Ležím na bílé posteli, bolí mě celé tělo a mám jedinou touhu - umřít… Moje miminko, na které jsem se těšila, které jsem si tak přála, to malinké miminko, mi odvezla sanitka na oddělení JIP, protože bylo v tak vážném stavu, že porodnice, do které jsem nastoupila, se o něj nedokázala postarat.
A já? Vím, že možná nepřežiji, jenže je mi to jedno. V uších mi ještě pořád zní hlas doktorky: „Vaše dítě má poškozený mozek a s největší pravděpodobností bude dementní. Do rána máte čas, pak vám přivezu papíry a můžete jej hned dát do ústavu - později se to už nemusí podařit…“
A je ráno - asi nejhorší ráno v mém životě. Vím, co to znamená, mít na starosti postiženého člověka, ale přesto se ve mně všechno bouří při pocitu, že bych měla dát své dítě pryč. Jenže se nemůžu zvednout - přesněji - nemůžu se ani posadit. A ani nesmím. Zákrok po porodu byl nezvykle rozsáhlý a mohla bych si ublížit.
Dveře pokoje se otevírají a vchází doktorka - jenže jiná, než přišla včera. Tahle je starší, mohla by být mojí mámou a hledí na mě laskavýma hnědýma očima. Žádá ostatní maminky, aby opustily pokoj, že se mnou potřebuje mluvit o samotě.
„Tak a je to tady!“ napadá mě. Maminy poslušně odcházejí i přesto, že dospávaly noc - kromě miminek se staraly ještě i o mě, volaly ke mně několikrát doktora, dávaly mi pít …obdivuji jejich ohleduplnost.
A já čekám na ortel.
Jenže ten nepřichází. Hlas doktorky ke mně proniká závojem slz a já začínám vnímat slova. Mluví tiše: “…Vaše miminko je v lepším stavu než vy. Ještě v sanitce se rozdýchalo, nemá žádné problémy, ale bez maminky nepřežije. Musíte mu pomoct. Jedině vy mu můžete pomoct, jste maminka, ono vás potřebuje, já vím, teď je samotné, ale máte něco, co mu moc pomůže - musíte je kojit. Půjde to, pomůžu vám, když budete chtít…“
Najednou si uvědomuji, že ji znám - no ovšem, doktorka od miminek! Pod jejím vedením se učím odstříkávat mléko, ohleduplně se vyptává, jestli mi doma někdo pomůže, když mi miminko dají domů, dokonce kontaktovala naši dětskou lékařku, i když to v povinnostech rozhodně nemá … patnáctý den po porodu dostávám miminko domů.
Mám tam velkou zásobu dudlíků a lahví, ale není to třeba - mohu normálně kojit!
Malý syslík skvěle prospívá tak, až je to podezřelé. V necelém roce nás propouštějí z poradny pro rizikové děti a nešetří chválou.
Bohužel vím, že to nejhorší nás ještě čeká.Poruchy učení a LMD se nejčastěji vyskytují u dětí, které prošly rizikovým těhotenstvím nebo komplikovaným porodem - a tenhle problém může postihnout kterékoliv dítě, hloupé či chytré, malé či velké … a dalším častým faktorem, který může podobné problémy vyvolat nebo zhoršit, jsou úrazy hlavy.
I když se snažím syslíka chránit, je jasné, že je to dítě hyperaktivní a navíc s posunutým režimem dne a noci. Muže mám pryč - musel vzít místo u firmy, jejíž ústředí je v jiném městě, domů jezdí sice skoro denně, jenže když přijde, tak prakticky nevnímá, a já spím tři hodiny denně - a je to znát. Podařilo se mi usnout i v tramvaji - naštěstí bez kočárku. Prostě ani v našem případě se občas neubráníme „pádu na kokos“ a navíc nikdo netuší další syslí specialitku - synovi nezabírají antibiotika. Z nevinné angíny se klube silný zápal plic a já mám opět dítě v nemocnici.
Dozvídám se tam další věc - LMD a související problémy se po těžších nemocích zhoršují - a to mnohdy značně. Nic moc.
A jdeme do školy. V šesti letech - i přesto, že jsem žádala o odklad.
Syslí IQ převyšuje obvyklý průměr, a tudíž je pro školu způsobilý.
Jako člověk „od fochu“ mám značné pochybnosti, ale jiná poradna ve městě není.
Učitelka se mi taky nelíbí - sice údajně vystudovala speciální pedagogiku, jenže … hned při nástupu se pohádáme o to, kterou rukou bude syslík psát - je potenciální levák a při všech spontánních pohybech upřednostňuje levou, učitelka nicméně prská a tvrdí, že oni si udělali vlastní testy a že může psát i pravou, což je výhodnější.
Ustupuji, protože koneckonců odborník je ona - já se věnuji adolescentům a v oboru malých syslů poněkud tápu.
Teprve po třech letech jsem byla ujištěna, že syn je levák jako poleno a paní učitelka příslušnice skotu rohatého.
Samozřejmě používání špatné ruky při psaní je obrovská zátěž - a naše problémy s LMD se opět zhoršují. Mám chuť všechno vzdát a vykašlat se na to - každodenní cvičení mi připadá zbytečné … proč zrovna my máme takovou smůlu?
Syslík určitě nebude patřit mezi tu třetinu, která se uzdraví a jejíž nervová soustava dozraje do normálu. A asi nebude ani v té třetině, která se naučí svoji vadu kompenzovat používáním přijatelných kompenzačních mechanizmů. Prostě zůstane postižený - zbrklost a zapomětlivost, neslučitelná s normálním životem, prudké a neovladatelné emoce, těžká dysgrafie … a výhledy skoro žádné. Poruchy chování, spojené s LMD, nejsou ovladatelné rozumem, nemá smysl dítě trestat za to, že něco provedlo, pokud to není úmyslné.
Ještě poslední pokus - převádíme sysla na jinou školu a objednáváme se ke klinickému psychologovi, kterého nám doporučí známý. Tam zjišťuji, že velkou chybu jsem dělala sama - při svém strachu o syslíka jsem mu věnovala přílišnou péči a omezovala jej. Nová třídní jedná se synem úplně jinak - je to „herdekbaba“, ale dbá na jednoznačná pravidla - a to syslům zjevně vyhovuje. Navíc nebazíruje na drobnostech - okusování tužky až do úplného přehryzání ji nechalo klidnou a dodnes si vzpomínám, jak mi hlásila „Váš Pikachu narušoval bruslení!“ - to když si syn sundal na kluzišti brusli a začal zničehonic vozit plyšáka po ledě.
I nové zaměstnání má svoje klady - skoro všichni kolem mne mají děti velké a všichni mě ujišťují, že sysel je velký, hodný a v pohodě a fandí mu. Postupně se smiřuji i s tím, že do té doby opečovávaný syslík dojíždí denně hodinu sám do školy a ze školy jezdí bůhví kudy - courání po městě mu připadá jako „bezva vodvaz“. A syslík se postupně uzdravuje. Navazuje kamarádství, začíná si věřit - chvílemi až moc. Dneska je na osmiletém gymnáziu a vypadá to, že to bude v pohodě … až na to, že po sobě nic nepřečte … kruciš, že by měl rukopis po mně???
Nový komentář
Komentáře
My se s tím pereme a musím vám říct, že jsem občas opravdu zoufalá :(.
hubajda — #57 to ani nevím že existuje
cacorka ma oliokalkulii tez to neni zadnej med kdyz se ucime
:-)
Mam 3.5 leteho syna, kteremu byl diagnostikovan autismus (bydlime v Britani). Velmi ho ovsem poznavam v prispevcich maminek pode mnou. Pravda, pediatr videl meho syna za rok 3krat, z toho ve vlastnim prostredi jen jednou a test delala osoba nam uplne neznama (ados test). Muze mi nekdo napsat, zda se autismus a lmd prekryvaji? Syn je velmi bystry, zacina mluvit (vystizny, ovsem jednoslovny), zasadne nechce kreslit, je velmi hyperaktivni a telesne sikovny. Ale usmernit ho chce nekdy nadmerne usili. Podle rodice je uplne stejny pripad jako byl muj bratr (nyni magistr farmacie), celkem dobre znamky ve skole, ale skolni leta - katastrofa. Nebranim se autismu, ale taky si nejsem uplne jista, zda se doktor strefil.
Četla jsem to jedním dechem a držím palce, jak syslíkovi tak mamince. Je vidět, že to v pohodě zvládáte.
Pořízková: Sysel to zvládne, má skvělou maminku.
Fifinka: tak s tou imunitou je to jasně ještě komplikovanější.
Andrea: Andula: taky se samozřejmě bojím dysgrafie, ale i jiných dys poruch..zatím máme dva měsíce školy za sebou a to se ještě nepozná...u nás se k tomu přidává vrozená imunitní porucha, tzn. že hodně školy zamešká..
Švagrová má kluka dysgrafika,ale učitelka je naštěstí rozumná a snaží se mu pomáhat.
Andrea: ja se taky bojim dysgrafie, zatím je na to malej, protoze do skoly teprve ma jit, ale leccos tomu nasvedcuje. Nechci to vsak privolavat, uvidime.
pajda: ja myslim, ze maloktere dite ma uplne vsechny priznaky. Protoze to jsou jen tabulky, vzory ci jak to nazvat. To jen my lide mame pocit, ze nemoc nebo podobne psychicke potize, o kterych mluvime tady, jsou nejakou skatulkou, do ktere se dite presne napasauje. A ze kazdy me presne jen tu jednu vec, ono to tak vetsinou neni, ruzne se to krizi, kombinuje, nektere projevy jsou patrnejsi, jine mene - nase ditko ma treba na LMD hodne velkou slovni zasobu.
Andula: přesně tak, těch faktorů je tam celá řada. Ale zmatek v tom dělá ještě něco jiného: do poradny jde s podezřením na LMD asi 25% dětí, diagnostikovanou ji má 10%, jenže jen 4% jednoznačně, u ostatních se "předpokládá, že ji mohou mít", takže ta čísla nejsou zase až tak vysoká. Ze sta dětí čytři - pokud jsou třídy po 25 dětech, připadne na každou třídu jedno takové...
pajda: mne psycholog rikal, ze se tam mohlo cokoli semlit uz v dobe tehotenstvi, muze to byt zdedene atd.
pajda, aha. Tak tolik do toho zase nevidim, to priznavam
Jarunka: nezáleží to JENOM na porodu, ale je to velice podstatný ukazatel - týká se 90% dětí, u kterých bylo LMD diagnostikováno jednoznačně.
Iris: jo, to ja uz ani necekam, protoze ony se meni ty projevio, ale asi tam porad neco bude.
Proptoze me nejdriv rikali, ze z toho vyroste ve dvou, pak v sesti, nyni to posunili na pubertu...
mam trinactileteho syna,komplikovany,ale nastesti rychly porod,LMD,hyperaktivita,uci se nastesti dobre,ale ucitele stejne jako ja,cekaji,kdy "z toho vyroste"......
Jarunka: ja rodila podvakrate normalne, jen poprve s emi to moc nelibilo, protoze neprijmeni doktori atd., ale porod byl ok. A jedno dite hyperaktivbni, obtizne zvladatelne atd., druhe v poradku.
Rekla bych, ze to ve vetsine pripadu, na porodech nezalezi. Prvni porod jsem mela na kleste, dcera bez problemu. Druhy porod normalni, dcera dysletik, treti porod-cisar, syn hyperaktivni. Tak si vyberte
Paje drzim