Foto: Shutterstock
Ženy se v záplavě modelek cítí plus-size a podle toho nakupují
Diverzita v módní reklamě je zatím v plenkách, myslí si dle průzkumu přední evropské platformy pro vyhledávání módy GLAMI 55 % žen. Chybí nositelé všech typů postav, především pak modelové a modelky středního a staršího věku, stejně jako plus-size postavy.
Na 80 % žen a 62 % mužů vnímá, že zodpovědnost být tzv. inkluzivní a ukazovat všechny typy těl a postav, leží na značkách samotných – u 40 % z nich by to dokonce ovlivnilo, zda u dané značky nakoupí. Polovina nakupujících pak přiznala, že to pro ně není faktor ovlivňující rozhodnutí k nákupu. Jde jim hlavně o to, najít kousek, který jim bude sedět.
Foto: Shutterstock
Polovina žen pociťuje nadváhu
Z průzkumu také vyplynulo, že více než polovina Češek, konkrétně 53 %, by svou postavu popsalo jako plus size, nebo s nadváhou. V kontrastu s tím však jen 31 % českých žen nakupuje oblečení velikosti XXL a více. Dalších 31 % žen pak kupuje velikost XL. „Z našeho průzkumu vyplývá, že muži se při nakupování módy vnímají pozitivněji, než ženy. Celkem 49 % z nich své tělo při pořizování oblečení vnímá spíše kladně, u žen je to pouhých 39 %,” vysvětlujte Eliška Hynková, brand manažerka GLAMI.
Ženy se v průzkumu shodují, že velký vliv na tělesné změny mělo období puberty (21 %), téměř třetina uvádí jako zásadní období pro změnu těla menopauzu, 23 % pak trauma nebo nemoc. Z pozitivních změn pak většina uvedla, že objevení vlastního stylu a smíření se se svými proporcemi vedlo k lepším pocitům ze sebe sama při nakupování.
Dále data ukazují, že 63 % žen a 52 % mužů se snaží schovat především břišní partie. Ostatní kategorie, jako nohy či stehna, trápí jen 10 potažmo 12 % dotazovaných. Nejnáročnější je pro respondenty nákup džínů, dále pak košil/halenek, šatů a plavek.
Foto: Shutterstock
V obchodech chybí rozmanitost oblečení ve všech velikostech
Osm z deseti žen zná situaci, kdy si na sebe určitý kousek nevezme právě kvůli svým domnělým nedostatkům. Jde hlavně o těsné přiléhavé outfity, modely odhalující pas (crop topy) a průsvitné modely. Také nedávná studie americké oděvní společnosti Lycra Beauty potvrdila, že 82 % žen volí outfit podle toho, že skryje jejich nedostatky. Tentýž výzkum kvantifikoval, že ženy stráví 43 minut denně přemýšlením o svém těle v oblečení.
Za největší problém při nakupování v souvislosti se svou postavou označilo 30 % žen limitovanou nabídku velikostí a 26 % mizivý výběr v jejich velikosti. Více než třetině respondentů pak vadilo nedůsledné značení, kdy v různých obchodech oblečou zboží odlišných velikostí.
Módní hráči by se měli věnovali větší diverzitě v materiálech, aby pomohli posouvat hranice a promovat zdravější (neutrálnější) přístup k tělu a ke kráse, vnímá lídr na evropském trhu. Na jedné straně totiž máme ideál krásy a snahu se mu přiblížit, na straně druhé body pozitivitu – ta je však po dekádách mediální masáže právě ze strany módního průmyslu těžko uvěřitelná.
Foto: Shutterstock
Zdroje: Fashion (Re)search, Eliška Hynková z GLAMI, LYCRA BEAUTY
Nový komentář
Komentáře
Žluté plavky jí sluší !!! je k nim krásně hnědá , na to že to jsou plavky XXXXXXL tak mají moc hezký střih.
Žluté plavky, katastrofa .......
Tak já bych se nepopsala jako plus size, nýbrž jako obyčejně tlustá. To je holý fakt, a neschová se to za žádný "jemnější" název. A protože nechci vystavovat ty špeky na odiv, tak si prostě nevezmu ty "těsné přiléhavé outfity, modely odhalující pas (crop topy) a průsvitné modely". Ani kdybych to viděla na tlustých modelkách. Naopak když to uvidím na tlustých modelkách, tak mě to ujistí v tom, že nejde o "domnělé nedostatky", ale o nedostatky setsakra skutečné, a že jaksi není čím se chlubit. S tím značením velikostí je to bohužel pravda, každá firma má svoje tabulky velikostí, a člověk holt musí vše vyzkoušet, někdy je rozdíl i tři velikosti a je to zmatek. Navíc někdo velikosti udává v číslech, někdo v písmenech a někdo kombinuje oboje a pes aby se v tom vyznal.
A té slečny v žlutých plavkách je mi upřímně líto. Ne, ty plavky bych si nekoupila ani omylem, právě proto, že vidím, jak zoufalé to na ní je.
Asi nejsem normální, ale mě naopak vadí reklama na oblečení, kosmetiku a hlavně spodní prádlo, ve které předvádí (jak to napsat kulantně) tlusťošky.
Já nechci vidět, jak budu vypadat, ale jak bych mohla vypadat, nebo jak bych chtěla vypadat. Pak snad mám nějakou soudnost, a oblečení koupím podle toho, jak mě sluší, jak se hodí k mému věku a postavě.
Stejně tak ale nemusím dnešní modelky, které se tváří naštvaně, a vypadají jako kluci. Proč se prostě jde z extrému do extrému? Dřív byly modelky krásné ženy (Claudia Schiffer, Linda Evangelista, Cindy Crawford). A člověka to oblečení opravdu nadchlo. Opravdu někoho nadchnou a lákají ke koupi žluté plavky z obrázku?