch a snižuje se funkce tlumení „nárazů” chrupavkou. Často se objevuje pohybová „ztuhlost”, kdy se klouby teprve rozehřívají. Při zánětlivé reakci může vzniknout také kloubní otok.

Které klouby nejčastěji postihuje?
S nadváhou bývá často spojena především artróza kolenních kloubů ,a ta se projevuje obtížnou chůzí ze schodů, která bývá náročnější než chůze do schodů. Kromě koleních kloubů bývají postiženy také klouby kyčelní, ramenní, klouby páteře a drobné klouby rukou. V postiženém kloubu pociťuje nejdříve bolest, která se na začátku váže pouze na první pohyby a po rozhýbání zmizí. Artrotická bolest se zvyšuje k večeru, což obvykle souvisí s celodenní námahou. Bolest není nesnesitelná, ale obtěžuje svou vytrvalostí. Při změně počasí, zejména před jeho zhoršením, se bolest zvyšuje.

Mám nadváhu a bolí mě kolena a záda - mám vyhledat lékaře? Praktického, nebo odborníka?
V případě bolestí kloubů nebo zad je důležité přistoupit k diagnostice obtíží komplexně. Je tedy vhodné, aby první kontakt byl s lékařem, který dobře zná všechna onemocnění konkrétního pacienta, jeho laboratorní výsledky a nemoci v minulosti. Je to nejčastěji praktický lékař, který rozhodne o provedení dalších vyšetření, například rentgenologického, ortopedického, neurologického, rehabilitačního, a koordinuje jejich další průběh.

V čem spočívá léčba? Léčí se artróza také operativně, nebo stačí farmakologická léčba?
Léčba artrózy je komplexní a závisí na jejím stupni. Lékaři využívají kromě léků tišících bolest a uvolňujících se svalové kontraktury také doplňky stravy k výživě kloubů. Nedílnou součástí by měla být u obézních pacientů redukce hmotnosti a samozřejmě rehabilitace. cílem všech těchto postupů je, pokud je to vzhledem k nálezu pacienta možné, oddálit operační řešení.

Mohlo by vás zajímat: Bolavé klouby: „Za velký nešvar považuji, pokud pacienti užívají přípravky pro zvířata.“, říká v našem rozhovoru MUDr.Jiří Musil

Je možné zdraví kloubů ovlivnit i stravou popř. doplňky stravy?
Doplňky stravy mohou pomoci v oddálení nástupu artrózy a zhoršování obtíží, snížit bolestivost kloubů a zlepšit jejich hybnost. Zároveň mohou snížit používání analgetik, která mají nežádoucí účinky na zažívací trakt. V případě, že je artróza spojena s nadváhou nebo obezitou, doporučujeme vedle racionální životosprávy a pohybu užívat speciální kombinaci doplňků stravy pro redukci tělesné hmotnosti. Pro upřesnění doporučuji tento článek Zhubněte a odlehčete svým kloubům!

Zároveň doporučujeme užívat doplňky stravy určené pro kloubní výživu s obsahem aktivních látek, glukosaminu a chondroitinu, určené pro extra silnou péči o klouby a páteř. Jako velmi účinná je i kombinace glukosaminu s omega-3 nenasycenými mastnými kyselinami, protože tato kombinace má zesílený účinek a vede ke snížení ranní ztuhlosti a omezení bolesti kyčelních a kolenních kloubů.

Foto: Shutterstock

Jakým způsobem zhubnout zdravě?
Redukce hmotnosti by měla být výsledkem souboru opatření a změn, které se pokusíme aplikovat do každodenního života. Trvalých výsledků dosáhneme jen kombinací těchto opatření. Nejdůležitější je úprava našich stravovacích návyků. Jídelníček by měl obsahovat všechny složky potravy, dostatek vitamínů, minerálů a stopových prvků. Krátkodobé redukční plány, které vynechávají některou ze základních složek jídelníčku /nejčastěji přílohu/ nevedou dlouhodobě k dobrému výsledku.

Je také nezbytné jíst pravidelně a potraviny správně kombinovat. Naše trávicí ústrojí je předurčeno ke zpracování smíšené stravy, nikoliv jednotlivých oddělených složek. V jídelníčku je důležité respektovat lékařem doporučená dietní omezení u osob trpících např. cukrovkou, vysokým krevním tlakem, onemocněním ledvin nebo dnou. Nesmírně důležitý je také pitný režim a omezení alkoholu.

Nedílnou součástí redukce hmotnosti je samozřejmě i vhodně zvolená pohybová aktivita střední intenzity, která trvá minimálně 35 minut 4-5x týdně a respektuje pohybové možnosti a zdravotní stav pacienta. Pro osoby trpící artrózou je vhodné například plavání, pohyb v teplé vodě nebo jízda na rotopedu s malou zátěží. Zcela nevhodný se jeví u obézních pacientů běh nebo aerobic, při kterých jsou nosné klouby vystaveny velkému přetížení.

Optimální váhový úbytek by měl činit asi 500 g týdně, tedy 2 kg za měsíc.

Při vyšších váhových úbytcích dochází ke ztrátám vody a svalové hmoty, což vede k následnému jo-jo efektu. Opakované kolísání hmotnosti má pak za následek zpomalení tzv. bazálního metabolismu a každý další pokus o snížení hmotnosti je těžší. Rychlost redukce hmotnosti závisí na řadě dalších faktorů, především na věku, pohlaví a přidružených onemocněních. Obecně lze však říci, že pomalejší hubnutí je kvalitativně úspěšnější a má trvalejší charakter.

Nechcete tukové zásoby na horší časy
Velmi důležitý je při redukci hmotnosti také psychický stav pacienta, rozumná motivace a stanovení krátkodobých i dlouhodobých reálných cílů. Osoby pod trvalým psychickým tlakem hubnou obtížněji. Zdá se, že organismus situaci vyhodnocuje jako trvale stresovou a v takovém případě se „tukových zásob na horší časy“ zbavuje jen velmi neochotně.

Optimální délka redukčního programu je velmi individuální s přihlédnutím k diagnózám pacienta, ale z praxe se nejlépe osvědčil model 6-12 měsíčního programu, během kterého se střídá období redukce se stabilizací hmotnosti. Během celého tohoto období lze doporučit doplňky stravy podporující redukci hmotnosti i její stabilizaci. Pro upřesnění doporučuji tento článek: Zhubněte a odlehčete svým kloubům!

Naše články:

Reklama